Štolba, Josef

Josef
Štolba
3. 5. 1846
Hradec Králové
12. 5. 1930
Praha
Dramatik, libretista, překladatel

Narodil se jako třetí syn v rodině vlastenecky smýšlejícího státního úředníka. Otec byl 1847 přeložen do Prahy a 1850 do Plzně, kde půso­bil jako sekretář krajského úřadu, 1855 získal místo adjunkta pomocných úřadů na místodr­žitelství a rodina se vrátila do Prahy. Š. začal navštěvovat základní školu v Plzni, jako deví­tiletý přešel na hlavní (obecnou) školu u sv. Ja­kuba na Starém Městě pražském. Vystudoval Akademické gymnázium (1857–1865), kde se spřátelil s J. V. Sládkem, J. Čelakovským a I. Klicperou. Spolu se S. Čechem z novo­městského gymnázia založili vlastenecký spo­lek Oreb a vydávali rukopisné časopisy (belet­ristická Lípa, Přehled, Kritika, humoristický Satanáš a na vědu zaměřený Vesmír). Po roz­padu spolku vydali 1865–66 několik čísel ča­sopisu Ruch, který do jisté míry předjímal stej­nojmenný literární almanach (1868). 1865–69 Š. studoval práva, jeho hlavní zájem však pat­řil literatuře. Aktivně působil v Akademickém čtenářském spolku, od 1868 se účastnil práce literárního odboru Umělecké besedy (1878 zvolen do výboru) a spolku Svatoboru (funk­cionářem až do dvacátých let 20. stol). 1870 až 1872 byl vychovatelem u hraběte A. Kounice, s nímž cestoval po Německu a Belgii (sám na­vštívil Londýn), pak společníkem hraběte A. Desfourse-Walderoda, s nímž 1873 podnikl dobrodružnou cestu na ostrovy Západní Indie, do Mexika a Severní Ameriky. Po návratu složil rigorózní zkoušky a 1874 byl promován (JUDr.). O rok později se oženil v Hradci Krá­lové s Hedvikou Čerychovou, dcerou úspěš­ného východočeského podnikatele. Po několi­kaleté praxi v pražské advokátní kanceláři Dr. J. Strakatého se stal 1879 notářem v Ne­chanicích. Vedl zde neobyčejně bohatý spole­čenský život, zval významné osobnosti, uměl­ce (J. Zeyera, A. Chitussiho, J. Vrchlického, A. Staška, A. Jiráska, V. Náprstka, K. Pippicha, L. Quise), cestovatele (E. Holuba a J. Kořen­ského, s nímž v osmdesátých letech podnikl několik cest do Skandinávie) aj. 1890–1911 působil jako notář v Pardubicích, poté krátce na Král. Vinohradech, kde jako vážený občan žil ještě téměř dvě desetiletí, poslední tři roky vážně nemocen. Za zásluhy v oblasti literatu­ry byl 1890 zvolen dopisujícím, 1892 řádným členem ČAVU. Zemřel na arteriosklerózu. Pietní akt mu vystrojilo vinohradské divadlo, ostatky byly zpopelněny.

Š. debutoval 1870 v Květech drobnou nove­lou Ze života vojenského, přispíval do mnoha časopisů (Světozor, Paleček – redaktor 1872 až 1873, Lumír, Osvěta, Česká včela, Humoristic­ké listy, Zlatá Praha, Švanda dudák, Moravská orlice, Máj, Divadelní list Máje, Zvon), novin (Národní listy, Hlas národa, Venkov, České slovo) a sborníků, kalendářů a almanachů (Topičův sborník, Čechy 4– Polabí, Matiční kalendář na r. 1885, Pamětní list slavnostního sjezdu všesokolského v Praze 1887, Almanach ČAVU). Ač patřil ve své době k nejplodnějším dramatikům, jeho tvorba zpočátku oscilovala mezi divadlem a prózou, zvláště povídkami a cestopisy.

V dětství byl zaujat loutkovým divadlem, za studií pilně navštěvoval česká předsta­vení ve StD, od 1862 v PD a agilně ochot­ničil (v šedesátých letech U Zlatého anděla na Smíchově s řadou budoucích význačných divadelníků, mj. V. Budilem). Pražskou ochot­nickou dráhu završil 1869 tit. rolí v Kolárově Žižkově smrti (partnerkou mu byla O. Skle­nářová-Malá v roli Žižkovy dcery Cidliny), kterou se členy Akademického čtenářského spolku a herci PD nastudoval F. Kolár. Za po­bytu v Nechanicích a v Pardubicích všestran­ně spolupracoval s ochotnickými spolky jako herec, režisér, autor, organizátor a propagátor (v Pardubicích byl od 1893 předsedou Spolku divadelních ochotníků), zasloužil se o roz­mach a zkvalitnění jejich činnosti, na před­stavení zval známé literáty, divadelníky a vý­tvarníky. Krátce po pražských premiérách tu byly hrány jeho hry, které obvykle sám reží­roval, pardubickým ochotníkům napsal k ote­vření Městského divadla (1909) historickou hru 1744.

Jako dramatik debutoval 1869 jednoaktov­kou A přece! Po ní následovaly během ne­celých tří let čtyři jednoaktovky (BratranecÚnos, Jenom ne písemně! a Tak jest to na tom světě!) a tři hry celovečerní (Krejčí a švec, Spiknutí v Podmazově a Zapovězené ovoce). Kritika včetně J. Nerudy přivítala slibný talent veseloherního žánru, poučený francouzskou společenskou dramatikou. Předností her, pro­zrazujících autorovu znalost jeviště i techni­ky dramatu, byl lehce plynoucí dialog, vtipné situace a výstižné typy postav (mohl pro ně počítat se znamenitými interprety, Mošnou či Šamberkem), jež navozovaly v hledišti dobrou zábavu a uvolněnou atmosféru. Š. veselohry a frašky se těšily u publika velké oblibě a byly hojně reprízovány; např. fraška z prostředí li­dových slavností Krejčí a švec, která otevírala 1869 Arénu Na Hradbách, se hrála sedmnáct­krát. První etapu Š. dramatické tvorby, v níž se profiloval jako autor situačních komedií a lo­kálních frašek, ironizujících pokleslé mravy měšťácké společnosti, hamižnost, pokrytec­tví, sobeckost apod., uzavřel v první polovině sedmdesátých let dvojí nezdar. Drama Mat­čino dílo se sociálním konfliktem práce a ka­pitálu, usilující postihnout nové společenské téma, zápas dělnictva o jeho práva, zůstalo – podobně jako průkopnický Jeřábkův Služeb­ník svého pána – zatěžkáno romantizujícími motivy a sentimentalitou. Cenzura je pozasta­vila, a ani po textových úpravách provedení v PD nepovolila. Travestie na téma dívčí války O tom velkém boji se ženami neuspěla u kriti­ky ani u obecenstva a Š. se od psaní her na více než deset let odvrátil. Během odmlky vytvořil libreto pro jednoaktovou operu A. Dvořáka Tvrdé palice, uvedenou 1881 v Novém čes­kém divadle, které po požáru ND fungovalo v Praze jako jediná česká zemská scéna. Pět let nato vstoupil na jeviště ND maloměstskou satirickou veselohrou Vodní družstvo, která se zachycením typického prostředí a postav, hu­morným a zároveň kritickým zobrazením ne­švarů veřejného dění řadí v české dramatice mezi čelná díla žánrového realismu. Jevištní úspěch (šestnáct repríz) ho povzbudil k další tvorbě a spolupráci s ND, jemuž do 1905 zadal jedenáct nových her. Většina z nich rozšiřo­vala veseloherní formou přehlídku bizarních postav a přidržovala se osvědčených metod a postupů (jednoaktovky All right, Křivé cesty, drobný žert Mezi umělci, celovečerní hry Ma­loměstští diplomati, Na letním bytě, Mořská panna, Její systém). Nechyběly v nich dobře odpozorované, životné lidské typy, obratně postavená zápletka, řada komických situací ani satirické šlehy (zejména v Maloměstských diplomatech). Druhou skupinu tvoří dramata silně ovlivněná naturalismem, která spojuje téma ničivé moci peněz a touhy po majetku. Závěť, typické vesnické drama, líčí sváry o získání gruntu mezi bohatou a zadluženou selskou rodinou. V dramatu Peníze rozvrátí vi­dina ohromného majetku slušnou, leč chudou rodinu. Život v bídě a strádání dožene hlav­ní postavu jednoaktovky Zloděj ke krádeži a posléze k vraždě velkoobchodníka, matčina svůdce. Š. snaha postihnout temné hlubiny lidských duší prostřednictvím psychologicky motivovaného jednání postav však nemě­la oporu v jeho autorském typu a nedospěla k přesvědčivému výsledku. S exponovanou sociální tematikou a příznačnými atributy na­turalismu kontrastují dějová schémata a omše­lé motivy posilující vykonstruovanost celku. Posun v autorově tvůrčí metodě přijala kritika kontroverzně, u publika odezvu nenašel. Š. se poté natrvalo vrátil ke své nejvlastnější do­méně, frašce a komedii, z níž vybočil pouze historickou hrou 1744, oslavující hrdinství občanů hájících město proti pruskému voj­sku. Poslední etapu spjatou s MD Král. Vino­hradech úspěšně zahájil 1909 lidovou hrou Za šlechtickým erbem, těžící ze soudobých procesů o podvodně získaných šlechtických predikátech. Vděčné téma milostných pletek, avantýr, lásky a erotiky naplnilo čtyři násle­dující veselohry (Ach, ta láska, Staré hříchy, Zlatá rybka, Zločin v horské boudě), z nichž jen Zlatá rybka, zesměšňující hledání vhod­ných nápadníků pro zámožné dcerky, ostřeji pranýřovala měšťácké manýry.

Během více než půlstoletí napsal Š. dva­cet osm her. Psal cíleně pro nenáročné obe­censtvo, jehož touhu po zábavě uspokojoval bystře odpozorovanými, humorně či fraško­vitě pojatými výraznými postavami, komic­kými situacemi i karikováním všemožných, vesměs důvěrně známých nešvarů. Umělec­kého vrcholu dosáhl v satirických komediích ze soudobého maloměsta (Vodní družstvo, Maloměstští diplomati), největší popularitu mu přinesla kasovně enormně úspěšná Mořská panna (jeden z kritiků podotkl: Hrajte samé mořské panny a za pár let si koupíte smíchov­ský pivovar). Všechny hry vyjma tří uvedla v premiérách velká pražská divadla (PD, ND, posléze MD Král. Vinohrad). Š. veseloherní produkce si vydobyla pevnou pozici v odleh­čené části repertoáru těchto scén, odkud se ší­řila do mnoha dalších profesionálních i ochot­nických divadel. O životnosti Š. dramatických děl svědčí dobové překlady a jejich scénické realizace v němčině (Vodní družstvo, Závěť, Peníze, Mořská panna), ruštině (Bratranec), slovinštině (Vodní družstvo, Její systém, Staré hříchy a Mořská panna), chorvatštině (Na let­ním bytě), bulharštině (Mořská panna, Na let­ním bytě a Její systém) a ve dvacátých letech ve slovenštině. Hry Mořská panna a Na letním bytě byly ve dvacátých letech zfilmovány.

Kromě původních dramatických prací se na scéně objevovaly i Š. povídky a humores­ky zdramatizované jinými autory (Staří bláz­ni J. L. Turnovským, pak F. Lorbeerem, Dok­torovo tajemství V. Libenským, Je tatínkem  H. K. Grunertem, Který je ten pravý V. Cid­linským aj.). Podle jeho předloh napsal K. Kádner dvě operní libreta pro J. Maláta (Stáňa, prov. ND 1899; Veselé námluvy, prov. MD Plzeň 1914).

Dvěma příspěvky se Š. podílel na knize Di­vadelní paběrky a posléze je zařadil do dvou­svazkových vzpomínek Z mých pamětí, které patří k nejpozoruhodnější memoárové litera­tuře o českém divadle 19. stol. V prvním dílu vypsal svůj životní příběh, vzpomínky na studentské a literární přátele, na studentská di­vadelní představení, na PD (s epizodou o ne­realizovaném libretu pro B. Smetanu) a zaobí­ral se osudy E. Bozděcha. Druhý díl obsahuje portréty J. Zeyera, J. O. Veselého, L. Stroupež­nického, A. Chitussiho a vzpomínky na další přátele a souputníky.

Českému divadlu se věnoval i organizač­ně. Vydával Bibliotéku operních a operetních textův (1872–73), jako redaktor Divadelního světa 1872–76 vydal osm her (sedm svazků), řídil Divadelní knihovnu Máje (1902–26) a Knihovnu lidových divadel (1908–20). Byl předsedou Spolku pro zřízení divadelního domu v Pardubicích (1898–1910), funkcio­nářem Družstva vinohradského divadla, do je­hož výboru byl zvolen krátce po příchodu do Prahy.

Pseudonymy a šifry

Dr. Pepé, dr. Pepé Jobek, Jobek, J. Hradecký, Joccasius, Š. Jozip (též S. Jozyp), J. Š., (J. Š.), <J. Š.>

Hry

A přece! PD 1869; Krejčí a švec, PD-AH 1869, t. 1870; Bratranec, PD 1869, t. 1870; Jenom ne písemně! PD 1870, t. 1876; Únos, PD-AH 1870, t. 1872; Spiknutí v Podmazově, PD-AH 1870, t. 1871; Tak jest to na tom světě! PD 1870, t. 1873; Zapovězené ovoce, PD 1871, t. 1872; Matčino dílo, t. 1873, krajané v USA 1874, ochotn. Vysoké Mýto 1875, ND Brno 1905; O tom velkém boji se ženami, PD-NČD 1877, t. 1925; Vodní družstvo, ND 1886, t. 1887; All right, ND 1887, t. 1888; Maloměstští diplomati, ND 1888, i t.; Závěť, ND 1889, i t.; Křivé cesty, ND 1891, i t.; Po letech, naps. 1892, t. 1924, ochotn. Malá Strana 1932; Peníze, ND 1895, i t.; Zloděj, ND 1895, t. 1896; Mezi umělci, ND 1896, i t.; Na letním bytě, ND 1899, i t.; Mořská panna, ND 1901, i t.; Její systém, ND 1905, t. [1905]; 1744, ochotn. MD Pardubice 1909, i t. in Dvě hry (s K. Mašek: Poutník); Za šlechtickým erbem, VD 1909, t. [1909]; Ach, ta láska, VD 1911, t. [1911]; Staré hříchy, VD 1913, i t.; Zlatá rybka, VD 1917, t. [1918]; Zločin v horské boudě, t. 1920, VD 1921. ■ Tvrdé palice, h. A. Dvořák, PD-NČD 1881, t. 1882. ■ Souborně: Dramatické dílo J. Š., 1891 až 1898, 8 sv.

Překlady a úpravy

T. a J. M. Mortonové: Není vše zlato, co se třpy­tí, PD-AH 1872, t. 1891; K. A. Görlitz: Tři páry střevíců čili Každý má své, PD-AH 1872 (pseud. Š. Jozip, též S. Jozyp); J. Estébanez: Nové drama, PD 1877, t. 1878; J.-F.-A. Bayard, Dumanoir: První souboj vévody z Richelieu, ND 1885.

Teatralia

Okupační episoda Národního divadla v Praze r. 1866, Osvěta 46, 1916, s. 176–185, 246–259; Divadelní paběrky. Vzpomínky tří divadelních nadšenců: Dra. Jos. Štolby, Václava Štecha, Kar­la Šípka, [1902]; Z mých pamětí. Vzpomínky ze života, z divadla a z literárních styků I, II, [1906, 1907].

Prameny a literatura

LA PNP: osobní fond (42 kart.), nezpracováno. ■ K. Nosovský: Bibliografie spisů Dra J. Š., Lite­rární rozhledy 14, 1929/30, s. 259n. ■ Ref. A pře­ce!: nesign. [J. Neruda], Naše listy 2. 4. 1869 → České divadlo IV, 1958; -r-, Česká Thalia 3, 1869, s. 59; nesign., Květy 4, 1869, s. 111●; ref. Krejčí a švec: Δ [J. Neruda], Národní listy 6. 8. 1869 → České divadlo IV, 1958; V. G. [Guth], Pokrok 6. 8. 1869; –+–, Česká Thalia 3, 1869, s. 124●; ref. Bra­tranec: J. N. [Neruda], Národní listy 6. 10. 1869 → České divadlo IV, 1958; V. G. [Guth], Pokrok 6. 10. 1869; –+–, Česká Thalia 3, 1869, s. 156●; ref. Je­nom ne písemně!: nesign. [J. Neruda], Národ­ní listy 29. 4. 1870 → České divadlo IV, 1958; V. G. [Guth], Pokrok 30. 4. 1870; nesign., Světo­zor 4, 1870, s. 143n.; –+–, Česká Thalia 4, 1870, s. 66●; ref. Únos: nesign., Národní listy 16. 6. 1870, příl.; V. G. [Guth], Pokrok 17. 6. 1870; –+–, Česká Thalia 4, 1870, s. 102; nesign.: Literatura a umění, Světozor 4, 1870, s. 199●; ref. Spiknutí v Podma­zově: nesign., Národní listy 28. 6. 1870, příl.; V. G. [Guth], Pokrok 29. 6. 1870; –+–, Česká Thalia 4, 1870, s. 108; nesign., Světozor 4, 1870, s. 216●; ref. Tak jest to na tom světě! nesign. [J. Neruda], Národní listy 11. 11. 1870 → České divadlo IV, 1958; V. G. [Guth], Pokrok 12. 11. 1870; G. E. [Eim], Česká Thalia 5, 1871, s. 3●; ref: Zapovězené ovoce: J. N. [Neruda], Národ­ní listy 11. 12. 1871 → České divadlo IV, 1958; V. G. [Guth], Pokrok 16. 12. 1871; D. [J. Durdík], Světozor 6, 1872, s. 7n.; V. Vlček, Osvěta 2, 1872, s. 474–476●; ref. Matčino dílo: nesign., Národní listy 29. 11. 1872 [zákaz]; F. Zákrejs, Osvěta 3, 1873, s. 474–476; nesign., Národní listy 12. 6. 1874, 21. 3. 1875, 14. 11. 1883 [odvolání zákazu]; cd., Lidové noviny 29. 3. 1905●; ref. O tom velkém boji se ženami: nesign., Pokrok 11. 8. 1877; nesign., Národní listy 12. 8. 1877; nesign., Světozor 11, 1877, s. 395n.●; ref. Tvrdé palice: O. Hostinský, Národní listy 4. 10. 1881; V. J. Novotný, Divadelní listy 3, 1882, s. 105n.●; J. N. [Neruda]: J. Š., Hu­moristické listy 26, 1884, s. 186 → Podobizny II,1952; nesign.: J.U.Dr. J. Š., Světozor 19, 1885, s. 507–509●; ref. Vodní družstvo: J. V. [Vrchlický], Hlas národa 3. 12. 1886, příl.; š. [J. Kuffner], Ná­rodní listy 3. 12. 1886; C. J., Jeviště 2, 1886, s. 198; B. F. [Frida], Lumír 14, 1886, s. 571n. + Zlatá Pra­ha 4, 1886/87, s. 63n.; R. Růžička, Rozhledy lite­rární 1, 1886/87, s. 307n.; M. A. Š. [Šimáček], Světozor 21, 1887, s. 46n.; J. L. [Ladecký], Česká Thalia 1, 1887, s. 9n.; Nemo [K. B. Mádl], Ruch 9, 1887, s. 15; F. Zákrejs, Osvěta 17, 1887, s. 258●; ref. All right: B. F. [Frida], Zlatá Praha 4, 1886/ /87, s. 382; nesign. [M. A. Šimáček] Světozor 21, 1887, s. 367; š. [J. Kuffner], Národní listy 28. 4. 1887; J. V. [Vrchlický], Hlas národa 29. 4. 1887; J. L. [Ladecký], Česká Thalia 1, 1887, s. 143; Č., Literární listy 8, 1887, s. 183●; ref. Maloměstští diplomati: M. A. Š. [Šimáček], Světozor 22, 1887/88, s. 335; B. F. [Frida], Zlatá Praha 5, 1887/ /88, s. 334; Č. [L. Čech], Literární listy 9, 1888, s. 183n.; J. V. [Vrchlický], Hlas národa 10. 4. 1888; J. Lý. [Ladecký], Česká Thalia 2, 1888, s. 112●; ref. Závěť: M. A. Š. [Šimáček], Světozor 23, 1888/89, s. 587; α, Zlatá Praha 6, 1888/89, s. 599n.; J. V. [Vrchlický], Hlas národa 23. 10. 1889; š. [J. Kuffner], Národní listy 10. 1889; nesign., Čas 3, 1889, s. 721n.; J. Lý. [Ladecký], Česká Tha­lia 3, 1889, s. 390n., 403–405; A. Schulzová, Kvě­ty 11, 1889, d. 2, s. 749–751; Aliquis [J. Vrchlický], Lumír 17, 1889, s. 396; V. Vítězný, Literární listy 11, 1890, s. 260n.; nesign. [T. G. Masaryk], Čas 4, 1890, s. 746n.; nesign., Zábavné listy 12, 1890, s. 67n.●; J. Arbes: Billance původní dramatické li­teratury české, Literární listy 10, 1889, s. 222 → Theatralia 1, [1912]●; ref. Křivé cesty: M. A. Š. [Šimáček], Světozor 25, 1890/91, s. 204; J. V. [Vrchlický], Hlas národa 8. 3. 1891; š. [J. Kuffner], Národní listy 8. 3. 1891; J. Lý. [Ladecký], Česká Thalia 5, 1891, s. 89n.●; ref. Peníze: J. K. [Kvapil], Zlatá Praha 12, 1894/95, s. 418; F. X. Šalda, Roz­hledy 4, 1895, s. 624 → Kritické projevy II, 1950; eč., Literární listy 17, 1895/96, s. 8–10; J. Karásek, Niva 6, 1895/96, s. 157n.●; ref. Zloděj: š. [J. Kuff­ner], Národní listy 22. 12. 1895; J. K. [Kvapil], Zlatá Praha 13, 1895/96, s. 82●; F. Zákrejs: Obzor divadelní, Osvěta 26, 1896, s. 1040 [Peníze, Mezi umělci, Zloděj]●; ref. Na letním bytě: Nemo [K. B. Mádl], Zlatá Praha 16, 1898/99, s. 418; F. Zákrejs, Osvěta 29, 1899, s. 758●; ref. Mořská panna: O. F. [Faster], Divadelní listy 1, 1900/01, s. 123; A. Ne­čásek, Lumír 29, 1900/01, s. 231n.; š. [J. Kuffner], Národní listy 5. 2. 1901; r. [F. V. Krejčí], Právo lidu 6. 2. 1901; F. Zákrejs, Osvěta 31, 1901, s. 274n.●; V. Štech: Š. humorista, Meziaktí 2, 1901/02, č. 143●; ref. Divadelní paběrky: R. J. Kronbauer, Máj 1, 1902/03, s. 209n.; J., Přehled 1, 1902/03, s. 634n.●; ref. Její systém: ech. [V. Štech], Máj 3, 1904/05, s. 435n.; š. [J. Kuffner], Národní listy  11. 3. 1905; r. [F. V. Krejčí], Právo lidu 11. 3. 1905; J. Ladecký, Osvěta 35, 1905, s. 357; H. [K. H. Hi­lar], Divadlo 3, 1904/05, s. 262; -ς-, Divadelní list Máje 1, 1905, s. 107n.●; k šedesátinám: Máj 4, 1905/06, s. 513–526 [č. 33, přísp. V. Štech, J. Vrch­lický, R. J. Kronbauer, E. Güttlich]; nesign., Zlatá Praha 23, 1905/06, s. 359n.; ~~, Zvon 6, 1905/06, s. 528●; ref. Z mých pamětí: R. J. Kronbauer, Di­vadelní list Máje 2, 1905/06, s. 180–184; V. Kol. [V. Červinka], Zvon 7, 1906/07, s. 223; fs. [F. Se­kanina], tamtéž, s. 461; KA., Zlatá Praha 24, 1906/07, s. 380; J. Rowalski [A. Bačkovský], Venkov 1. 1907; A. Novák, Čechische Re­vue 2, 1908, s. 73n.●; ref. Za šlechtickým erbem: O. Theer, Přehled 7, 1908/09, s. 287n.; -ar­ [R. J. Kronbauer], Máj 7, 1908/09, s. 206–208; K. Kamínek, Lumír 37, 1908/09, s. 496n.; Tristan [S. V. Friedl], Zvon 9, 1908/09, s. 239n.; -jin-, Li­dové noviny 3. 1. 1909; J. Hilbert, Venkov 3. 1. 1909; H. [V. Hladík], Národní listy 3. 1. 1909●; ref. 1744: K. [R. J. Kronbauer], Máj 8, 1909/10, s. 149n.; nesign., Divadlo 1909/10, s. 130●; ref. Ach, ta láska: V. D. [Dyk], Lumír 39, 1910/11, s. 236; Dr. P. [D. Panýrek], Máj 9, 1910/11, s. 218n.; KMČ [Čapek Chod], Zvon 11, 1910/11, s. 286–288; ref. Staré hříchy: m., Právo lidu 11. 2. 1913; J. Hilbert, Venkov 12. 2. 1913; T. [V. Tille], Národní listy 12. 2. 1913; H. Jelínek, Lumír 41, 1913, s. 234; K. Kamínek, Divadlo 11, 1912/13, s. 147n.; Dr. P. [D. Panýrek], Máj 11, 1912/13, s. 265n.●; k sedmdesátinám: -W. [A. We­nig], Topičův sborník 3, 1915/16, s. 377n.; -n-, Zvon 16, 1915/16, s. 447n.; nesign., Zlatá Praha 33, 1915/16, s. 370, 382; nesign., Venkov 3. 5. 1916; O. S. [Šourek], Hudební revue 9, 1916, s. 327●; ref. Zlatá rybka: J. H. [Hilbert], Venkov 13. 12. 1917; jv. [Vodák], Lidové noviny 14. 12. 1917; nšv., České divadlo 1, 1917, s. 206●; ref. Zločin v horské boudě: J. H. [Hilbert], Venkov 7. 6. 1921; -fert. [J. Seifert], Rudé právo 7. 6. 1921; Ot. F. [Fischer], Národní listy 7. 6. 1921; nesign.: Zrcadlo kritiků a kritik, Jeviště 2, 1921, s. 363–365●; F. S. [Seka­nina]: J. Š., úvod in J. Š.: O tom velkém boji se že­nami, 1925, s. 1–8●; k osmdesátinám: E. Konrád, Cesta 8, 1925/26, s. 467; V. Červinka, Zvon 26, 1925/26, s. 453n.; J. Träger, Národní a Stavov­ské divadlo 3, 1925/26, č. 35, s. 2n.; nč. [A. Nečá­sek], Venkov 11. 4. 1926; A. Pražák, Českosloven­ské divadlo 4 (9), 1926, s. 118–120, 136–140●; nekrology: nesign. [A. Novák], Die Literatur 32, 1929/30, s. 735; H. J. [Jelínek], Lumír 56, 1929/30, s. 445n.; F. [K. Čapek], Lidové noviny 13. 5. 1930 → O umění a kultuře III, 1986; AMP [Píša], Právo lidu 5. 1930; Z. Schmoranz, Venkov 13. 5. 1930●; M. Novotný: O jednom libretu Antonína Dvořáka, Lidové noviny 9. 9. 1931; Rdv. [J. Ry­dvan]: Význačná představení ochotnická, Česko­slovenské divadlo 15 (10), 1932, s. 47; kd. [E. Kon­rád]: Za bozděchovským veteránem, Lidové no­viny 12. 5. 1940; J. Sajíc: J. Š., in sb. České umění dramatické I, Činohra, red. F. Götz, F. Tetauer, 1941, s. 124–128; B. Houdková: Stoletý dramatik, Škola a kultura 1, 1946, s. 86; L. Novák: Stoletý J. Š., Divadlo 32, 1946, s. 22; K. Rektorisová: Do­slov k J. Š.: Na letním bytě, 1955; J. Císař: Život jevišti, 1962, s. 98; DČD III ■ HD, LČL, Masaryk, Otto, Otto-dod, Rieger, Wurzbach; NAlb, MDP 50, Místopis [Nechanice; Pardubice].

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1056–1061

Autor: Štěpán, Václav