Švanda ze Semčic st., Pavel

Pavel
Švanda ze Semčic st.
28. 11. 1825
Praha
5. 1. 1891
Brno
Divadelní ředitel a podnikatel, dramaturg, režisér, kritik.

Pocházel z rodiny starobylé drobné šlechty, v době jeho narození již poměšťanštělé. Otec Antonín Š. hrál v českých ochotnických před­staveních organizovaných od 1812 ve StD J. N. Štěpánkem. Š. vystudoval malostranské gymnázium, dvouletou filozofii (1842–44) a dva semestry teologie. 1845 univerzitu opus­til a stal se úředníkem státní účtárny. Sezná­mil se s J. K. Tylem, 1843 literárně debutoval v Květech, 1848 krátce redigoval politické ve­černíky, český Pozor! a německý Habt acht! Od konce čtyřicátých let psal divadelní kriti­ky do německých listů Salon a Prag (příloha k Ost und West), 1850 do Pražského večerního listu, 1857 převzal divadelní rubriku v Mikov­cově Lumíru. 5. 8. 1850 se oženil s herečkou E. Peškovou. Sedm let vyučoval český jazyk na veřejné podreálce v pražském Josefově (do 1855), 1862 byl správcem pražského chu­dobince na Karlově. 1853–63 působil jako umělecký ředitel a režisér prestižní ochotnic­ké scény, Švestkova divadla u sv. Mikuláše na Starém Městě. V září 1862, nedlouho před otevřením PD, se stal dramaturgem a režisérem českých her ve StD. V PD zastával nejpr­ve místo dramaturga a režiséra (1862–63), po­sléze vrchního režiséra a pokladníka (1864 až srpen 1866). Spolu s J. N. Maýrem se ucházel 1865 o ředitelství PD, ale neuspěl. Na podzim t. r. byl pověřen vedením české části provozu městského divadla v Plzni a za tím účelem ustavil vlastní společnost. Po odchodu z PD 1866 ji osobně řídil za mnohostranné pomo­ci své manželky, jejíž podnikatelské schop­nosti významně přispěly k rozmachu Š. di­vadelních aktivit. 1867 se spolu s režisérem J. Chramostou ucházel o ředitelství divadla v chorvatském Záhřebu. Po řadu let obsazo­val zimní sezony v plzeňském městském di­vadle (1865/66, 1867–75, 1878–81, 1884–86), v Plzni zbudoval letní Arénu Na Staré poště (1873–75), pro niž vyčlenil pobočný soubor, který pod vedením jeho zetě J. J. Stankovské­ho hrál v létě 1874 v Aréně na Komotovce na rozhraní dnešního Žižkova a Vinohrad. Po zbývající část roku zajížděl do českých měst. 1869 dal postavit na Král. Vinohradech Aré­nu ve Pštrosce a získal druhou, tzv. pražskou koncesi. Z Vinohrad, kde mu konkurovala blízká zemská Aréna Na Hradbách a Kra­muelova Aréna v Kravíně, se 1871 přesunul na Smíchov (Arénu ve Pštrosce t. r. pronajal, v březnu 1874 prodal) a zbudoval tu nejprve Arénu v Eggenberku, zvanou též V Lesíčku (1871–85, v místě dnešního Justičního paláce), 1881 Divadlo u Libuše (pozdější Letní divadlo na Smíchově, Švandovo divadlo na Kinského, dnes Štefánikově tř.), třetí objekt, Arénu naSmíchově (na nábřeží u Železničního mostu), dala postavit po jeho smrti 1891 E. Peško­vá. 1874 zakoupil ve Vídni dřevěné divadlo Praterhütte, kde hodlal hrát česky, ale záměr ztroskotal na nesouhlasu císaře Františka Jo­sefa I. Neuskutečnila se ani tříměsíční stagio­na ve vídeňském divadle Ringtheater (měla začít 2. 1. 1880). Redigoval knižnici Nový divadelní repertoár (1874–76, 14 sv.). Na ná­tlak staročechů odstoupil od kandidatury na ředitele PD a v létě 1876 řídil Národní aré­nu (tzv. trucarénu) staročeského divadelního družstva. Po definitivním odchodu z Plzně se přesunul do Brna, provoz tamního ND zajiš­ťoval od 1886 až do své náhlé smrti v lednu 1891. Zemřel po záchvatu mozkové mrtvice, pohřben byl do rodinné hrobky na Vyšehrad­ském hřbitově.

Syn Pavel byl zpěvák (tenorista) a po otco­vě smrti provozoval společnost, dcera Marie (provd. Stankovská, podruhé Koldinská) se stala koncesionářkou, posléze ředitelkou smí­chovských divadel, syn Karel byl zaměstnán ve státní službě a působil jako umělecký správ­ce smíchovských divadel, předčasně zemřelý Jaroslav překládal divadelní hry.

Š. jako divadelní kritik psal nejprve němec­ky o německých představeních. Brzy zastával stanoviska mladé české i německé demokra­tické inteligence. Vážil si – jako všichni jeho názoroví souputníci – Tylových nejlepších her a lidovýchovné práce, ale v závěru svého praž­ského působení se ostře postavil proti slabým a tendenčním kusům (Jan Žižka z Trocnova) nebo proti úpravě Klicperova Soběslava. Ve svých referátech věnoval značnou pozornost mluvnímu projevu herců a stíhal prohřešky proti správné češtině. Upozorněním na anglic­kou předlohu Kolárovy Moniky (Salon 1847) si doživotně znepřátelil autora a jejich napjatý vztah poznamenal další historii českého di­vadla (Kolárův odchod z PD 1864, jeho nepřátelství vůči E. Peškové aj.). V Lumíru (své referáty většinou nesignoval) Š. pokračoval v Mikovcových intencích.

Ve Švestkově divadle byl uznávaným reži­sérem; vedle německých představení tu uvedl česky některé hry náležející do divadelního programu revolučně naladěné demokratické inteligence: v Riegrově překladu českou pre­miéru Fredrovy komedie Pan Čapek (březen 1849), Fričovo drama podle Schmidovy hry Břetislav Bezejmenný (asi 1857) a ve vlastním překladu Povídky královny navarské (1861). Uplatňoval se i jako schopný herec: v Břeti­slavu Bezejmenném vytvořil roli Soběslava, v Schillerově Donu Carlosovi markýze Posu (1860).

Do čela činohry PD nastoupil vybaven humanitním vzděláním, širokým dramatur­gickým rozhledem, kritickou praxí, divadel­ními zkušenostmi i jazykovými znalostmi. V příznivém klimatu konstituční éry bylo ko­nečně možno prosadit některé impulsy pokro­čilejšího evropského divadla, po kterých volali už osmačtyřicátníci. Za Š. vedení se uskuteč­nily pověstné Shakespearovy slavnosti (duben 1864) s cyklem her alžbětinského dramatika, avšak těžištěm jeho dramaturgie byla klasická i moderní veselohra. Na české scéně udomác­nil Molièra (Pacient a lékař [Zdravý nemoc­ný], Ze ševce doktor [Lékařem proti své vůli], Ženich z Přelouče [Pán z Prasátkova] – 1864, Tartuffe – 1865, Nevlídník [Misantrop], Směš­né fifleny, Sňatek z násilí – 1866), francouz­skou konverzační veselohrou a komedií mravů (Sardou, Scribe, Feuillet aj.) saturoval zájem o aktuální měšťanskou tematiku. Překlady novinek mu posílal přímo z Paříže J. V. Frič, takže PD uvedlo několik her dříve než praž­ská německá scéna. Veseloherní dramaturgie, která přispěla k dobré návštěvnosti a zvýšené reprízovanosti, přinesla 1866 ovoce i v původ­ní tvorbě (Jeřábek: Cesty veřejného mínění; Sabina: Inzerát; Pfleger Moravský: Telegram), krátce nato začal psát své veselohry a frašky F. F. Šamberk. Ekonomickou prosperitu zabez­pečoval Š. i různými artistickými atrakcemi a fériemi v podání cizích souborů, za něž byl kritizován. S citem pro herecké talenty doplnil ansámbl o vynikající individuality (J. Mošnu, J. Frankovského, J. Seiferta, O. Sklenářovou­-Malou, J. Čermákovou aj.). Byl prvním čes­kým režisérem, který nevzešel z řad profesio­nálních herců, a osamostatněním režijní prá­ce zahájil proces emancipace této disciplíny. V PD pravděpodobně inscenoval většinu ve­seloher (v prvních letech jméno režiséra ne­bylo ještě uváděno), především těch, v nichž excelovala E. Pešková (např. Birch-Pfeiffero­vá: Růžena a Růženka; Shakespeare: Zkrocení zlé ženy; Sardou: Staří mládenci). Jeho režie, zvláště konverzačních her, se vyznačovaly do­sud nebývalou přirozeností souhry a vytříbe­ným mluvním projevem (nuancování replik, intonační pointování dialogu). V této své prá­ci, na české scéně novátorské, byl předchůd­cem F. Kolára.

Jako divadelní ředitel a podnikatel vytvořil jednu z nejlepších a největších (kolem pěta­čtyřiceti členů) divadelních společnosti druhé poloviny 19. stol. Hospodářskou prosperitou a uměleckou průbojností (zejména v činohře) mu nemohl konkurovat žádný z tehdejších divadelních ředitelů. Předchozí model ko­čovného provozu nahradil několikaměsíčními pobyty v tzv. kamenných divadlech (v Plzni, na Smíchově a v Brně), v nichž hrával od pod­zimu do jara, a v letních arénách (na Král. Vi­nohradech, v Plzni, na Smíchově). V období mezi hlavní zimní a letní sezonou na těchto základnách si zajišťoval stagiony ve větších českých i moravských městech (v Písku, Tá­boře, Mladé Boleslavi, Jičíně, Hradci Králové, Moravské Ostravě, Kroměříži, Prostějově aj.). Tento typ provozu pak převzali další divadelní ředitelé (J. Pištěk, V. Budil, F. Lacina). Roz­růstající se podnik řídil pomocí artistických správců. V prvním roce, kdy byl ještě pra­covně vázán v PD, vedli společnost v Plzni E. Chvalovský a J. Barák, v sedmdesátých le­tech spravoval předměstské pražské arény i Arénu v Plzni zeť J. J. Stankovský. Po pře­chodném rozpuštění souboru za krize na jaře 1886 mělo Divadlo u Libuše sloužit jako zku­šební scéna pro plánovanou dramatickou ško­lu, kterou založil spolu s E. Peškovou poté, co získal zimní sezonu v brněnském ND. Během Š. nemoci (1889–90) byla společnost rozděle­na na část brněnskou, vedenou basistou J. Ma­lým, a smíchovskou, řízenou hercem J. Kubí­kem. Umělecký profil formoval Š. za pomoci E. Peškové (1870 opustila PD, stala se členkou manželovy společnosti a udržela celistvost di­vadelního velkopodniku až do své smrti 1895).

Š. orientace na činohru určovala ráz společ­nosti, kterou založil jako podnik ryze čino­herní; po rozšíření o zpěvohru (1868) před­stavovala činohra průbojnější i vyhraněnější složku umělecké činnosti. Dramaturgicky nej­plodnější bylo první desetiletí (1865–75), ale i později Š. uváděl v českých premiérách díla moderní dramatiky. V prvních letech vybudo­val kmenový repertoár, který postupně dopl­ňoval novinkami i osvědčenými tituly. V Plzni uvedl řadu Shakespearových tragédií a vese­loher (Romeo a Julie, Zkrocení zlé ženy, Ri­chard III., Kupec benátský, Macbeth, Sen noci svatojanské, Othello, Večer tříkrálový, Mnoho povyku pro nic, Král Lear, Coriolanus, Julius Caesar), Schillerových dramat Fiesco, Smrt Valdštejnova, Don Carlos, Panna Orleánská, Marie Stuartovna) a dvě díla Goethova (Faust, Egmont). Klasický repertoár doplňo­vali Molière (Pacient a lékař), Moreto (Donna Diana) a Racine (Phaedra). Z cizích drama­tiků vrcholného romantismu popřál nejvíce místa V. Hugovi (Angelo, tyran padovánský, Ruy Blas, Král a loupežník [Hernani], dra­matizace Bídníků). Nový divadelní program z revolučních a padesátých let byl zastoupen Gogolem (Revizor, Fričova dramatizace Tara­se Bulby) a českými romantickými historický­mi dramaty, hlavně J. J. Kolárem (Don Cesar a spanilá Magelona, Žižkova smrt, Pražský žid), ojediněle Tylem (Jan Hus), dále Sabinou (Černá růže) a Bozděchem (Baron Goertz). Ze společenskokritické komedie mravů insce­noval hry Sardouovy, Feuilletovy, Dumase ml. ad. Realistickou a naturalistickou etapu předznamenávala česká premiéra Bjørnsono­vých Novomanželů (1871), dramatizace romá­nů K. Světlé (1871) a Zolova Zabijáku (1880). Zdárným výsledkem Š. dramaturgického úsilí byla i soudobá česká veselohra (Šamberk, Pfle­ger Moravský, Sabina, Jeřábek). Veseloherní produkce se z kasovních důvodů neobešla bez německé a vídeňské frašky. V letních arénách převažoval lehčí repertoár – starší lidové hry německé a francouzské veseloherní novinky a frašky, pohotově překládané E. Peškovou, J. J. Stankovským a později J. B. Kühnlem. Do Arény v Eggenberku Š. přenesl i některé zá­važnější tituly z plzeňské scény (Gogol: Revizor, Bjørnson: Novomanželé), premiéru tu měly dramatizace románů K. Světlé Kříž u po­toka a Vesnický román od E. Peškové a Zolo­va Zabijáku, z původních komedií Šamberkův Divadelní vlak. Repertoárový zlom přines­lo otevření Divadla u Libuše (1. 10. 1881), které Š. zaměřoval na lidové obecenstvo Smíchova (cyklus her Tylových, Hálkových,Jeřábkových, premiéra Šamberkovy Palacké­ho třídy čís. 27) a zároveň se do něho snažil přilákat průbojnější dramaturgií náročnější publikum z centra Prahy. V české premié­ře uvedl Beaumarchaisovu Figarovu svatbu (1881), významné místo vyhradil autorům ruským (Turgeněvovi, Ostrovskému, Gogolo­vi) a polským (Słowackému, Grabowskému, Zalewskému). Z Arény v Eggenberku přene­sl dramatizaci Zolova Zabijáku, 1882 nově nastudoval dramatizaci Nany a komedii Ra­bourdin a jeho dědicové, jimiž zahájil, řadu let před ND, realistickou a naturalistickou éru v českém divadle. Když 1885 definitivně přišel o zimní sezony v Plzni a 1886 o Arénu v Eggenberku (padla za oběť asanaci), adapto­val instalací posuvné střechy Divadlo u Libuše na letní scénu. V Brně uváděl reprezentativní výběr svého repertoáru (francouzskou kon­verzační hru, českou veselohru, Shakespeara, ruské realistické drama), rozhojněný zvláště o starší i soudobou českou dramatiku (Tyl: Paličova dcera, Strakonický dudák, Jiříkovo vidění, Tvrdohlavá žena, Bankrotář a kra­mářka; Mikovec: Záhuba rodu Přemyslov­ců; Šubert: Jan Výrava, Probuzenci; Štolba: Vodní družstvo; Stroupežnický: Naši furianti, Václav Hrobčický z Hrobčic; Šamberk: Jede­nácté přikázání; Preissová: Gazdina roba, Její pastorkyňa). Souběžně pokračovaly objevné realistické inscenace českými premiérami Ibsenových dramat (1887: Nepřítel lidu, Bílí koně [Rosmersholm], Vánoce [Nora]; 1890: Mořská paní [Paní z námoří]) a A. P. Čechova (1889: Medvěd). Š. udržoval krok s dramatur­gií pražského ND, navíc inscenoval některé domácí novinky, které odmítla (Svoboda: Bou­ří ku štěstí, Márinka Válková; Štech: Žena, Zlatý déšť). Disponoval kvalitním činoherním ansámblem, jehož úrovně nedosahovala v té době žádná jiná divadelní společnost. Herci, které vybíral v souladu se svým dramatur­gickým programem, postupně rozvíjeným a proměňujícím se, vyzrávali pod Š. citlivým a náročným vedením ve výrazné individuality. Společnost díky pedagogickým schopnostem ředitele a jeho manželky po pětadvacet let de facto suplovala neexistující české herecké uči­liště a dodávala PD a ND výborně připravené herce. Členy souboru byli v prvních letech J. Vilhelm, M. Ryšavá, K. Rennerová a její poz­dější manžel F. Syřínek, J. Košner, E. Chva­lovský, J. V. Slukov, J. Frankovský a jeho bu­doucí žena A. Kubíčková, J. Šamberková aj. V sedmdesátých a počátkem osmdesátých let tvořili jeho jádro E. Pešková, J. Šmaha a jeho nastávající manželka T. Veselská, V. Budil, F. Šípek, A. Sedláček, M. Křepelová, man­želé M. a A. Pštrossovi, krátce H. Dumková (provd. Benoniová). Po odchodu mnoha her­ců do pražského ND získal opět kvalitní síly: J. Javorčáka, A. Jiřikovského, A. Kreuzmanna, E. Vojana, J. Strouhala, H. Kubešovou (pro­vd. Kvapilovou), M. Procházkovou-Malou ad. Ze Š. společnosti vzešla i řada režisérů (E. Chvalovský, J. Šmaha, V. Budil, F. Ší­pek, P. Nebeský). – Š. náročnou a originální dramaturgii násobila pečlivá i vynalézavá re­žie (např. aranžmá davových scén po způso­bu Meiningenských v Janu Výravovi, Juliu Caesarovi a Nepříteli lidu, 1887) a vynikající herecká interpretace, která v ibsenovských kreacích E. Vojana (Stockman v Nepříteli lidu) a H. Kubešové (Petra v Nepříteli lidu, Rebeka Westová v Rosmersholmu, Nora) zřetelně naznačovala nástup psychologické­ho herectví. Jistou slabinou byla jevištní vý­prava, postrádající především v realistických inscenacích odpovídající slohový ráz. Vývoj Š. činohry od romantických východisek až po naturalistické a modernistické tendence obsáhl proměny divadla i české společnosti druhé poloviny 19. stol. V osmdesátých le­tech, kdy činoherní tvorba společnosti kul­minovala, určovala a zpočátku i předjíma­la směr celonárodního divadelního vývoje. Divadlo u Libuše se stalo scénou vyhledáva­nou pražskou inteligencí, studenty a kritikou (J. Ladecký, V. Mrštík), v brněnském ND po­ložil Š. základy jeho realistické orientace.

Požadavky provozovatelů plzeňského (poz­ději i brněnského) divadla jej přinutily pěsto­vat také zpěvohru. Od 1867 pro ni udržoval početný soubor (v Plzni kapelníky M. Ange­ra, J. Hartla, J. Kličku a E. Engelberta, sólisty T. Boschettiovou, M. Chlostíkovou, K. Summo­vou, F. Vidimskou, J. Kyselu, Č. Melichárka, H. Trochlila ad., v Brně kapelníky K. Weise a A. Kotta, sólisty V. Kareše, Č. Melichárka, A. Maxantovou, M. Wollnerovou ad.), inter­pretační úroveň zvyšovali hostující pěvci. Repertoár s těžištěm v romantické a pozdně romantické tvorbě domácí (programově byl uváděn B. Smetana), francouzské a italské jevil silnou závislost na pražském PD, poz­ději na ND. Na rozdíl od standardní operní dramaturgie Š. opereta přinesla řadu novinek (Suppé: Krásná Galathea, 1870; Offenbach: Ostrov Tulipatan, 1871, Modrovous, 1873, Krásná Helena, 1873, Život v Paříži, 1875; Mil­löcker: Žebravý student, 1884), jimiž zvláště v první polovině sedmdesátých let společnost zdařile konkurovala pražské české i německé zemské scéně. Výjimečného úspěchu dosáhla opereta Ch. Lecocqa Angot, dcera zelenářky (1874, v Aréně v Eggenberku čtyřiapadesát repríz, v Brně hrána s tit. Angot, dcera Zele­ného trhu).

Šifry

a., P. Š. -a, (X)

Překlady a adaptace

V. Hugo: Loupežník z hor aragonských čili Špa­nělská čest [Hernani], StD 1850, hráno i s tit. Král a loupežník, Ernani, Spiklenci v hrobce Karla Ve­likého; E. Scribe, E. Legouvé: Povídky královny navarské, ochotn. Švestkovo div. 1861.

Režie

PD

Ch. Birch-Pfeifferová: Růžena a Růženka aneb Pravá láska, W. Shakespeare: Zkrocení zlé ženy – 1863; V. Sardou: Staří mládenci – 1865.

Švandova spol. Plzeň

O. Feuillet: Montjoye, N. V. Gogol: Revisor, K. Gutz­kow: Pravzor Tartuffa, V. Hugo, dram. T. Meger­leová, ú. J. J. Stankovský: Bídníci, V. Hugo: Ruy Blas, F. V. Jeřábek: Cesty veřejného mínění, týž: Veselo­hra, V. K. Klicpera: Divotvorný klobouk, J. J. Ko­lár: Žižkova smrt, E. Arago, P. Vermond: Ďáblo­vy zápisky, H. Laube: Hrabě Essex, Mélesville, Ch. Duveyrier: Tajné spiknutí za časů republi­ky, K. Sabina: Inserát, W. Shakespeare: Makbeth, F. F. Šamberk: Já mám příjem, týž: Jen žádný sněm! – 1867; E. Bozděch: Baron Goertz, týž: Z doby cotillonův, O. Feuillet: Zakletá slečna, J. V. Frič dle N. V. Gogola: Taras Bulba, V. Hálek: Král Ru­dolf II., L. Schneider: Pražský dobrovolník a fran­couzská selka, Molière: Pacient a lékař, A. Moreto: Donna Diana, K. Sabina: Černá růže, V. Sardou: Mnoho přátel naše škoda, E. Scribe: Okovy, W. Shakespeare: Sen v noci svatojanské, F. Schil­ler: Marie Stuartovna, týž: Panna Orleanská, F. F. Šamberk: Blázinec v prvním poschodí, Lambert-Thiboust, T. Barrière: Manžel v bavlnce, J. K. Tyl: Jan Hus – 1868; V. Sardou: Zamilované psaníčko na cestách, E. Scribe, E. Legouvé: Ad­rienna Lecouvreurová, W. Shakespeare: Othello, mouřenín benátský, F. F. Šamberk: Šestý červenec aneb Oslava Jana Husi v Potměšíně – 1869; A. Du­mas ml.: Nová Máří Majdalena, C. Goldoni: Veselý švec a proměněné ženy, J. Korzeniowski: Pátý akt, Ch. Birch-Pfeifferová dle G. Sand: Ďáblova baři­na, V. Sardou: Vlast – 1870; B. Bjørnson: Novo­manželé, A. Dumas ml.: Levoboček, F. V. Jeřábek: Služebník svého pána, W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic za nic, týž: Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete, J. Vilhelm dle něm.: Mistr Bedr­ník a jeho chasa – 1871; H. Meilhac, L. Halévy: Frou-Frou, W. Shakespeare: Král Lear – 1872; K. Gutzkow: Uriel Acosta, V. Hugo: Král a lou­pežník, H. Meilhac, L. Halévy: Tricoche a Caco­let, králové šejdířství, F. Pyat: Hadrník pařížský, F. X. Told dle E. Scribea: Ďáblův podíl, W. Shake­speare: Koriolanus, J. K. Tyl: Rybrcoul, kníže krko­nošský – 1873; A. Dumas ml.: Pan Alfons, A. Duru, H. Chivot: Dvě svatby a jeden ženich, J. A. Fredro: Stará liška nad mladou, V. K. Klicpera: Rohovín Čtyřrohý, V. Sardou: Andrea – 1874; Ch. Birch­-Pfeifferová: Růžena a Růženka, A. Delacour, M. Hennequin: Proces Veauradieux – 1875; A. L’Arronge: Dcery pana Zajíčka, G. v. Moser: Nelíbejte potmě, J. Racine: Phaedra – 1878; A. Dumas ml.: Cizinka, A. Dennery, E. Cormon: Dva sirotci – 1879; W. Shakespeare: Julius Cae­sar, B. Grabowski: Spojenci aneb Inteligence v městečku – 1880; G. v. Moser, F. v. Schönthan: Válka v míru, F. F. Šamberk: Rodinná vojna – 1881; V. Sardou: Fedora – 1883; G. Ohnet: Majitel hutí, F. a P. Schönthanové: Únos Sabinek, J. Vrch­lický: Noc na Karlštejně – 1884; H. Meilhac, L. Halévy: Vyslancův tajemník, F. F. Šamberk: Ka­rel Havlíček Borovský, týž: Kulatý svět, J. Vrchlic­ký: Drahomíra, L. Stroupežnický: Paní mincmis­trová – 1885.

Aréna v Eggenberku

K. Světlá, dram. E. Pešková: Vesnický román, tytéž: Kříž u potoka – 1871; E. Zola, dram. O. Gastineau a W. Busnach: Zabiják – 1880; tíž: Nana, E. Zola: Rabourdin a jeho dědicové – 1882; F. F. Šamberk: Divadelní vlak – 1884.

Div. u Libuše

P.-A. C. de Beaumarchais: Bláznivý den aneb Figa­rova svatba – 1881; J. Słowacki: Mazepa, F. V. Je­řábek: Syn člověka – 1882; F. F. Šamberk: Palac­kého třída čís. 27 – 1884; F. A. Šubert: Jan Výrava, H. Ibsen: Nepřítel lidu, týž: Bílí koně, F. X. Svobo­da: Bouří ku štěstí – 1887.

ND Brno

A. Daudet, A. Belot: Fromont jun. a Risler sen., W. Shakespeare: Hamlet – 1886; J. Štolba: Vodní družstvo – 1887; H. Ibsen: Vánoce, W. Shakespeare: Macbeth, H. v. Kleist: Katynka Heilbronská – 1887; A. I. Palm: Náš přítel Něklužev, I. V. Špa­žinskij: Paní majorka, V. Štech: Žena – 1888; A. N. Ostrovskij: Vinný bez viny, W. Shakespeare: Život a smrt krále Richarda III., A. P. Čechov: Medvěd – 1889; H. Ibsen: Mořská paní, V. Štech: Zlatý déšť – 1890.

Prameny a literatura

NA: fond PM 1861–1870, kart. 857, sign. 8/6/1/29 [Záhřeb, žádost], kart. 876, sign. 8/6/17/116 [kon­cese]. NMd: sign. T 128, almanachy Š. společnosti [1866 Písek, 1867/68 Plzeň, 1868 Král. Dvůr, Pl­zeň, 1871/72 Plzeň, 1873 Ml. Boleslav]; korespon­dence. ■ Nesign.: Divadlo, Lumír 2, 1866, s. 174; nesign. [J. Neruda]: P. Š. ze Semčic, Humoristic­ké listy 20, 1878, s. 281n. → Podobizny I, 1951; Moravská orlice 28. 10. 1880 [vídeňská stagiona]; E. Pešková: Zápisky české herečky, [1886]●; nekrology: P. Nebeský, Světozor 25, 1890/91, s. 106n., 118n.; Moravská orlice 6. 1. 1891; Ná­rodní listy 6. 1. 1891; Národní politika 6. 1. 1891; J. L. T. [Turnovský], Hlas národa 6. a 9. 1. 1891; Česká Thalia 5, 1891, s. 20●; J. Schiebl: Čes­ké divadlo v Plzni, in Příspěvky k dějinám čes­kého divadla, usp. J. Ladecký, 1895, s. 55–78; J. L. Turnovský: Herecké společnosti české, tam­též, s. 100n.; J. Šmaha: Z mých divadelních za­čátků, Národní listy 13. a 20. 1. 1895, 2. a 13. 9., 4. 10. 1910, vše → Dělali jsme divadlo, ed. F. Čer­ný, Hradec Králové 1982; J. Merhaut: Dvacet let brněnského divadla, Moravská orlice 18. 12. 1904 → Výbor z feuilletonů, [1909]; nesign.: P. Š., Di­vadlo 4, 1905/06, s. 143n.; J. Šmaha: P. Š. ze Sem­čic, tamtéž 9, 1910/11, s. 406–408; A. B. Dostal: Čtyřicet let divadla na Smíchově, [1911], s. 3–56; F. A. Šubert: Čtyrycet let divadla, Národní politika 13. 6. 1911; A. Srb: P. Š., České divadlo 2, 1918, s. 38n.; V. Budil: P. Š. ze Semčic a jeho význam pro dramatické umění v Plzni, Sborník městského historického musea v Plzni IV, Plzeň 1919, sv. I, s. 28–42, sv. II, s. 93–117 + Z mých hereckých vzpomínek, Český deník 14. 8. 1921, příl. Besedy; V. Štein Táborský: Dějiny venkovských divadelních společností, 1930, s. 94–109; Jan Bartoš: Proza­tímní divadlo a jeho činohra, 1937, s. 203–257; J. Teichman: Postavy českého divadla a hudby, 1941, s. 21–27; J. Kubík: Za ředitelem gentle­manem. K 50. výročí P. Š. ze Semčic, Národní po­litika 4. 1. 1941, ráno; L. Pacák: Opereta, 1946, s. 117–130, 170; A. Špelda: Plzeňská zpěvohra ve starém divadle 18681902, rkp., 1950–1954, DÚk; V. Štěpánek: 90 let stálého českého divadla v Plzni, Plzeň [1955], s. 15–20; A. Javorin: Pražské arény, 1958, s. 110–114, 117–121, 134–147, 182n., 186n., 224–227 + Arena u Eggenberku, rkp., [1960], DÚk + Švandova aréna ve Pštrosce, rkp., [1960], DÚk; S. Langer: Aréna na Smíchově, rkp., 1959, DÚk + P. Š. ze Semčic a Eliška Pešková, rkp., b. d., DÚk [s opisy záznamů o narození a sňatku]; F. Černý: Hana Kvapilová, 1960, zvl. s. 52–55, 58, 60–64, 68, 70, 78–83, 86–91, 108–110; Z. Jeřábková: Brněn­ské působení P. Š. ze Semčic, Vlastivědný sborník moravský 15, Brno 1960, s. 249–254; J. Knap: Umělcové na pouti, 1961, zvl. s. 68–82, 130–143; R. Deyl: Vavříny s trny, 1973, s. 13–43; DČD III; O. Spalová: Sága rodu Budilova, 1978, passim; M. Obst: Švandovo divadlo 18811981, 1981, nestr.; sb. Divadelní tradice Plzně od 19. století do sou­časnosti, ed. V. Viktora – Z. Fictumová, Plzeň 1983, s. 6n.; M. Šulc: Česká operetní kronika 18631948, 2002, s. 21–26, 38–40; K. Vorbová: P. Š. ze Semčic, dipl., FF UK 1997; S. Šnajperková: P. Š. ze Semčic, divadelní podnikání 2. poloviny 19. století, dipl., FF UK 2002. ■ ČHS [Švandova spol.], EDS, HD, NDp, Otto, ÖBL, PBJ, Wurzbach; Brno, Buchner, NAlb, PD-rep, Plzeň

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1077–1083

Autor: Klosová, Ljuba