Švanda ze Semčic, Karel

Karel
Švanda ze Semčic
12. 9. 1867
Vršovice (Praha-V.)
5. 11. 1928
Praha
Překladatel, divadelní ředitel.

Byl nejmladším potomkem ředitele, režiséra a podnikatele Pavla Š. ze Semčic a herečky, dramatičky a překladatelky Elišky Peškové. Nejstarší bratr Jaroslav (1851–1879), který studoval medicínu a překládal divadelní hry, předčasně zemřel, sestra Marie (1853–1906, provd. Stankovská, podruhé Koldinská) se sta­la koncesionářkou smíchovských scén (Diva­dlo u Libuše, Aréna na Smíchově), bratr Pavel (1855–1923) byl zpěvák (tenorista) a ředitel cestující divadelní společnosti. Š. po ukon­čení gymnázia (mat. 1886) vystudoval práva na pražské české univerzitě (JUDr. 1892). Nastoupil jako policejní úředník na pražské místodržitelství, odkud byl 1895 propuštěn, neboť povolil vydání básnické sbírky S. Če­cha Písně otroka. Získal místo koncipisty u zemského výboru, postupně se stal sekre­tářem, tajemníkem a nakonec sekčním šéfem; působil v oblasti památkové péče. Byl členem a funkcionářem uměleckých sdružení (lite­rární odbor Umělecké besedy, spolek Máj), překládal a psal fantaskně orientované prózy (Fantastické povídky, 1892; Bizarní povíd­ky, 1897). Po matčině smrti (1895) se zapojil do vedení pražské, respektive smíchovské čás­ti rodinného divadelního velkopodniku jako umělecký ředitel. 1901 se oženil s herečkou Luisou Kauckou, za necelé dva měsíce ovdo­věl. Druhý sňatek uzavřel 28. 4. 1902 s hereč­kou Emou Jelínkovou (1882–1971), v man­želství se narodily tři dcery: Eliška (*1903), Marie (1905–2002, provd. Horská) a Emma (*1908), z nichž prostřední se stala herečkou. Když zemřela sestra Marie, stala se koncesio­nářkou Š. druhá manželka Ema a on se podí­lel na uměleckém vedení. S postupující krizí a rozvratem manželství však jeho vliv na dění v divadle slábl. Na sklonku 1. světové války založil nadaci pro výpomoc potřebným hercům. Po odchodu do výslužby (1920) se stáhl do ústraní, pobýval často v zahraničí a správě divadla se už nevěnoval (1923 ji cele převzal ředitel A. Fencl). Zemřel náhle po ataku mrt­vice, pohřben byl do rodinné hrobky na Vyše­hradském hřbitově.

První manželka Luisa Kaucká (15. 2. 1880 až 15. 3. 1901), žačka O. Sklenářové-Malé, se během krátkého působení ve Švandově di­vadle (1897–1900) jevila jako velký herecký příslib. Uplatnila se jako představitelka pu­bertálních dívek a křehkých lyrických hrdi­nek moderních her, jimž propůjčovala citovou vroucnost a ještě dětskou čistotu (Hedvika, Ibsen: Divoká kachna; Anička, Halbe: Mládí; Hela, Šimáček: Jiný vzduch; Věročka, Turge­něv: Měsíc na venkově; Truda, Dreyer: Zimní spánek; Klárka Fröhlichová, Sudermann: Zká­za Sodomy; Pampeliška, Kvapil: Princezna Pampeliška). Krátce před sňatkem angažmá ukončila, v jednadvaceti letech podlehla zá­nětu mozkových blan.

Š. se v druhé polovině devadesátých let za­sadil o uměleckou a provozní konsolidaci smí­chovských divadel. Po rozpadu společnosti bratra Pavla (1897) ustavil se sestrou Marií na Smíchově stálý soubor, zavedl celoroční pro­voz a snažil se obě scény odlišně profilovat: Činohře vyhradil Divadlo u Libuše, zpěvohře arénu. Jako člen literárních spolků, jež byly platformou debat o směřování českého di­vadla, většinou v polemice s praxí ND, otevřel Švandovo divadlo (Divadlo u Libuše) soudobé dramatice domácí i zahraniční, uváděné v cyk­lech konaných v součinnosti se Spolkem čes­kých spisovatelů beletristů Máj. Do prvního cyklu přispěl překladem Schnitzlerova Ana­tola. Ve spolupráci s Národní jednotou pošu­mavskou byla zavedena pravidelná předsta­vení pro dělnictvo. V téže době smíchovské divadlo hostilo dramaticko-jevištní pokusy spolku Intimní volné jeviště, později cyklus Kruhu českých spisovatelů (1904). Těmito aktivitami Š. navazoval na rodičovský umě­lecký odkaz, ani on však průbojnou drama­turgii v podmínkách soukromého divadelního podnikání trvaleji neprosadil. 1910 expando­val na Žižkov, kde otevřel divadlo Deklarace (25. 1.) v adaptovaných místnostech hostin­ce. Hrálo na koncesi A. Brázdy, repertoárem a účinkujícími bylo úzce provázáno se smí­chovskou scénou, jíž odčerpávalo síly. Š. proto po dvou měsících na tamní podnikání rezig­noval. Jeho posledním tvůrčím počinem byl překlad expresionistického dramatu G. Kai­sera Plyn, inscenovaný na Smíchově v rámci poválečných Komorních her.

Překlady

A. Schnitzler: Anatol, cyklus Máje, Švandovo div. 1897, t. [1897]; týž: Souper na rozloučenou, MD Plzeň 1914; G. Kaiser: Plyn, Komorní hry Švan­dova div. 1919.

Prameny a literatura

AMP: Sbírka matrik, PMV O7, matrika oddaných fary u P. Marie Vítězné 1892–1903, s. 168 [27. 1. 1901]. ■ O. F.: Švandovo divadlo na Smíchově, Divadelní listy 2, 1900/01, s. 129n.; f. Národní po­litika 29. 4. 1902 [2. sňatek]●; filiálka na Žižkově: -ef.-, Velká Praha 1, 1910, č. 3; Divadlo v Žižkově, Národní politika 11. 3. 1910 [ukončení činnosti]; Divadlo 8, 1910/11, s. 191, 294●; A. B. Dostal: Čtyřicet let divadla na Smíchově, [1911], s. 60, 62, 80–90, 94, 100●; k padesátinám: nesign., Národ­ní listy 12. 9. 1917; -n, Zvon 17, 1916/17, s. 700; -r- [J. Borecký], Topičův sborník 5, 1917/18, s. 45●; Národní politika 24. 3. 1918 [nadace]●; k šedesáti­nám: ax. [M. B. Stýblo], Divadlo 7 (14), 1927/28, s. [9]; nesign., Literární rozhledy 12, 1927/28, s. 89; drb [J. Borecký], Zvon 28, 1927/28, s. 28●; nekrology: B. [E. Bass], Lidové noviny 6. 11. 1928; l-k, Národní politika 7. 11. 1928; Národní listy 5. a 6. 11. 1928; Národní osvoboze­ní 6. 11. 1928; M. Laudová, Venkov 13. 12. 1928; -och- [F. S. Procházka], Zvon 29, 1928/29, s. 139●; Bs [Slavík]: Vzpomínka na K. Š. ze Semčic, Li­dové noviny 1. 9. 1942; L. Pacák: Opereta, 1946, s. 10, 223; R. Kautský: Lidové divadlo Deklarace na Žižkově 19101919, rkp., b. d., KČD, s. 12, 15, 18n.; M. Obst: Švandovo divadlo 18811981, 1981, nestr. ■ LČL, ODS [in Div. u Libuše], Otto, ÖBL; NAlb ■ od Luisa K.: R. Deyl, Vavříny s trny, 1973, s. 183–187.

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1074–1075

Autor: Šormová, Eva