Štech, Václav

Václav
Štech
29. 4. 1859
Kladno
23. 2. 1947
Praha
Dramatik, režisér, divadelní ředitel, publicista.

Narodil se v druhém manželství strojního do­zorce v kladenské huti. Otec, původně kupec, zemřel již 1860. Matka pečující i o tři děti z jeho prvního manželství byla přijata za ku­chařku v piaristické koleji ve Slaném a syna svěřila sestře do Mžan na Královéhradec­ku. Ve čtyřech letech se vrátil a začal chodit do školy u piaristů ve Slaném. 1864 dala mat­ka výpověď a se synem se přestěhovala do Kuklen (u Hradce Králové), kde Š. pokračoval ve školní docházce. Za prusko-rakouské války odtud uprchli, po návratu do Slaného Š. studo­val gymnázium (1870–73), v tercii přestoupil na Akademické gymnázium do Prahy. Bydlel u strýce, portýra v Harrachovském paláci, se­známil se archeologem a kustodem Muzea Krá­lovského F. X. Benešem, který v něm vzbudil zájem o historii, památky, kulturní život a o di­vadlo (brával jej do lóže Harrachů v PD) a za­řídil mu práci pro noviny, jíž si Š. přivydělával na studia. Z gymnázia přešel 1876 do druhého ročníku učitelského ústavu (dějepis vyučoval J. Vrchlický), po absolutoriu 1879 začal učit v Olšanech na Slánsku, vzápětí byl povolán na obecnou školu do Slaného, kde posléze učil i na tzv. pokračovací škole průmyslové. Za­pojil se do veřejného a kulturního dění města: byl jednatelem Sokola a Besedy, psal do míst­ního tisku, dal podnět k založení Vlastivěd­ného muzea (byl prvním kustodem), veřejné knihovny a čítárny (1897), která dodnes nese jeho jméno. Založil Muzejní a literární spolek Palacký, inicioval vznik jeho ročenky Slán­ský obzor (1893) a byl jejím prvním redak­torem. Organizačně, herecky i režijně působil v ochotnickém spolku, angažoval se v inicia­tivě ke zbudování slánského divadla (1883). První manželství uzavřené 1884 skončilo již v následujícím roce ženinou smrtí při porodu syna Václava Viléma. 1889 se znovu oženil, ve druhém manželství měl pět dětí. S rodinou se 1894 přestěhoval do Prahy, kde získal místo učitele na dívčí škole na Žižkově, později byl řídícím učitelem. Byl agilním členem Spolku českých spisovatelů beletristů Máj: Prosazoval zřízení penzijního fondu a ochranu autorských práv u divadelních her (1894), podporoval po­řádání divadelních večerů a cyklů ve Švan­dově divadle na Smíchově, stál u zrodu Na­kladatelského družstva Máj (1901, předseda), s F. Heritesem a J. Vrchlickým redigoval první tři ročníky časopisu Máj (1902–05, fejetonní a obrázkovou část). Zasedal také v porotách dramatických soutěží. 1905 byl na vlastní žá­dost předčasně penzionován a začal se plně věnovat divadlu. Od 1906 byl členem správy vznikajícího MD Král. Vinohrad, od jeho ote­vření 1907 tajemníkem a zástupcem ředitele, 1909–13 ředitelem. Po vynuceném odchodu (byl vypuzen nevybíravou intrikou K. H. Hi­lara, řídil ve válečných letech Lidové divadlo Uranie v Praze VII-Holešovicích (1914–18). Po převratu byl ustanoven ředitelem ND v Brně, kde působil šest let (1919–25). Na­dále se věnoval činnosti spolkové, stavovské a organizační: Byl předsedou Syndikátu čes­kých spisovatelů (1918–19) a Sdružení stálých divadel (1920), aktivně se účastnil jednání Svazu divadelních ředitelů. Do posledních let působil ve vedení Svatoboru a ve správní radě pojišťovny Slavia. Pochován byl na slánském hřbitově.

Syn Václav Vilém Š. (1885–1974) byl his­torikem, teoretikem a popularizátorem umě­ní, profesorem Akademie výtvarných umění v Praze. V mládí přeložil veselohru R. de Fler­se a G.-A. de Caillaveta Buridanův osel (prov. VD 1909, pseud. Karel Záhora, t. 1916, pseud. Karel Novák). V pamětech V zamlženém zrcad­le (vyd. posmrtně 1967) zachytil i některé di­vadelní události a osoby.

Š. psal prózy (drobné humoresky, malo­městské obrázky, novely a romány – Koleje, U tří bláznů, Kovové ruce, Hřích paní HýrovéŠtěstí zlatého hroznu) i různé příručky (Mla­dý živnostník, Mladý obchodník, Národní ka­techismus nebo Co má věděti každý Čech aj.).

Těžiště jeho literární činnosti tvoří práce dramatické. První divadelní hříčku napsal 1872 pro spřátelenou skupinku gymnaziálních spolužáků (Není všechno zlato, co se třpy­tí aneb Vévoda z Burdovalu). Ve prospěch stavby ND zveršoval satirickou rýmovačku Kandidát a kandidátka. Jednoaktovka Knih­kupec satiricky zpodobující skutečné osobnos­ti slánského kulturního života (1881 ji autor předčítal v hostinci U Bílého beránka) před­znamenala ráz jeho dalších her, odehrávajících se většinou v prostředí českého maloměsta a zobrazujících zprvu humorně a posléze stále víc kriticky současné maloměšťanstvo, většinou ve spojení se světem místní politiky a podnikání. Na profesionálním jevišti debu­toval 1888 v ND jednoaktovou humoreskou Maloměstské tradice (1. cena v soutěži čas. Česká Thalia o nejlepší aktovku, l885); líče­ní malicherných sporů a manévrů komunální politiky (boj o post ředitele městských úřa­dů aj.) i jejich vyústění do smířlivého závě­ru s obligátním sňatkem nepřekročilo rámec krotké veselohry. Vtipná, živě napsaná hříčka byla příznivě přijata kritikou a měla divác­ký úspěch. Další dvě hry představují pokusy o společensko-kritické drama ze světa vysoké politiky, financí a podnikání. Překomplikova­né drama Žena, zasazené po francouzském vzoru do okázalého prostředí (vídeňský parla­ment), podává obraz politických bojů a intrik. Realistické drama Zlatý déšť tematizuje ko­rupci a podvodné spekulace, jejichž novinář­ské odhalení přivodí sebevraždu usvědčeného viníka; jazyk hry přiléhavě zachycuje frázovi­tost a bombastičnost žurnalistické a politické mluvy. Tříaktová veselohra Ohnivá země se vrací do maloměstského světa a satiricky na­hlíží slabiny a nešvary obecní činnosti politic­ké, národohospodářské a spolkové. Do dobře odpozorovaného školského prostředí je situo­vána vážná hra Habada a Jordán, jejíž hlavní hrdinové zápolí všemi prostředky o kariérní postup na ředitelské místo. Také další veselo­hry krouží kolem témat vlastních Š. dramati­ce: Kariérismu a touhy po veřejných funkcích, jež skýtají lukrativní prebendy. Deskový sta­tek pojednává o výnosné sňatkové kanceláři skrývající se pod kanceláří realitní a temati­zuje úplatkářství při obsazování postu obecní­ho starosty, David a Goliáš na konkurenčním zápasu maloobchodníka s velkoobchodníkem odkrývá nečisté předvolební praktiky. Nej­úspěšnější Š. hrou se stala fraška Třetí zvo­nění, svižně a vtipně líčící choulostivé flirty právníka Hudce. Situační a slovní humor, bystře zachycené postavy maloměstské ho­norace, obratně budované humorné situace a milostné zápletky učinily z nenáročné frašky jeden z nejhranějších českých kusů své doby. Ve Š. maloměstských a předměstských obra­zech, příbuzných hrám Pippichovým a Štol­bovým a v lecčem navazujících na fraškovitý humor Šamberkův, defilují rázovité a životné figurky. Energičtí podnikatelé, zruinovaní politici, záletní operní pěvci, shánčliví ob­chodníci, čiperní novináři, zchytralí obchod­ní cestující, investoři dráhy, nadšení učitelé, protřelí intrikáni, flirtující ženy či svůdcové a jejich zaslepené oběti skýtali vděčné herec­ké party. Poslední jevištní práce se konjunktu­rálně připínaly k aktuálnímu válečnému dění (Pod vlajkou válečného lazaretu, Když uhodila dvanáctá). Neprovedeny a v rukopise zůsta­ly rané hry (Krise, 1887; Zákopy, 1889) i ba­letní libreto Cikánské kouzlo (1921). Š. hry se staly vyhledávanými repertoárovými čísly pro­fesionálních i ochotnických scén. Pozdější adaptace nově oživily frašku Třetí zvonění (ú. M. Horníček s tit. Svatba pod deštníky aneb Zvoní se potřetí, 1947; ú. M. Stehlík – V. Hudeček, h. L. Simon, ND 1970), již dříve zfilmovanou (r. J. Sviták, 1938). Další hry, pokládané vesměs za vyčpělé, se dočkaly je­vištního návratu v prvním desetiletí 21. stol., znovuobjeveny L. Smočkem prokázaly svou životnost (Deskový statek, 2001; David a Go­liáš, 2002; Habada a Jordán, 2009). Ze Š. próz byl zdramatizován román Hřích paní Hýrové (T. Červenková, Uranie 1915).

Ve funkci divadelního ředitele se Š. proje­voval jako praktik a zdatný organizátor; tyto schopnosti osvědčoval v předchozích aktivi­tách (např. pamětní brožura Svity ve prospěch zbudování divadla ve Slaném, 1880; reforma autorských práv divadelních her). Byl jed­ním z propagátorů druhého samostatného českého divadla v Praze a členem správního výboru Divadla na výstavě (Uranie, 1898), které představovalo dílčí uskutečnění myšlen­ky druhé české scény. 1899 se stal zástupcem spolku Máj v Družstvu ND, po změně správy ND (1900) spolu s ředitelem F. A. Šubertem a Družstvem ND pokračoval v úsilí zbudovat druhé velké české divadlo, organizoval získání financí (formou akciových podílů), podílníky sdružil do Tylovy jednoty. 1906 byl zvolen dru­hým náměstkem předsedy Spojeného družstva ND, 1907 se stal v MD Král. Vinohrad tajem­níkem s funkcí zástupce ředitele a po demisi F. A. Šuberta 1909 ředitelem. V divadle zatí­ženém značným deficitem uplatňoval zejména ekonomická hlediska, repertoár přizpůsoboval většinovému diváckému vkusu, potlačil ope­ru a posílil operetu, činohru zaměřil k veselo­hrám. Divadlo vyvedl z hospodářské krize, ale vzdálil je od moderního uměleckého vývoje a učinil z něho konvenční scénu maloměst­ského či předměstského ražení. Apologii své vinohradské etapy podal v tendenční brožuře Městské divadlo Král. Vinohradů za mé sprá­vy, poměry v divadle včetně svého vynucené­ho odchodu taktéž tendenčně vypsal v knize Vinohradský případ. Román divadelní skuteč­nosti. Za následujícího působení v holešovic­ké Uranii zkonsolidoval přísnou disciplínou herecký soubor a v nesnadných válečných do­bách formoval hodnotnou lidovou scénu. Opět osvědčil hospodářskou zdatnost a podnikavý um (docílil mj. prodloužení tramvajového spo­jení až k divadlu). Tehdy se také zaobíral myš­lenkou výstavby divadla – lidové scény na os­trově Štvanice, která však zůstala jen v rovině úvah. Jako popřevratový ředitel brněnského ND (nastoupil v dubnu 1919) měl práci ztíže­nou procesem reorganizace česko-německých divadelních poměrů v Brně, provázeným řa­dou střetů a nutností nově řešit provozní a or­ganizační systém. Do souboru přivedl z Uranie dvě výrazné posily: Z. Gräfovou a O. Čermá­ka. S dramaturgem J. Mahenem, iniciátorem Komorních her v Redutě (pro malou odezvu byly zakrátko zrušeny) a vyznavačem moder­ního divadla, si však nerozuměl; rezignovav­šího Mahena vystřídal nekoncepční a tra­dicionalisticky zaměřený dramatik V. Skoch. Š. hospodářský imperativ snižoval umělecké ambice a divadlo se propadalo do krize, ote­vřeně ventilované v tisku. Po vypršení šestileté smlouvy v červnu 1925 z Brna odešel.

V rámci divadelních aktivit se věnoval také režii. Po juvenilních studentských pokusech režíroval v ochotnickém spolku ve Slaném, kde uvedl i dvě ze svých her (Maloměstské tradice a Zlatý déšť). Nejaktivnější byl v době vinohradského působení, kdy kromě salonních komedií režíroval veselohry Štolbovy, Strou­pežnického, Jonášovy, operety, ale i svého je­diného Shakespeara (Kupec benátský). V Ura­nii nastudoval jen výjimečně, a to vlastní hry, málo režíroval i v Brně (mj. opět Stroupežnic­kého Naše furianty, jichž si velice cenil). Režii chápal konzervativně jako činnost víceméně pořadatelskou a důrazně odmítal její tvůrčí roli v inscenačním procesu. Jako režisér se proto nikterak osobitě neprojevoval, plně se pod­řizoval autorovu textu. Dbal o bezchybnou souhru a herecké vypracování dialogu, dohlí­žel na uměřenost hereckého projevu, usiloval o efektní, pokud možno nepříliš nákladnou vý­pravu. Nezdráhal se kopírovat inscenace, které zhlédl na rakouských či německých jevištích.

K divadelnímu dění se vyjadřoval také pu­blicisticky. Jubilejními medailony, nekrology, vzpomínkami a statěmi s nejrůznější temati­kou přispíval do Divadla, Meziaktí [Národ­ního divadla], Jeviště, Divadelních šeptů, Divadelního listu Máje ad. Divadelní fejetony tiskl v čelných denících: v Národních listech a Lidových novinách. V memoárech Diva­delní mžitky vylíčil své první setkání s diva­delním světem až po dramatický vstup do ND (plasticky popsal osobní i korespondenční styky s L. Stroupežnickým). V rozsáhlých pamětech Džungle literární a divadelní zpro­středkoval a nejednou i zachoval historická fakta (mj. o politických zásazích do oblasti di­vadla, o popřevratovém divadelnictví v Brně); sám sebe vždy prezentoval jednoznačně klad­ně, odpůrce líčil v temných barvách a leckteré skutečnosti dezinterpretoval (zejména ve Vi­nohradském případu).

Š. byl mužem neúmorné píle, energie, pra­covní dychtivosti a podnikavosti. Byl zdat­ným organizátorem a iniciátorem kulturních i stavovských zřízení, domácí repertoár roz­šířil o původní, nepříliš náročné veselohry, dramata a frašky zaměřené k tématům ze sou­časného veřejného života. Jako pragmatický a provozu znalý ředitel dokázal divadla leckdy v kritických situacích hospodářsky konsolido­vat, ne však vést k umělecké výši. Jeho životní i tvůrčí horizont nepřesáhl maloměstské, před­městské a měšťanské poměry.

Pseudonymy a šifry

Aladin, Bohuslav Jelínek, Dr. Hrachovina, ech, ech., -ech., ECh., „Homér český 2“, István Szlanyi­na, Ježík Špička, Nemo, Onyx, Onyx-Sarafán, Petr Houžvička, Sanherib, S-án., Sarafán, Si-si, Si-Si, T. Entočka, Vasil Sufflerov, Verus Přímý, V. Š.

Hry, operní libreto

Není všechno zlato, co se třpytí aneb Vévoda z Bur­dovalu, student. ochotn. Slaný 1872; Pan knih­kupec, ochotn. Slaný 1881; Maloměstské tradice, tamtéž 1887, t. [1887], ND 1888; Žena, ND Brno 1888, i t.; Zlatý déšť [pův. tit. Prapor], ochotn. Slaný, ND Brno 1890, i t.; Ohnivá země, ND 1898, t. b. d. [pův. tit. Vlasta, 1947 s tit. Kocourkovští diplomati]; Náš dům v asanaci, Div. na výstavě1898 [s K. Šípkem a B. Kaminským]; Třetí zvo­nění, ND 1900, i t.; Deskový statek, VD 1908, i t.; Habada a Jordán, VD 1911, i t.; Matiční brázdou, Uranie 1914, t. b. d.; Pod vlajkou válečného laza­retu [na angl. námět, pův. tit. Pod vlajkou Červené­ho kříže], tamtéž 1914, t. [1914]; David a Goliáš, ND 1915, i t.; Když uhodila dvanáctá…, Uranie 1918, i t.; Zmatená pohádka, ND Brno 1919, t. 1920; Co s knihou?, t. 1931. ■ Studentská láska, h. E. Maršík, ND Brno 1925. ■ Souborně: Dramata  V. Š., 1911–31, 13 sv.

Překlady

G. v. Moser: Bibliotekář, ND 1888; M. Montégut: Moderní nevěsty, cyklus Máje, Švandovo div. 1906; F. Molnár: Ďábel, VD 1908, t. b. d.; G. Kadelburg, R. Presber: Kaňka, VD 1910, s tit. Rodinná kaňka Uranie 1914.

Režie

Slaný (ochotníci)

V. Štech: Maloměstské tradice – 1888; týž: Zlatý déšť – 1890.

MD Král. Vinohrad

V. Štech: Deskový statek (i ND Brno 1920), F. Molnár: Ďábel, A. Engel, J. Horst: Modrá myška, L. Stroupežnický: Václav Hrobčický z Hrobčic – 1908; J. Štolba: Za šlechtickým erbem, R. de Flers, G.-A. de Caillavet: Strážný anděl domácnosti, E. Fabre: Hliněný dům, R. de Flers, G.-A. de Cail­lavet: Buridanův osel, L. Fall: Rozvedená paní, W. Shakespeare: Kupec benátský, K. Rössler, L. Hel­ler: V klubovní lenošce, R. Leoncavallo: Zaza – 1909; R. Jesenská: Estera, G. Kadelburg, R. Pres­ber: Kaňka, R. Nelson: Miss Dudy-Dudy, F. Le­hár: Hrabě Luxenburk, J. Nouguès: Quo vadis?, F. K. Hejda: Jižní krev, W. Christmans: Peněžní automat, R. Presber: Slavnostní smíření, O. Ne­dbal: Cudná Barbora, K. Jonáš: Naše sufražet­ka + Tragoedie – 1910; J. Štolba: Ach, ta láska!, H. Bataille: Pošetilá panna, V. Štech: Habada a Jordán (i ND Brno 1920), týž: Ohnivá země, F. Molnár: Gardový poručík, K. Jonáš: Bavor­ské slovo, T. M. Plautus: Menaechmové – 1911; W. Kienzl: Píseň hor, J. Štolba: Mořská panna, P. Gavault: Čokoládová princezna, E. Wolf-Fer­rari: Šperk Madonin, L. Stroupežnický: Naši fu­rianti (i ND Brno 1923) – 1912; J. Štolba: Staré hříchy, K. Šípek dle E. Labiche: Z lásky otcovské – 1913.

Uranie

V. Štech: Matiční brázdou, týž: Pod vlajkou váleč­ného lazaretu – 1914; týž: Žena – 1917; týž: Když uhodila dvanáctá (i ND Brno 1919) – 1918.

ND Brno

J. Štolba: Na letním bytě, V. Štech: Zmatená pohád­ka, F. Molnár: Liliom, K. Hamsun: Královna Tama­ra – 1919; V. Štech: David a Goliáš, dle záznamů K. H. Havlíčka: Havlíčkův porotní soud – 1921; A. Savoir: Banco – 1923; R. de Flers, A.-G. de Caillavet: Láska bdí – 1924.

Teatralia

K poměrům ochotnického divadla ve Slaném, Di­vadelní listy 4, 1883, s. 250–252; Doslov, in Zlatý déšť, 1890, s. 101n.; O českých divadelních spo­lečnostech, Osvěta 24, 1894, s. 575–585, 727–736; Peníze na druhé české divadlo, Národní listy 6. 10. 1900; O provozovacím právu divadelních her, jež propůjčuje Spolek českých spisovatelů belet­ristů Máj, 1901; Divadelní paběrky. Vzpomínky tří divadelních nadšenců: J. Štolby, V. Štecha, K. Šípka, 1902; Druhé české divadlo, Máj 6, 1907/ /08, s. 125–128, 146–148; Theoretická úvaha o di­vadle v Šárce, Divadlo 11, 1912/13, s. 219n.; Měst­ské divadlo Král. Vinohradů za mé správy, 1913; Divadelní mžitky, 1913, rozš. vyd. 1927; Brněn­ská divadelní krise, Jeviště 3, 1922, s. 392–394; Vinohradský případ. Román divadelní skutečnos­ti, 1923 ← Lidové noviny 1920–21 na pokr.; Kejkle a frašky, 1928; Vznik a otevření divadla ve Slaném, in Slánské večery IV. Vznik divadla ve Slaném, 1929, s. 19–33; Džungle literární a divadelní, 1937; Začátky divadla Uranie, Divadlo [31], 1945/46, s. 85n.

Prameny a literatura

LA PNP: osobní fond, nezpracováno. ■ Ref. Malo­městské tradice: M. A. Š. [Šimáček], Světozor 22, 1887/88, s. 286; B. F. [Frida], Zlatá Praha 5, 1887/ /88, s. 302; J. V. [Vrchlický], Hlas národa 22. 3. 1888; -o. [V. Mrštík], Ruch 10, 1888, s. 160; F. Zá­krejs, Osvěta 18, 1888, s. 1139●; ref. Žena: V. Ví­tězný, Literární listy 9, 1888, s. 382n.; J. L-ý. [La­decký], Česká Thalia 2, 1888, s. 171n.; F. Zákrejs, Osvěta 19, 1889, s. 283●; ref. Zlatý déšť: -k. [M A.Šimáček], Světozor 24, 1889/90, s. 598; R. J. Kronbauer, Hlas národa 21. 10. 1890; Astur [H. G. Schauer], Literární listy 12, 1891, s. 107●; K. Scheinpflug: Ochotnické divadlo v Slaném, Sla­ný 1895; ref. Ohnivá země: Nemo [K. B. Mádl], Zlatá Praha 15, 1897/98, s. 357; N-k. [J. Kam­per], Česká revue 1, 1897/98, s. 1247; -z.-, Lu­mír 26, 1897/98, s. 324; K. [F. V. Krejčí], Roz­hledy 7, 1897/98, s. 853; P., Světozor 32, 1897/98, s. 358; F. Zákrejs, Osvěta 28, 1898, s. 747–749; -r. [R. J. Kronbauer], Hlas národa 5. 1898; š. [J. Kuffner], Národní listy 28. 5.1898; F. X. Šal­da, Literární listy 20, 1898/99, s. 10 → Kri­tické projevy IV, 1951●; ref. Náš dům v asanaci: M. A. Š. [Šimáček], Světozor 32, 1897/98, s. 406; P.: K závěru sezony na výstavišti, tamtéž, s. 598; Nemo [K. B. Mádl], Zlatá Praha 15, 1897/98, s. 394; R. J. Kronbauer, Hlas národa 6. 1898●; ref. Třetí zvonění: Nemo [K. B. Mádl], Zlatá Praha 17, 1899/1900, s. 165; Dugazon, Lumír 28, 1899/1900, s. 203; jv [Vodák], Obzor literární a umělecký 2, 1900, s. 60; F. Zákrejs, Osvěta 30, 1900, s. 255–257; -r. [R. J. Kronbauer], Hlas náro­da 6. 2. 1900; š. [J. Kuffner], Národní listy 6. 2. 1900; Ar…ti. [A. Kraus], Politik 6. 2. 1900; r. [F. V. Krejčí], Právo lidu 6. 2. 1900; A. Nečásek, Lidové noviny 8. 2. 1900●; ref. Deskový statek: E., Máj 6, 1907/08, s. 239n.; O. Theer, Přehled 6, 1907/08, s. 276; D., Zlatá Praha 25, 1907/08, s. 204; nesign. [J. Vodák], Čas 1. 1908; J. Hilbert, Venkov 8. 1. 1908; V. Červinka, Osvěta 38, 1908, s. 162n. ; F. X. Šalda, Novina 1, 1908, s. 60n. → Kritické projevy VII, 1953●; Ds.: V. Š., Máj 7, 1908/09, s. 372n.●; působení ve VD: Apostata, Di­vadlo 7, 1908/09, s. 12–14; V. D. [Dyk], Lumír 37, 1908/09, s. 331; nesign., Národní listy 1. 3. 1909, več.; V. D. [Dyk], Lumír 41, 1912/13, s. 476n.; O. Nebuška, Hudební revue 7, 1913/14, s. 38n.; ref. Habada a Jordán: A. Dvořák, Přehled 9, 1910/11, s. 400; Dr. P. [D. Panýrek], Máj 9, 1910/11, s. 277–279; R. J. Kronbauer, tamtéž, s. 279; KMČ. [Čapek Chod], Zvon 11, 1910/11, s. 365; M. Rutte, Moderní revue 17, 1910/11, sv. 23, s. 362; Ft., Zla­tá Praha 28, 1910/11, s. 290; T. [V. Tille], Národní listy 19. 2. 1911; M. [J. Mahen], Lidové noviny  31. 3. 1911; P. Maternová, Ženský svět 15, 1911, s. 89n.; nesign. [K. Horký], Stopa 2, 1911/12, s. 21●; nesign.: Vinohradský skandál, Lidové novi­ny 21. 12. 1912 [úpadek repertoáru za Š. ředitelst­ví]●; ref. Městské divadlo Král. Vinohradů za mé správy: nesign. [K. H. Hilar + A. Dobrovolný], Národní listy 4. a 5. 10. 1913; nesign, Samostatnost 4. 10. 1913; F., tamtéž 5. 10. 1913; K. H. Hilar: Zasláno, tamtéž; V. Dyk, tamtéž 7. 10. 1913; Ná­rodní listy 8. 10. 1913 [prohlášení správního výbo­ru divadla]; nesign. [J. Vodák], Čas 10. 10. 1913; ksg., tamtéž 25. a 26. 11. 1913; K. Šípek, tamtéž 2. 12. 1913●; ref. Divadelní mžitky: R. [V. Červen­ka], Zlatá Praha 31, 1913/14, s. 216; W., Máj 12, 1913/14, s. 187n.●; ref. David a Goliáš: H. Jelínek, Lumír 43, 1914/15, s. 527; t., Právo lidu 3. 11. 1915; K. Čvančara, Osvěta 45, 1915, s. 863n.; nesign. [J. Vodák], Novina 1, 1915/16, s. 92; O. Fi­scher, Česká revue 9, 1915/16, s. 127; -í-, Topičův sborník 3, 1915/16, s. 142●; k šedesátinám: -m-, Zvon 19, 1918/19, s. 435; P. Fingal, Vzlet 3, 1919, s. 198–200; A. N. [Novák], Venkov 29. 4. 1919●; P. Fingal: V. Š. Dramatik, prozatér a organizátor, Praha–Bratislava 1919, rozš. vyd. 1929●; ref. Zma­tená pohádka: E. S. [K. Elgart Sokol], Lidové novi­ny 30. 11. 1919; L. Blatný, Moravskoslezská revue 13, 1919/20, s. 224, 246; •, Zvon 20, 1919/20, s. 632; M. M. [Majerová], Právo lidu 14. 7. 1920; J. H. [Hilbert], Venkov 14. 7. 1920●; E. S. [K. Elgart Sokol]: Z brněnské činohry, Lidové noviny 10. 2. 1920; R. [J. Vodák]: Divadelní vzpomínky řed. Š., Jeviště 2, 1921, s. 124; F. Götz: Krise brněnské či­nohry, tamtéž 3, 1921, s. 354–357●; ref. Vinohrad­ský případ: K-ček. [J. Kodíček], Tribuna 24. 9. 1922; K. [F. V. Krejčí], Právo lidu 15. 10. 1922; M. Hýsek, Naše věda 5, 1922/23, s. 63●; H. Jelínek: Zlatý déšť, S prvního balkonu, 1924, s. 110n.; A. Heinrich: Dobrý hospodář odchází, Lidové no­viny 12. 4. 1925; Slánské večery III. Večer V. Š., 1929 [přísp. F. Procházka, R. Urbánek, J. Kuks]; Slánské večery IV. Vznik divadla ve Slaném, 1929 [přísp. J. Čížek, O. Sedláčková]●; k sedmdesáti­nám: B. [E. Bass], Světozor 29, 1928/29, s. 652; nesign., tamtéž, s. 672; Mdk., Literární rozhle­dy 13, 1928/29, s. 219; vz. [Zelinka], Zvon 29, 1928/29, s. 463; jv. [Vodák], České slovo 28. 4. 1929; A. Novák, Lidové noviny 28. 4. 1929; R., Venkov 28. 4. 1929; K. [F. V. Krejčí], Právo lidu  30. 4. 1929●; J. Kvapil: O čem vím, 1932, s. 121n., 162–165, 203n., 240, 244; O. Fischer: Činohra Ná­rodního divadla do roku 1900 (Dějiny ND IV), 1933, s. 120, 236, 274●; k pětasedmdesátinám: G. [F. Götz], Národní osvěta 29. 4. 1934; ach. [A. Chaloupka], Venkov 4. 1934; F. Fořtík: V. Š., Slánský obzor 42, 1934, s. 78n.; V. Tille: Činohra Národního divadla od roku 1900 do převratu (Dějiny ND V), 1935, s. 12–16, 26n., 29, 64, 222●; ref. Džungle literární a divadelní: -och- [F. S. Procházka], Zvon 38, 1937/38, s. 321; B. Mathesius, Kritický měsíčník 1, 1938, s. 176n.; K. P. [Polák], Právo lidu 23. 3. 1938; M. N. [No­votný], Lidové noviny 28. 3. 1938●; k osmdesáti­nám: J. Kvapil, Divadlo 25, 1938/39, s. 171–173; -btk- [V. Brtník], Zvon 39, 1938/39, s. 448; B. Sla­vík, Lidové noviny 29. 4. 1939; m. [A. M. Píša], Národní práce 29. 4. 1939; b. [A. M. Brousil], Ven­kov 29. 4. 1939●; B. Slavík: V. Š. a Slaný, Slaný 1939; J. V. Šmejkal: Grunt rodu Š., Venkov 30. 4. 1939; B. Koutník: K osvětové práci V. Š., Osvětový věstník Podbrdska 17, 1939, č. 4, s. 53–69; J. Sajíc: V. Š., in sb. České umění dramatické I, Činohra, red. F. Götz, F. Tetauer, 1941, s. 193–196; k pěta­osmdesátinám: V. Šimáček, Divadlo [30], 1944, s. 59–61; V. Kolář, Lidové noviny 4. 1944; V. Hánek, Venkov 5. 1944●; F. Pražák: V. Š., Spi­sovatelé učitelé, 1946, s. 16, 185–189●; ne­krology: J. Sajíc, Národní divadlo 22, 1946/47, s. 112–115; K. Engelmüller, Divadlo [33], 1947, s. 3n.; Trn. [L. Trnobranský]: Z brněnské působ­nosti V. Š., tamtéž, s. 75; V. Růt, České lidové diva­dlo 27, 1947, s. 34n.; J. Thon: Vděk knihovníkův, Knihy a čtenáři 7, 1947, s. 97–99, s tit. Ve stopách učitelské tradice → Knihovníci a knihomilové, 1947; kp. [Polák], Právo lidu 25. 2. 1947; J. Kvapil, Svobodné noviny 25. 2. 1947; kd. [E. Konrád], tam­též; Hý [L. Holý], Svobodné slovo 25. 2. 1947; E. Janský, Zemědělské noviny 2. 1947●; L. Ča­dík: Vzpomínám V. Š., Lidová demokracie 23. 10. 1947; sb. V. Š. Hrst vzpomínek k uctění prvního výročí jeho smrti, ed. J. Rus, Slaný 1948; E. Jan­ský: V. Š., in Program Městských divadel pražských 1954, č. 41; J. Balvín: Sedmdesát let brněnského divadla, Divadlo 5, 1954, s. 1076n.; nesign.: Vzpo­mínáme na V. Š., Svobodné slovo 23. 2. 1957; sb. Padesát let Městských divadel pražských,1958, s. 7n., 18n., 41–44, 88n.; V. V. Štech: V zaml­ženém zrcadle, 1967, s. 23–25, 52, 62n., 121–123, 126–128, 131; V. Müller: Divadelník tělem a duší, Lidová demokracie 23. 2. 1972; DČD III; Š. Vlašín: Znovu Š. kontra Mahen?, Rovnost 4. 2. 1983; Z. Dvořáková: Za divadelní oponou, Život a pří­běh, 1987, s. 257–288; M. Sehnalová: Dramatik V. Š. a kladenské divadlo, Slánský obzor 7, 1999, s. 103–107; David a Goliáš aneb Pepička to zařídí, program insc. ND Praha, 2007 [obs. L. Kolihová Havlíková: Dílo V. Š., J. Císař: Maloměstské ko­medie, V. Procházka: Smoček, Goldoni, Štech]; I. Hušáková: Štechové a Slaný, Slánský obzor 15, 2008, s. 21–30; V. Štech: Přes ostnaté dráty, Slaný 2010 ← na pokr. in Národní listy, září 1935 až kvě­ten 1936. ■ LČL, Masaryk, Otto-dod, PBJ; NAlb

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1040–1045

Autor: Ježková, Petra