Šourek, Jan

Jan
Šourek
28. 5. 1839
Rožďalovice
29. 1. 1907
Příbram
Správce div. společnosti, herec, režisér.

Narodil se v rodině kupce. V devíti letech ho rodiče poslali výměnou do Frýdlantu, aby se naučil německy, druhou a třetí třídu hlavní školy navštěvoval v Jičíně. Vyučil se kupec­tví v Praze, kde začal také ochotnicky hrát divadlo. Po vyučení se vrátil k rodině, která se mezitím odstěhovala do Mladé Bolesla­vi, a pracoval jako číšník v otcově hostinci. Vedle zaměstnání pokračoval i v ochotnic­kých aktivitách. Po velkém požáru 1858, při němž rodina přišla o veškerý majetek, odešel se sestrou Karolinou (divadelní jméno Bole­slavská; později manželka herce A. Merhauta) ke společnosti F. Zöllnera, do níž byl přijat pro menší komické role. Zanedlouho se tu objevi­li i další sourozenci, sestra Emma (divadelní jméno Lužická) a mladší bratr August. Zöll­nerově společnosti zůstal Š. věrný po celý ži­vot. Po principálově smrti 1863 se ředitelkou a koncesionářkou stala vdova E. Zöllnerová, jíž Š. začal pomáhat s vedením podniku a stal se i jejím životním partnerem a vychovatelem jejích nezletilých synů. Postupně přejímal další povinnosti artistického správce, které ředitelka sama nebyla schopna zastávat. Když prusko-rakouská válka (1866) znemožnila di­vadelní provoz, dočasně pracoval jako hote­lový sklepník v Jičíně. Ve funkci artistického správce působil do 1883, kdy ji převzal Fran­tišek Zöllner. Zemřel v nemocnici v Příbrami, byl pohřben na tamním hřbitově.

Š. začínal téměř padesátiletou dráhu ko­čovného divadelníka jako herec drobných komických rolí, ale nikterak nevynikal. Podle plzeňského dopisovatele pražského Lumíru hrál všechny vedlejší úlohy podle stejné ša­blony. Jeho začátečnický projev se postupně zbavil nápadných stereotypů a klišé a Š. se během letité kariéry vypracoval v solidního herce tzv. šarží, v představitele nesložitých lidových typů, které zobrazoval „po sousedsku“ s vřelostí a důvěrností (např. Kalafuna ze Strakonického dudáka). Uplatňoval se přede­vším jako komik v bezpočtu veseloher a frašek (např. Nestroyův Enšpígl) i v mnoha hrách se zpěvy a v operetách, které zaujímaly v reper­toáru společnosti stále více místa. Vystupoval také v epizodních rolích operních. Vedle lido­vých, komicky a fraškovitě laděných figur a fi­gurek se mu údajně dařily i postavy různých vojenských šarží, zastával také role intrikánů a podle aktuální potřeby i jiné herecké obory. Patřil k nejzaměstnávanějším členům společ­nosti, bezmála v každé hře zastával nějakou vedlejší roli. Nepochybně se významně po­dílel na vedení společnosti, jak dokládá např. policejní hlášení z Pardubic ze září 1873 (Zöll­nerová je ředitelkou podle jména, Š. společ­nost fakticky řídí), míru jeho účasti ale nelze přesněji určit. Vzhledem k ředitelčině nedosta­tečné znalosti češtiny lze předpokládat, že měl rozhodné slovo při výběru her a formování re­pertoárové nabídky; není ale známo, zda jeho přičiněním došlo k dominanci operety. Zřejmě se angažoval také v záležitostech provozních, zvláště v plánování a zajišťování štací, včet­ně opakovaných pobytů na Moravě (od 1870) a v Brně (od 1874). Jistý vliv měl patrně i v oblasti personální (složení, doplňování an­sámblu). Od konce šedesátých let zajišťoval jako režisér (v dobovém významu inspicient a aranžér) část jevištní produkce; ve funkci re­žiséra působili také herci Lier, Šanda a Novák. Spolu se svou družkou, přezdívanou babička Zöllnerová, vedl společnost ve starosvětsky rodinném duchu. Po celá léta podniku obětavě sloužil, avšak mezi rodinný klan Zöllnerů jako jeho právoplatný člen vpuštěn nebyl, nestal se ani ředitelčiným podílníkem.

Do regionálních listů psal občas příspěvky s divadelní tematikou (1875 do Pardubických listů a Moravské orlice, kolem 1900 do jičín­ského Obzoru, 1897 a 1898 do Otavanu) a pře­ložil komedii J. Rosena Anděl (Kramuelova spol., Aréna v Kravíně 1874).

Role

Zöllnerova spol.

Dubský (F. X. Told dle E. Scribea: Ďábův podíl) – 1863.

Spol. E. Zöllnerové

Kalafuna (J. K. Tyl: Strakonický dudák), Mikuláš Kocourek (T. Kronesová: Silfida, panna vodní, ochranitelka lásky čili Boj s čarodějníkem), En­špígl (J. Nestroy: Enšpígl aneb Každou chvíli jiné čtveráctví), Severin (J. K. Tyl: Jiříkovo vidění), Ja­kub Závora (týž: Lesní panna) – 1863; Valerianus Magnus (J. J. Kolár: Pražský žid), Jaroš z Poděhus (J. K. Tyl: Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři), Kmotr Fiala (Ch. Birch-Pfeifferová dle G. Sand: Diblík, šotek z hor), Milínský (S. K. Macháček: Ženichové), Šavlička (J. K. Tyl: Strakonický du­dák), [?] (V. Sardou: Mnoho přátel naše škoda), Polonius (W. Shakespeare: Hamlet), Noircarmes (V. Sardou: Vlast) – 1874; Ranhojič (S. H. Mosen­thal: Debora aneb Křesťan a židovka), Beneš (Ch. Birch-Pfeifferová dle G. Sand: Diblík, šotek z hor) – 1877; Duperron (E. Bozděch: Světa pán v županu) – 1878; Rámus, ředitel cirkusu (G. F. Bel­ly.: Teatro Italiano) – 1883; Jeremiáš Zahrádka (E. Erckman, A. Chatrian: Tvrdohlavci), Jindřich Janoušek (F. v. Schönthan: Zlatý pavouk), Boni­fác Bonafides (J. K. Tyl: Jiříkovo vidění), Bohata (E. Pohl, ú. E. Pešková: Milion), Morfeus (J. Of­fenbach: Orfeus v podsvětí), Onufrin Taputkěvič (M. Bałucki: Těžké ryby), Starý Barták (Ch. Birch­-Pfeifferová dle G. Sand: Diblík, šotek z hor)– 1885; Vojtěch Kubánek (F. F. Šamberk: Éra Kubán­kova) – 1886; Vůjka (F. v. Suppé: Fatinica) – 1892; Anatol z Hufnáglu (K. Zeller: Ptáčník), Polti, vůdce cikánů (J. Strauss: Cikánský baron) – 1894; Mud­roch (K. Lindau, L. Krenn: Náci a Muci) – 1896; Bernard (Ch. Lecocq: Malý vévoda) – 1898; Matěj Papírek (J. Strauss: Mařinka vonná), Javůrek (K. Světlá, dram. E. Pešková: Kříž u potoka) – 1899; Samson (W. Shakespeare: Romeo a Julie), Menhart ze Stráže (B. Smetana: Dalibor), Isak (J. Vrchlický: Rabínská moudrost) – 1903; Ješek z Wartenberka (J. Vrchlický: Noc na Karlštejně), Půlka (J. Strauss: Netopýr), Michelin (P. Berton, Ch. Simon: Zaza), Vaňourek (K. M. Ziehrer: Tuláci), Lesmistr Salzer (O. Blumenthal, G. Kadelburg: Hostinec U bílého koníčka), Schmieg (G. Davis: Katakomby) – b. d.

Prameny a literatura

SOA Praha: Sbírka matrik, Rožďalovice 06, matri­ka narozených 1827–1841, fol. 123, obr. 126. NA: fond PM 1871–1880, kart. 1250, sign. 8/6/24/2 [koncese a úřední hlášení o spol. E. Zöllnerové]. ■ K: Z Plzně, Lumír 11, 1861, s. 908; dl-r: Soběslav, kníže selský, tamtéž 2, 1866, s. 334n.; divadelní anonce a referáty, in Moravská orlice 1874–1875; nekrolog, Divadlo 5, 1906/07, s. 220; V. Štein Tá­borský: Vzpomínka na manžely F. a E. Zöllnero­vy, tamtéž, s. 452n. + Dějiny venkovských diva­delních společností, 1930, s. 64–75; V. Vydra: Má pouť životem a uměním, 1948, s. 51n.; L. Panovec: Dějiny moravského divadla v letech 18841918,dis., FF MU 1949; M. Šáchová: Moravské diva­delnictví v hlavních centrech v Brně, Olomou­ci a Ostravě v letech 18481884, dis., FF MU 1952, s. 84–105; J. Šácha: Dějiny kočovných diva­delních společností na Moravě ve druhé polovině XIX. století, dis., FF MU 1953, s. 37–69; J. Knap: Zöllnerové, 1958, passim + Umělcové na pouti, 1961, s. 36, 56, 83, 218; DČD III; J. Štefanides: České divadelní společnosti v Olomouci, 2008, s. 63–65. ■ Komenský [*1838]; Buchner

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1035–1036

Autor: Šormová, EvaHřebíčková, Lucie