Švanda ze Semčic ml., Pavel

Pavel
Švanda ze Semčic ml.
3. 6. 1855
Praha
24. 1. 1923
Praha
Divadelní ředitel, zpěvák.

Prostřední ze tří synů P. Švandy ze Semčic a jeho ženy, herečky E. Peškové. Vyrůstal v divadlem prosycené rodině, byť otec v době jeho narození ještě profesionálním divadelní­kem nebyl. Divadelní zkušenosti získával u ot­covy společnosti (zal. 1865), v níž se od 1881 uplatňoval jako zpěvák – debutoval rolí Man­rica ve Verdiho Troubadourovi). Po smrti otce v lednu 1891 převzal část rodinného velko­podniku, zahrnujícího dvě smíchovské scény (Divadlo u Libuše a nově zbudovanou arénu) a početný zhruba šedesátičlenný soubor či­noherní a zpěvoherní. Na tzv. mimopražskou koncesi začal provozovat společnost, pro niž – jako nástupnický podnik renomované družiny Švandy st. – snadno získával dobré mimopraž­ské štace (Mladou Boleslav, Chrudim, Jindři­chův Hradec, České Budějovice, Tábor ad.). Od léta 1892 obsazoval v letních měsících Arénu na Smíchově, případně Divadlo u Libu­še; stagiony trvaly obvykle od května do pře­lomu září a října a poskytovaly existenční jis­totu. 1892 získal na tři hlavní, zimní sezony staré divadlo v Plzni (ucházeli se o ně rovněž V. Budil, J. Pištěk a V. Svoboda). Po skonče­ní plzeňského kontraktu zůstal na zimní ob­dobí 1895/96 bez dlouhodobého působiště, teprve v dalším roce se mu podařilo prona­jmout ND v Brně (1896/97). Po matčině smrti (1895) docházelo mezi příslušníky rodiny k hlubším rozporům, i proto pomýšlel zbudo­vat vlastní divadlo v Rajské zahradě na Žižko­vě, ale záměr ztroskotal na nesouhlasu praž­ské obce s prodejem pozemku (1896). Sestra M. Koldinská, koncesionářka smíchovských divadel, pod vlivem bratra Karla a jeho ambi­ciózních uměleckých záměrů neumožnila Š. uskutečnit na Smíchově letní stagionu 1897, proto byl nucen soubor v květnu rozpustit. Na podzim t. r. zahájil činnost v Jindřichově Hradci s obnovenou společností, kterou provo­zoval dalších šest let. Na vedení už výhradně cestujícího podniku rezignoval 1903 po úrazu, jehož následky mu ztěžovaly výkon ředitelské činnosti a náročné cestování. Řízení převzal umělecký správce J. E. Sedláček, od 1904 sa­mostatný koncesionář a ředitel. Š. vytěsněný sourozenci z účasti na divadelním podniká­ní žil pak v ústraní jako soukromník z podí­lu na dědictví. Zemřel náhle po silném ataku mrtvice.

Začátek divadelního podnikání Š. usnadňo­vala výtečná pověst otcovské společnosti, jež mu otevírala dveře úřadů a městských scén. První roky jeho ředitelování jeví zřetelné úsi­lí navázat na rodičovský odkaz a divadelní praxi jak bohatou repertoárovou nabídkou (první plzeňská sezona čítala čtyřiašedesát činoher, dvacet osm oper a třicet dva operet), tak jevištní úrovní. Ač měl jako zpěvák blí­že k hudebním žánrům, činohra nezůstávala zastíněna operou a operetou. Pěstovala čes­kou dramatiku realistickou (Stroupežnický: Zkažená krev; Šimáček: Jiný vzduch; Jirásek: Otec) a psychologickou (Hilbert: Vina; Kva­pil: Bludička), nezaváhala ani před básnickým dramatem Zeyerovým (Z dob růžového jitra). Soudobou produkci doplňovaly hry staršího data: dramata Šubertova, salonní komedie Bozděchovy, frašky Šamberkovy a v uvážli­vém výběru kusy Tylovy. Pozornost věnova­ná domácí tvorbě včetně novinek, uváděných často vzápětí po pražských premiérách, přiná­šela dokonce víc českých děl, než jich míval na programu Švanda otec. V okruhu umělec­kého repertoáru se objevovala náročná klasic­ká díla (Goethe: Faust; Shakespeare: Julius Caesar) a ukázky moderní dramatiky (Haupt­mann: Hanička), překvapivě však nebyl za­stoupen H. Ibsen, k jehož průniku na českouscénu významně přispěl Švanda st. Dramatur­gická objevnost byla zřídkavá (Jonáš: Oplan­cija; Špažinskij: Snadné prostředky, týž: Trý­zeň), soutěž o původní hru, kterou Š. vypsal v počátcích svého působení, žádný závažnější text nepřinesla. Jako u všech společností byly součástí nabídky osvědčené divácké taháky: romantické příběhy (např. Birch-Pfeiffero­vá dle V. Huga: Zvoník u Matky boží; Wolff: Preciosa), výpravné podívané (např. Pohl: Sedm havranů), lidové frašky (např. Kneisel: Pan farář a jeho kostelník) a hry z tzv. vyš­ší společnosti (např. Sardou: Fedora; Ohnet: Majitel hutí). Skladbu činoherního repertoáru do značné míry určovali herci pověření režií(poučený P. Nebeský v Plzni, zkušený F. Šípek v Brně). V jevištní, zvláště herecké, reproduk­ci Š. zaostával za otcovou společností. Soubor silnější v pánské části (v první etapě A. Janov­ský, J. Javorčák, A. Jiřikovský, A. Kreuzmann, J. Kysela, P. Nebeský, J. Poláček, J. Strouhal, F. Šípek, J. Zdrůbecký, začínající E. Wiesner) neměl dostatek kvalitních hereček (výjimkou byla M. Hilbertová) a celkově postrádal vyni­kající umělecké individuality. V druhé etapě (po 1897) byli jeho členy J. Lukavský, A. Lud­vík, heroina M. Procházková-Malá, charakter­ní herečka E. Sedláčková, krátce jím prošla řada dalších.

Velkolepý, avšak podnikatelsky riskantní ředitelský start záhy vyvolal značné problémy. Š. nebyl s to udržet původní rozsah produk­ce, často se odchyloval od ohlášené sestavy repertoáru a pro řadu měst přestával být důvě­ryhodným nájemcem jejich divadel. Přesto do­kázal mezi cestujícími společnostmi přelomu 19. a 20. stol. udržet svůj podnik na předním místě a navzdory sestupné úrovni, datující se zejména od ztráty smíchovského působiště, přivážel do venkovských měst solidní činohru a zpěvohru.

Prameny a literatura

NA: fond Policejní ředitelství I, konskripce, kart. 635, obr. 739 [Schwanda von Semčic Paul]. ■ Diva­delní referáty a anonce, in Ohlas od Nežárky 1891, 1893–1898, 1900, 1902–1903; Budivoj 1891, 1896, 1898; Jizeran 1892; Plzeňské listy 1892–1895, 2. 7. 1892 [zadání plzeň. div.]; Moravská orlice 1896 až 1897, -slav-, 4. 7. 1896 [spol. v Brně]; A. B. Dostal: Čtyřicet let divadla na Smíchově, [1911], s. 58, 60; V. Budil: Z mých ředitelských vzpomínek I, 1919, s. 78, 163–166; Národní listy 25. 1. 1923 [úmrtí]; V. Štein Táborský: Dějiny venkovských divadelních společností, 1930, s. 109; J. Šácha: Dějiny kočov­ných divadelních společností na Moravě ve druhé polovině XIX. století, dis., FF MU 1953; A. Javorin: Pražské arény, 1959, s. 224–237; J. Knap: Uměl­cové na pouti, 1961, s. 104, 138, 142. ■ HD, ÖBL, PBJ; Brno, Buchner, Plzeň

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1074–1075

Autor: Šormová, Eva