Šťastný, Alfons Bohumil

Alfons Bohumil
Šťastný
30. 7. 1866
Smíchov (Praha-S.)
24. 3. 1922
Praha
Autor loutkových her, pohádkář, povídkář.

Často zaměňován se stejnojmennými autory, psán mylně Adolf. – Na Smíchově vycho­dil obecnou a měšťanskou chlapeckou školu (1880). Učitelský ústav kvůli častým onemoc­něním nedokončil a dráhu učitele musel vzdát. Od sedmnácti let se věnoval literární činnosti, která se mu stala hlavním zdrojem obživy. Žil ve špatných hmotných poměrech a ustavičné­mu zápasu o existenci nakonec podlehl. Pohřben byl na Olšanských hřbitovech.

Od poloviny osmdesátých let pravidelně přispíval do katolicky orientovaných časopi­sů, zvláště dětských (Rajská zahrádka, Malý čtenář, Budečská zahrada aj.). Redigoval a vy­dával četné sbírky pro děti a mládež, které často sestavoval z vlastních příspěvků. Vydá­val též humoristický kalendář Smíšek a edici Sanatorium humoru. Byl plodným autorem (více než tři sta dvacet vydaných prací). Znač­ná část jeho próz odrážela dobové zaujetí pro pseudoromantiku, exotiku a dobrodružství (in­diánky, westerny, příběhy z doby zlatých hore­ček atp.). Jako autor četných plagiátů a přepisů verneovek je považován za předchůdce české sci-fi literatury. Poučná vyprávění, mravoličné příběhy a příležitostné deklamovánky odpoví­daly dobovým klišé (motivy osudů chudých vdov, sirotků, v devadesátých letech módní uherská tematika). Překlad sociálního maďar­ského románu G. Pekára Bílá dáma (1901) ovlivnil spolu se zhoršující se vlastní životní situací Š. příklon k sociální problematice (váž­nější romány, povídky a novely; např. Vlny ži­vota, Vychovatelka, Vláda lásky).

Od poloviny devadesátých let spolupraco­val s F. Hurtem na edici Štorchovo národní loutkové divadlo, pro niž upravoval loutkové hry, především veselohry. V nakladatelství A. Neubert řídil edici České loutkové divad­lo (1900–05, 10 sv.). Tvorbou pro loutko­vé divadlo se zařadil mezi autory z přelomu 19. a 20. stol., kteří v reakci na nárůst rodin­ných a spolkových loutkových divadel usilo­vali rozšířit tematickou základnu loutkářské dramatiky. Vedle dramatizací pohádek (mj. Červená Karkulka, Popelka, Paleček), ro­mantických pověstí (Blaničtí rytíři) a dobro­družných her psal tzv. obrazy ze života (např. Hluchý strýček, Bětuščin Pozorek), jimiž na­vazoval na výchovně tendenční realistické hry L. Tesařové. Jako jeden z prvních se pokusil oslovit i dospělé diváky příběhy se sociální a národnostní tematikou; např. ve hře Červená a bílá propagoval ideu sokolství a brojil proti poněmčování. Do tohoto okruhu patří i hry z historie (Švédové v Čechách, V táboře Žižko­vě), ani v nich se však nevyhnul tendenčnosti a schematickému zjednodušení. I když v ně­kterých hrách vystupuje Kašpárek (zejména v těch, které psal s F. Hurtem), tuto typickou postavu her tradičních lidových marionetářů upozaďoval. Do okruhu postav uváděl nové typy: pašeráky, cikány, pytláky, trosečníky ad. Jeho podněty však ztroskotávaly na nízké umělecké úrovni textů a na nedostatečném smyslu pro specifika loutkové scény. Psal po­dle činoherního modelu a potřebám loutek ho uzpůsoboval pouze krácením rozsahu. Hry vy­dával tiskem a na přelomu století je uváděly amatérské loutkové scény; později se na reper­toáru objevovaly jen zřídka.

Pro činoherce psal sólové komické výstupy a parodické scénky. Nejzávažnějším pokusem byla pětiaktová komorně pojatá truchlohra Mistr Jan Hus, líčící vnitřní drama tit. postavy v posledních dnech před verdiktem kostnické­ho koncilu.

Pseudonymy, šifry

A. B. Šťastný, J. B. Šťastný, Adolf Bohumil Šťast­ný, A. B. Š., A. B. Šť., A. B. C. Nešťastný

Loutkové hry

Hluchý strýček, t. [1891], Krakonoš, t. [1891], Po­pelka, t. [1891]; Rytíř Milboj, t. [1892, s F. Hur­tem]; Bětuščin Pozorek, t. [1892]; Hloupý domácí a chytrá žena, t. [1892, s F. Hurtem]; Honza krá­lem čili Duch na Orlí skále, t. [1892, s F. Hurtem]; Vysloužilec Jindra, t. [1892, s F. Hurtem]; Vojen­ský zběh, t. [1892, s F. Hurtem]; Vyzráli na něho, t. [1892, s F. Hurtem]; Jan za chrta dán, t. [1893, s F. Hurtem]; Vysvobozená princezna, Čertův mlýn v horách, Loupeživý rytíř, Šumavský pytlák, Mezi cikány aneb Uloupené dítě – vše t. [1900]; Blaničtí rytíři, t. [1901]; Bude vojna!, Paleček, Podloudníci v Krkonoších, Strýček z Kalifornie – vše t. [1902]; Červená a bílá, Říše Vodníkova, Školská „Matič­ka“, Švédové v Čechách, V táboře Žižkově – vše t. [1905]; Červená Karkulka, Kašpárek policaj­tem, Kašpárek v podsvětí, Perníková chaloupka, Sněhulka a sedm trpaslíků, Šípková Růženka, Za­kletá princezna, V knížecí zahradě – vše t. b. d.

Hra

Mistr Jan Hus, t. [1904].

Prameny a literatura

-uk-: Mistr Jan Hus, Moravský kraj 9, 1904, č. 30, s. 3; nesign.: Po dvaceti pěti letech. Pilný spiso­vatel, Rajská zahrádka 25, 1915/16, s. 237●; ne­krology: tamtéž 31, 1921/22, s. 121; Tribuna 28. 3. 1922●; O. Pospíšil, V. F. Suk: Dětská literatura česká, 1924, s. 233; O. Neff: Něco je jinak, 1981, s. 126–132; Z. Bezděk: Dějiny české loutkové hry, 1983, s. 32. ■ LČL, Masaryk, Otto, Urbánek [chyb­ně *1863]

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1066–1063

Autor: Rossová, MarcellaDubská, Alice