-
J. Bartoš: Primo vere, Národní divadlo, 1919, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-2/2011, sign. 2 F 243. J. Bartoš: Primo vere, Národní divadlo, 1919, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-2/2011, sign. 2 F 243.
-
J. Bartoš: Krkavci, Městské divadlo Královských Vinohrad, 1920, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-17/2011, sign. 17 F 263. J. Bartoš: Krkavci, Městské divadlo Královských Vinohrad, 1920, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-17/2011, sign. 17 F 263.
-
J. Bartoš: Vzbouření na jevišti, Národní divadlo, 1926, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-2/2011, sign. 2 F 245. J. Bartoš: Vzbouření na jevišti, Národní divadlo, 1926, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-2/2011, sign. 2 F 245.
-
J. Bartoš: Hrdinové naší doby, Městské divadlo na Královských Vinohradech, 1926, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-17/2011, sign. 17 F 261. J. Bartoš: Hrdinové naší doby, Městské divadlo na Královských Vinohradech, 1926, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-17/2011, sign. 17 F 261.
-
J. Bartoš: Jůra ďábel, Národní divadlo, 1928, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-23/2011, sign. 23 F 116. J. Bartoš: Jůra ďábel, Národní divadlo, 1928, fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-23/2011, sign. 23 F 116.
-
Jan Bartoš, 1944, fotograf neuveden. LA PNP, fond Jan Bartoš, 81/60. Jan Bartoš, 1944, fotograf neuveden. LA PNP, fond Jan Bartoš, 81/60.
https://encyklopedie.idu.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=154:bartos-jan&Itemid=108&lang=cs#sigProId978411a01a
Divadelní historik, jehož činnost byla spjata s vybudováním a řízením Divadelního oddělení Národního muzea. Z bohatých fondů, které shromáždil, čerpal prameny pro knižní studie o dějinách českého divadla druhé poloviny 19. století. Teoretické úvahy o divadle jako svébytném uměleckém druhu soustředil do dvou knih esejí. Jeho četné dramatické experimenty byly poznamenány duševní poruchou; nedosáhly úspěchu u diváků ani kritiky.
Křtěn jako Jan Maria. Pocházel z rodiny Jana B., okresního hejtmana Rychnova nad Kněžnou, a Anny B. Byl mladším bratrem hudebního kritika, teoretika a estetika Josefa B. (1887–1952) a historika a vydavatele starší české literatury Františka Michálka B. (1889–1972). Po studiích práv (JUDr. 1918) působil jako koncipient v soukromé advokátní kanceláři (1918–1919) a u Magistrátu hlavního města Prahy (1919–1923). 1920 se oženil s Annou Hennerovou (1899–1921), sestrou spisovatelky Marie Pujmanové. 1923 byl přijat do služeb Zemského správního výboru jako literární poradce při intendanci Národního divadla. Po neúspěšném pokusu zřídit historický ústav v rámci divadla přešel 1924 do knihovny Národního muzea, kam ze spisovny Zemského správního výboru převedl rozsáhlý archiv Českého zemského národního divadla jako základ sbírek Divadelního oddělení Národního muzea, které se osamostatnilo 1930. B. se stal jeho prvním přednostou a stál v jeho čele oficiálně do svého penzionování krátce před smrtí v dubnu 1946, fakticky do jara 1945, kdy odešel na zdravotní dovolenou.
S vizí vybudovat v Praze samostatné divadelní muzeum a další monumentální stavbu pro první českou scénu inicioval vznik Společnosti přátel divadelního musea při Národním museu (1929) a Sboru pro zřízení druhého Národního divadla (1930).
Celoživotní zálibu ve spiritismu, hádání z ruky a astrologii spolu s podivínskou, samotářskou povahou a posedlostí tématem smrti, provázenou myšlenkami na sebevraždu, dovedl do krajnosti v posledních letech života. 1946 se ve svém bytě otrávil.
Téměř veškerá B. vědecká i umělecká aktivita souvisela s divadlem. Pouze v počátcích tvorby se pokoušel o esejistickou publicistiku literárněvědnou (1914 Běsi, srovnávající život F. M. Dostojevského s postavami jeho děl) a politologickou (1919 Rusko a Evropa, 1921 Listy o současné Francii, 1929 Daleká cesta). Od 1909 publikoval divadelní referáty v Národním obzoru, Scéně, Červnu, Kmeni, Právu lidu, Jevišti, Tvorbě, Rozpravách Aventina a jinde.
Lexikon české literatury B. mylně přisuzuje autorství adaptací loutkových her, které jsou pravděpodobně dílem historika loutkového divadla Jaroslava Bartoše.
Z bohaté B. tvorby přežila do dnešní doby jen jeho čtivá divadelněhistorická díla, i ta ovšem vyžadují kritické čtení. V divadelních hrách se zaměřil na boj proti konvenci soudobé dramatiky. Jeho experimenty, poznamenané psychickými poruchami a často opakující témata v české a světové literatuře již použitá, se nedočkaly jevištního úspěchu ani v době svého vzniku. Mimořádný a nepochybný je B. přínos pro vybudování Divadelního oddělení Národního muzea a jeho chod v prvních dvou desetiletích, kdy byly hlavně jeho zásluhou získány a dvěma odbornými silami zpracovány desetitisíce unikátních sbírkových předmětů, a položeny tak základy českého divadelního muzejnictví.
Pseudonymy a šifry
Jan Brauner, Btš, jb
Hry
Primo vere, t. 1913, ND 1919 (pseudonym Jan Brauner); Boleslav Ukrutný, t. in Scena 1 (2. půlročník), 1913, s. 145–147, 161–163 (fragment); Konec Jakuba Carranzy, t. 1916 (pseudonym Jan Brauner); Souboj, ND 1917, i t.; Krkavci, VD 1920, i t.; Milenci, t. 1922; Námluvy čili Škola diplomacie, VD 1923, i t.; Pelikán obrovský, Švandovo divadlo 1920, t. in Cesta 3, 1920/21, s. 173–182, kn. 1923; Nabídnutí k sňatku, VD 1925, i t.; Vzbouření na jevišti, t. 1925, ND 1926; Hrdinové naší doby, VD 1926, i t.; Strašidelný dům, t. 1926, Umělecká beseda (Neodvislí) 1928; Uloupená kadeř, ND 1927, i t.; Jůra ďábel, t. 1927, ND 1928; Orfeus a Eurydiké, t. 1927; Plující ostrov, Národní divadlo v Brně 1927, i t.; Člověk, jenž má 5000 v kapse, t. 1928; Začarovaný milionář, t. in Nová scéna 1, 1930, s. 126–129 (fragment); Nezvěstná, t. 1928, ND 1947; Eliane, t. 1930.
Teatralia
Problém moderního divadla, Jeviště 1, 1920, s. 7–8 → O moderním divadelním projevu, Praha 1922, s. 20–23; Režie Smetanových oper. Jeviště 1, 1920, s. 11–12; Na přechodu k moderní tvorbě, Jeviště 1, 1920, s. 54–55 → O moderním divadelním projevu, Praha 1922, s. 24–26; O expressionismu na scéně, Jeviště 1, 1920, s. 120–121; Dívám se do věčnosti, Jeviště1, 1920, s. 278–282; Tradice českého divadla, Jeviště 1, 1920, s. 338–339 → O moderním divadelním projevu, Praha 1922, s. 40–42; Duše divadla, Jeviště 1, 1920, s. 398–399 → O moderním divadelním projevu, Praha 1922, s. 11–16; O moderním divadelním projevu, Praha 1922; Vlastenecké divadlo, Národní a Stavovské divadlo 2, 1924/25, č. 14, s. 1–2; Hilar – režisér, Československé divadlo 3 (8), 1925, s. 274–278; Chvála divadelního obecenstva, Národní a Stavovské divadlo 3, 1925/26, č. 8, s. 5–6 → Hercovo tajemství, Praha 1926, s. 35–39; Divadelní vidění, Nové české divadlo 1918–1926, 1926, s. 53–56 Hercovo tajemství, Ročenka Kruhu sólistů Městského divadla Vinohrady, Praha 1926, s. 51–55 → Hercovo tajemství, Praha 1926, s. 21–25; Hercovo tajemství, Praha 1926, rozš. vyd. 1946; Sloužit buržoasii nebo proletariátu?, Dělnické divadlo 7, 1927, s. 58; Morální krása na jevišti, Ročenka Kruhu sólistů Městského divadla Vinohrady, Praha 1927, s. 87–93; Včerejší období, Nová scéna 1, 1930, s. 9–13; Stráž na Rýně, Nová scéna 1, 1930, s. 55–59; Kult Jarmily Horákové, Nová scéna 1, 1930, s. 67–68; Reorganisace státního Národního divadla, Nová scéna 1, 1930, s. 73–76; Poesie na jevišti, Nová scéna 1, 1930, s. 80–81; Příklad Eduarda Vojana, Nová scéna 1, 1930, s. 93–95; Druhé Národní či Vzdoronárodní?, Rozpravy Aventina 6, 1930/31, s. 92; Národní divadlo a jeho budovatelé, Praha 1933; Zaznívá „lermo“ od posvátného Turova, Československé divadlo 11 (16), 1933, s. 202–203; Budování Národního divadla. Legenda a skutečnost, Praha 1934; Legenda o budování Národního divadla a její obhájce. Replika Karlu Stloukalovi, Praha 1935; Prozatímní divadlo a jeho činohra, Praha 1937; První pokus. Z mládí Eduarda Vojana, Divadlo 26, 1939/40, s. 153–154.
Prameny
SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 8175, matrika narozených Rychnov nad Kněžnou 1876–1893, s. 406, obr. 406.
LA PNP: osobní fond, 19 kartonů, částečně zpracováno, inventář → J. Knap, 1959.
Literatura
ad Primo vere: F. X. Š. [Šalda], Česká kultura 1, 1912/13, s. 537–538; M. M. [Majerová], Právo lidu 19. 9. 1919; Ot. F. [Fischer], Národní listy 20. 9. 1919; jv [Vodák], Venkov 21. 9. 1919; H. Jelínek, Lumír 47, 1918/20, s. 383; Et. [Tréval], Zvon 20, 1920, s. 27 ● ad Souboj: V. [E. Vachek], Právo lidu 30. 11. 1917; Ot. F. [Fischer], Národní listy 1. 12. 1917; J. Hilbert, Venkov 2. 12. 1917; K. M. Klos, Ženské listy 45, 1917, s. 13–14; M. Hennerová, Kmen1, 1917/18, č. 43, s. 6; H. Jelínek, Lumír 46, 1917/18, s. 94; A. Dvořák, Otázky divadla a filmu 2, 1946/47, č. 2, s. 126–127 ● ad Krkavci: jv [Vodák], Venkov 4. 6. 1920 + Jeviště 1, 1920, s. 199–200, 269–270; KZK [Klíma], Lidové noviny 4. 6. 1920; M. M. [Majerová], Právo lidu 5. 6. 1920; Ot. F.[Fischer], Národní listy 5. 6. 1920; J. Bartoš: Jak jsem psal „Krkavce“, tamtéž, s. 225–226 + Doslov ke „Krkavcům“, tamtéž, s. 266–267; ALAP [A. Procházka], Moderní revue 26, 1920, s. 454–461; Et [Tréval], Zvon 20, 1920, s. 531; F. Götz, Host 2, 1922/23, s. 249–252 ● ad Pelikán Obrovský: Ot. F. [Fischer], Národní listy 16. 12. 1920; V. M., Lidové noviny 17. 12. 1920; Z. Hásková, Cesta 3, 1920/21, s. 427; J. Honzl, Rudé právo 15. 7. 1923 ● ad Milenci: A. M. Píša, Divadlo2 (9), 1921/22, č. 17, s. 3 ● ad Námluvy čili Škola diplomacie: Kazetka [K. Z. Klíma], Lidové noviny 24. 3. 1923; nv, Právo lidu24. 3. 1923; M. M. [Majerová], Rudé právo 24. 3. 1923; M. Rutte, Národní listy 24. 3. 1923; E. Konrád, Cesta 5, 1922/23, s. 568–569; Z. Hásková, Lumír 50, 1923, s. 218, 385; J. P. [Petr], Československé divadlo 1 (6), 1923, s. 135–136 ● ad Nabídnutí k sňatku 1925: Cassius [J. Kolman Cassius], Lidové noviny 25. 8. 1925; M. M. [Majerová], Rudé právo 25. 8. 1925; L. S. [Suchý], Venkov 25. 8. 1925; Ot. F. [Fischer], Právo lidu 8. 9. 1925; E. Konrád, Cesta 7, 1924/25, s. 777–780; J. P. [Petr], Československé divadlo 3 (8), 1925, s. 233–234; -vý, Komedia 1, 1925, s. 12–13; O. Š. M. [Štorch-Marien], Rozpravy Aventina 1, 1925/26, s. 11 ● ad Vzbouření na jevišti: L. Blatný, Host 4, 1924/25, s. 211–214; vr. [Ryba], Právo lidu 19. 1. 1926; M. M. [Majerová], Rudé právo19. 1. 1926; J. Hilbert, Venkov 19. 1. 1926; Cassius [Kolman Cassius], Lidové noviny 19. 1. 1926; -jk- [Kodíček], Tribuna 19. 1. 1926; J. Bartoš: Ke „Vzbouření na jevišti“, Národní a Stavovské divadlo 3, 1925/26, č. 18, s. 2–3; L. Blatný, tamtéž, č. 19, s. 2; K. Š. [Štorch], Rozpravy Aventina 1, 1925/26, s. 78; E. Konrád, Cesta8, 1925/26, s. 243–244; H. Jelínek, Lumír 53, 1926/27, s. 54; J. Knap, Kritika 3, 1926, č. 1, s. 27; J. P. [Petr], Československé divadlo 4 (9), 1926, s. 75–77 ● ad Hrdinové naší doby: -jk- [Kodíček], Tribuna 18. 3. 1926; vr. [Ryba], Právo lidu 18. 3. 1926; Cassius [Kolman Cassius], Lidové noviny 18. 3. 1926; M. M. [Majerová], Rudé právo 15. 4. 1926; E. Konrád, Cesta 8, 1925/26, s. 386–387; -ek- [Konrád], Rozpravy Aventina 1, 1925/26, s. 106; J. Knap, Kritika 3, 1926, č. 1, s. 137; J. P. [Petr], Československé divadlo 4 (9), 1926, s. 140–141; rt., Lidové noviny 14. 6. 1927; H. Jelínek, Lumír 53, 1926/27, s. 164–165 ● M. Rutte: Dramatik rozkladu, in Tvář pod maskou, Praha 1926, s. 231–239 ● ad Strašidelný dům: V. R. [Raffel], Rozpravy Aventina 3, 1927/28, s. 239; M. Rutte, Národní listy 16. 5. 1928 ● ad Uloupená kadeř: B. [Bass], Lidové noviny 31. 3. 1927; Ot. F. [Fischer], Právo lidu 31. 3. 1927; M. Rutte, Národní listy 31. 3. 1927, příloha; J. H. [Hilbert], Venkov 31. 3. 1927; -FR- [Frejka], Národní osvobození 31. 3. 1927; M. M. [Majerová], Rudé právo 1. 4. 1927; nesign., Národní a Stavovské divadlo 4, 1926/27, č. 29, s. 2; J. Bartoš: Jak vznikla má Uloupená kadeř, tamtéž; O. Š. M. [Štorch-Marien], Rozpravy Aventina 2, 1926/27, s. 177; E. Konrád, Cesta 9, 1926/27, s. 436; Z. Hásková, Lumír 54, 1927/28, s. 165; J. P. [Petr], Československé divadlo 5 (10), 1927, s. 72 ● ad Jůra Ďábel: B. [Bass], Lidové noviny 13. 5. 1928; Ot. F. [Fischer], Právo lidu13. 5. 1928; J. H. [Hilbert], Venkov 13. 5. 1928; M. Rutte, Národní listy 13. 5. 1928, příloha; -FR- [Frejka], Národní osvobození 13. 5. 1928; M. M. [Majerová], Rudé právo 15. 5. 1928; M. R. [Rutte], Národní listy 15. 5. 1928; O. Š. M. [Štorch-Marien], Rozpravy Aventina 3, 1927/28, s. 238–239; nesign., Národní a Stavovské divadlo 5, 1927/28, č. 36, s. 2; -ns-, Československé divadlo 6 (11), 1928, s. 135–136; J. P. [Petr], Československé divadlo 6 (11), 1928, s. 136–138; H. Jelínek, Lumír 55, 1928/1929, s. 94 ● ad Plující ostrov: E. S. [K. Elgart], Lidové noviny 35, 14. 9. 1927; -il, Národní listy 16. 9. 1927; Č. Jeřábek, Národní osvobození 24. 9. 1927 ● ad Nezvěstná: J. Bartoš: Jak vznikla „Nezvěstná“, Rozpravy Aventina 3, 1927/28, s. 181–182; J. H. [Jiří Hájek], Rudé právo 6. 11. 1947; J. H. [Honzl], Národní divadlo 23, 1947/48, s. 65–66; J. H. [Honzl], Otázky divadla a filmu 3, 1947/48, s. 114–116; J. Honzl, Program Studia Národního divadla 1947 → K novému významu umění, Praha 1959; J. Kudláčková: Jindřich Honzl a Studio Národního divadla, in Divadlo nové doby, Praha 1990, s. 405–407, 415, 422; J. Černý: 1947 (České divadlo a společnost v roce 1947), Divadelní revue 15, 2004, č. 2, s. 25 → Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945–1955, Praha 2007, s. 114–115 ● ad O moderním divadelním projevu: Ot. F. [Fischer], Národní listy 3. 12. 1922 ● ad Hercovo tajemství: M. Novotný, Národní listy 2. 9. 1927; J. Träger, Národní a Stavovské divadlo 4, 1926/27, č. 19, s. 2–3; K. Š. [Štorch], Rozpravy Aventina 2, 1926/27, s. 106; E. Janský, Lumír 54, 1927/28, s. 110–111; J. M. Augusta, Lumír 55, 1928/29, s. 139–141 ● ad Národní divadlo a jeho budovatelé: AMP. [Píša], Právo lidu 19. 11. 1933; M. Rutte, Národní listy 19. 12. 1933; G. [Götz], Národní divadlo 11, 1933/34, č. 8, s. 4–5; K. Stloukal, Český časopis historický 40, 1934, s. 406–412; J. Träger, Čin 6, 1934, s. 201–205 + Listy pro umění a kritiku 2, 1934, s. 46–47; J. Honzl, Doba 1, 1934/35, s. 82–86 ● ad Budování Národního divadla. Legenda a skutečnost: K. Stloukal, Český časopis historický 41, 1935, s. 83–105, 321–351 → Legenda o budovatelích Národního divadla, Praha 1935 ● ad spor J. B. s K. Stloukalem o publikaci Národní divadlo a jeho budovatelé: rk., Národní listy 13. 7. 1934; p. [Píša], Právo lidu 22. 7. 1934; AMP. [Píša], tamtéž 13. 10. 1934 a 4. 10. 1935;● ad Prozatímní divadlo a jeho činohra: AMP. [Píša], Právo lidu 13. 2. 1938; M. Novotný, Lidové noviny 13. 8. 1938 ● nekrology: kd [E. Konrád], Svobodné noviny, 8. 5. 1946; jtg [Träger], tamtéž 9. 5. 1946; kp [Polák], Právo lidu 9. 5. 1946; R. Černý, Lidová demokracie 11. 5. 1946; J. Honzl, Rudé právo 14. 5. 1946; J. Port, Divadlo 32, 1946, s. 71–72; J. Knap, Časopis Národního muzea 116, 1947, s. 96–99; V. Nezval, Národní divadlo 21, 1945/46, s. 51; nesign., Rudé právo 8. a 12. 5. 1946; J. Honzl: Tragický básník J. B., Otázky divadla a filmu 1, 1945/46, s. 284–300 → Divadelní a literární podobizny, Praha 1959, s. 144–146 ● ad působení v Národním muzeu: J. H. [Honzl]: Odměna za založení divadelního oddělení Národního muzea, Otázky divadla a filmu 1, 1945/46, s. 324–326; J. Knap: Divadelní oddělení, in J. Vrchotka: Národní muzeum1818–1948, Praha 1949, s. 137–141; J. Knap: Bez poslední kapitoly, Praha 1997, s. 135, 139, 143, 147–148, 205–207; M. Trávníčková: Divadelní oddělení Národního muzea (1924–2014). Nástin jeho historie se zvláštním zřetelem na zakladatelskou éru J. B., in Sborník Národního muzea 68, řada A – Historie, 2014, č. 3–4, s. 5–22 ● A. Dvořák: Odkaz dramatického básníka J. B., in Program D48, 1947/48, č. 2, s. 69–70; J. Černý: Dějiny dramatu v kostce. Drama prvé republiky III, Ochotnické divadlo 4, 1958, s. 287–288; O. Štorch-Marien: Ohňostroj, Praha 1969, s. 62–63, 111–112, 133–138; J. Seifert, Všecky krásy světa, Praha 1982, s. 278, 280–294; F. M. Bartoš: Vzpomínky husitského pracovníka, Praha 1970, s. 15.
ES, Kunc, LČL, SČS 1964
Vznik: 2017