Štěpnička, František Bohumír

František Bohumír
Štěpnička
13. 10. 1785
Opatov u Třebíče
26. 8. 1832
Baden u Vídně (Rakousko)
Básník, prozaik, divadelní kritik.

Otec měl polní hospodářství. Š. vystudoval pre­monstrátské gymnázium při klášteře v Nové Říši (1801–05) a odebral se do Vídně k dal­ším studiím. Jejich průběh však narušovaly napoleonské války, proto první ročník filozo­fie absolvoval v Olomouci. Ve Vídni nastoupil do semináře, ale po delší přestávce způsobe­né vpádem francouzských vojsk do rakouské metropole teologii opustil a 1809 se zapsal na práva. Po absolutoriu 1815 pracoval jeden rok na vídeňském magistrátu, v té době se také oženil. 1816 přišel do Prahy jako úředník stát­ní peněžní správy, 1825 byl přeložen do Brna a 1831 jmenován komorním radou. Zemřel náhle během pobytu v lázeňském letovisku Baden, kde byl i pohřben.

Po příchodu do Prahy se sblížil s předními českými intelektuály, projevoval silné vlaste­necké cítění a věnoval se literatuře. Pokoušel se prosadit ve všech českých časopisech jako básník a prozaik, dvousvazkovou básnickou sbírku Hlas lýry české vydal vlastním nákla­dem (1817, 1823). Ve sporech o prozodický systém české poezie stál na straně prozodie sylabotónické, jak ji prosazovala puchmaje­rovská družina. Jeho poezie byla považována, zvláště mladší generací (Čelakovský), za pou­hé veršotepectví.

Divadlem se zpočátku nezabýval a od­mítal veřejnou kritiku českých představení ochotnicky provozovaných ve StD (stať Pů­vod oslovské kritiky, Čechoslav 1820). Když J. N. Štěpánek jako jeden z ředitelů StD zahájil na podzim 1824 pravidelná nedělní a sváteční česká představení, Š. o nich referoval v listu Čechoslav (počínaje č. 40). Ve snaze podpo­řit nástup českého souboru je oceňoval klad­ně, poukazoval ale také na nedostatky. Jako první u nás prosazoval právo kritika na samo­statný soud. Sledoval činoherní i operní před­stavení, vyslovil se rovněž k problémům pře­kládání libret. Zatímco úroveň opery, jejímiž protagonisty byli K. Podhorská-Kometová a M. Podhorský, jej uspokojovala, vůči čino­hře, kde výkony zčásti ochotnického personá­lu nedosahovaly profesionálních parametrů, byl kritičtější. Opakovaně vytýkal prohřeš­ky proti správné češtině (problém, jímž česká představení trpěla řadu dalších let), požadoval věrohodné ztvárnění postavy, pro něž má mít herec kromě „umělosti“ (tj. talentu) i odpo­vídající fyzické a psychické dispozice („aby i jeho postava, hlas, tvář a vesměs celá povaha s osobou, kterou představovati má, se srovná­valy“). Z herců cenil nejvýše M. Dolejšovou, V. Michalesiho a komika J. Svobodu. Důrazně vystupoval proti jevištním konvencím a v je­jich konkrétním popisu zachytil soudobé po­kleslé herecké praktiky. Ve Š. úsilí pokračo­val J. K. Chmelenský, který po jeho odchodu do Brna převzal (se S. K. Macháčkem) diva­delní referát v Čechoslavu.

Prameny a literatura

MZA: Sbírka matrik, 10755 Opatov, matrika naro­zených 1771–1853, s. 106, obr. 56. ■ J. Arbes: Prv­ní divadelní kritika česká, Národní listy 13. 8. 1898 → Literaria, 1954; J. Jakubec in sb. Literatura čes­ká devatenáctého století II, 1903, s. 97, 494–497; J. Träger: Dějiny české divadelní kritiky, dis., FF UK 1928; F. Černý: Nástin vývoje české divadelní kritiky 17711848, dis., FF UK 1949; Vondráček I, II; DČD II ■ Jungmann, LČL, Otto, Rieger, Wurz­bach

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1053–1054

Autor: Černý, František