Šmiller, Václav

Václav
Šmiller
8. 3. 1798
Praha
31. 1. 1857
Praha
Herec.

Psán též Schmiller. 1834–35 účinkoval v čes­kých představeních pod pseud. Relimš. – Zda byl příbuzný Schmillera ml., který vystupo­val ve třicátých letech ve StD jako gymnasta, není známo. Téměř jistý je však příbuzenský vztah s tanečníkem Schmillerem, působícím 1845–47 v baletním souboru StD. Š. byl ne­manželským synem Elsabety Š. Divadlo hrál s českými ochotníky již od 1819 v refektá­ři bývalého kláštera sv. Anežky na Starém Městě. Ve StD působil zprvu patrně jako vý­pomocná síla pro malé role (poprvé doložen 24. 3. 1825, Ein Knecht ve Wolframově ope­ře Alfred) a jako „herec z libosti“ se podílel na českých představeních (poprvé zazname­nán 24. 4. 1825, Parocy v Zschokkeho rytířské hře Abelíno). Angažován byl od 1829 do 1837, poté vystupoval znovu jako volontér, odměňo­vaný pouze výtěžkem z jednoho benefičního představení ročně. V té době se stal majitelem kavárny v nárožním domě Jalovcové a Domi­nikánské [Husovy] ul., kde se scházeli herci a literáti. Pohostinství provozoval rovněž v budově Stögerova Nového divadla v Růžové ul. Divadelní almanachy jej evidují mezi herci účinkujícími v českých představeních StD 1843–45, v dalších letech, kdy hrál sporadic­ky, ho nezaznamenávají. Naposledy vystoupil 17. 11. 1850 v roli mistra Jakoubka ze Stříbra v Kolárově historickém dramatu Smrt Žižko­va. O dalším hereckém působení nejsou žádné zprávy; patrně se věnoval hostinské živnosti.

Ač střídavě působil v angažmá a jako ochot­ník, až do 1843 vystupoval téměř denně. Za­čínal jako epizodista, v českých představeních se postupně vypracoval ke složitějším rolím. Ve třicátých letech patřil k základnímu kádru českých herců ve StD a těšil se značné přízni publika. Těžiště Š. působení spočívalo v čino­hře, hrál však i mluvené role v operách (např. Samiel, Weber: Střelec kouzelník; Hranatý, Škroup: Dráteník) a úlohy v pantomimách (např. Pierot, Feigert: Policinell mrtvý a živý). Jeho doménou byly postavy intrikánů, násil­níků, povýšenců a floutků (např. Blýskavec [Spiegelberg], Schiller: Loupežníci; Dudéc, Tyl–Škroup: Fidlovačka; Kain, Štěpánek: Bratrovrah; Tajemník Zlešil, Iffland: Věrný služebník), na druhém pólu postavy komické (např. Strachoš, Macháček: Ženichové; Skoč­dopole, Meisl: 173918391939 aneb Dvě­stěletý sen starého Pražana). Ztělesňoval též vznešené a šlechetné muže v mladohrdinském i starohrdinském oboru (např. Shakespearův Hrabě Kent v Králi Learovi a Banquo v Mak­bethovi), vladaře pohádkových říší (Duchomír, Raimund: Diamant krále duchů) i postavy his­torické (Václav IV., Tyl: Jan Hus), zamilované žárlivce (Kupcovský mládenec, Štěpánek: Ať se to jen žádný nedozví) i melancholiky (Frido­lín, Ziegler: Jolanta, královna jeruzalémská). Významné místo měly v jeho repertoáru role v českých hrách, zdařile vytvářel zvláště po­stavy Klicperovy, Tyl pro něho napsal tit. roli v nedochovaném dramatu Výhoň Dub.

Ač byl vedením StD považován převážně za českého herce (vyjma období 1829–37), uplatňoval se hojně i v německých předsta­veních. Ochotně přijímal i sebenepatrnější úlohy a představoval nepřeberné množství nejrůznějších sluhů, lokajů, fámulů, poslů, vo­jáků, námořníků či lupičů. Zřejmě s ohledem na ne zcela korektní německý přednes mu byly svěřovány téměř všechny úlohy exotických cizozemců (mouřenínů, kozáků), kouzelníků apod. Platil za vysloveného figurkáře a jen oje­diněle dostával větší příležitosti. Š. byl před­stavitelem hereckého stylu, formovaného na Štěpánkově repertoáru rytířských her, ví­deňských frašek a kouzelných her. Jeho pro­jev však nedosahoval extrémní drastičnosti Grauovy, vyznačoval se spíše přirozenou ži­vostí a vtipnou nápaditostí. Charakteristické bylo jeho článkování řeči, nepřirozené stla­čování hlasu do hlubokých poloh a nadměrné užívání fortissima. Jevil také silný sklon k ex­temporování, text prokládal vlastními glosami a německými úslovími. Jevištní mluva nebyla Š. silnou stránkou, česká kritika ho opakovaně kárala za drmolení a nesrozumitelný přednes. Oproti tomu byla oceňována jeho živá pohyb­livost (díky ní se uplatňoval i v pantomimách), prohlubující komický účin i charakteristiku vytvářených postav. Fyzickým jednáním však leckdy nerespektoval sociální status postav a kritika na tyto prohřešky proti logice prav­děpodobnosti upozorňovala již v první polo­vině třicátých let. S divadelní estetikou po­žadující životně věrohodnější charakteristiku se nevyrovnal. Ve čtyřicátých letech, zvláště po Tylově nástupu do funkce vedoucího čes­kých představení (1846), Š. pozice v souboru slábla. Na úkoly, které přinášela nová drama­turgie, již nestačil (roli Václava IV. v Tylově Janu Husovi musel přepustit J. J. Kolárovi). Díky umírněnějšímu a přirozenějšímu proje­vu jej publikum i kritika sice povětšině ještě akceptovala, ale jeho herectví se již přežívalo.

Role

StD

Ein Knecht (J. Wolfram: Alfred), Parocy (H. Zschok­ke: Abelíno), Zbihoň (V. K. Klicpera: Blaník) j. h. – 1825; Otomar (H. Cuno: Loupežníci na Chlumu), Aladin (F. Raimund: Der Diamant des Geisterkö­nigs), Samiel (C. M. v. Weber: Střelec kouzedlník), Kupcovský mládenec (J. N. Štěpánek: Ať se to jen žádný nedozví aneb Tintilivantili), Krokovín (V. K. Klicpera: Loketský zvon) – 1827; Karel (týž: Divotvorný klobouk) – 1828; Alpanor (F. Raimund: Der Alpenkönig und der Menschenfeind), Slawi­bor (K. E. Ebert: Bretislaw und Jutta), Chevallier Puff + Alamon Reuben (B. Feigert: Arlequin in Schat­ze oder Zauberey und die drei Liebhaber) – 1829; Kaluga (E. Scribe, ú. T. Hell: Yelva oder Die Stum­me), Grimm (F. Schiller: Die Räuber), Balthazar (W. Shakespeare: Der Kaufmann von Venedig), Stehlík (V. K. Klicpera: Rohovín Čtverrohý), Ro­senkranz (W. Shakespeare: Hamlet, Prinz von Dä­nemark), Rovedo (Ch. A. Vulpius: Syta Mány aneb Karel XII. u Bendru) – 1830; Vít (W. Vogel dle E. T. A. Hoffmanna: Dědičná smlouva pánů Těcho­buzských), Lech (M. Stegmayer: Čech a Lech)– 1831; Vyhoň Dub (J. K. Tyl: Vyhoň Dub), Spiegel­berg (F. Schiller: Die Räuber, čes. jako Blýskavec, Loupežnici, 1833), Balthasar (W. Shakespeare: Romeo und Julia) – 1832; Blýskavec [Spiegel­berg] (F. Schiller: Loupežníci), Brousil (T. Kör­ner: Hedvika), Adrian (R.-Ch. G. de Pixérécourt, V. Ducange, ú. J. W. Lembert: Kat amsterodámský), Pierot (B. Feigert: Policinell mrtvý a živý, i něm.), Graf Richnowski (F. Škroup: Udalrich und Bože­na), Graf Isolani (F. Schiller: Wallenstein), Misti­fax (J. Nestroy: Der böse Geist Lumpacivagabun­dus), Pavel Kučov (J. N. Štěpánek: Vlastenci aneb Slavnost lipského vítězství) – 1833; Vodník, leckde nazvaný Hastrman (J. W. Lembert: Václav Outra­ta a podivné příhody jeho po zemi a pod vodou), Pan Dudéc (J. K. Tyl, h. F. Škroup: Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka) – 1834; Partes (V. K. Klicpera: Každý něco pro vlast), Kruvoj (J. K. Tyl: Čestmír), Hrabě Kent (W. Shakespeare: Král Lear aneb Nevděčnost dětenská), Bernardo (týž: Hamlet, Prinz von Dänemark), Du Chatel (F. Schiller: Die Jungfrau von Orleans) – 1835; Du­chomír (F. Raimund: Diamant krále duchů), Kain (J. N. Štěpánek, h. F. Škroup: Bratrovrah), Karel (V. K. Klicpera: Jelen), Liboust (A. v. Kotzebue: Moudrá paní v lese aneb Němý rytíř), Karel XII. (J. R. Planché, ú. L. W. Both: Karla XII. navráce­ní se do vlasti), Vít (J. K. Tyl: Slepý mládenec)– 1836; Krakonoš (F. Raimund: Krakonoš a nevlíd­ník), Strachoš (S. K. Macháček: Ženichové) – 1837; Tajemník Zlešil (A. W. Iffland: Věrný služebník), Raymund (F. W. Ziegler: Jolantha, Königin von Je­rusalem), Fridolín (týž: Jolanta, královna jeruza­lemská aneb Templáři) – 1838; Březina (V. K. Klic­pera: Soběslav a Bedřich aneb Boj o knížecí koru­nu), Král Indiánů (A. v. Kotzebue: Panna sluneční), Banquo (W. Shakespeare: Makbeth aneb Proroctví čarodějnic), Kokl (F. W. Ziegler: Hrůzy rozbroj­nictví aneb Mocnost pravé víry), Maker (R.-Ch. G. de Pixérécourt: Aubryho pes aneb vražda v lese u Bondy), Skočdopole (K. Meisl: 173918391939 aneb Dvěstěletý sen starého Pražana), Zrinský (T. Körner: Hrabě Zrinský aneb Obležení v Sige­tu), Antonio (W. Shakespeare: Benátský kupec)– 1839; Astolf (E. Raupach: Robert ďábel), Konrád (V. J. Picek: Král Vratislav na Moravě), Butler (F. Schiller: Wallenstein) – 1840; Císař Maxmilian (J. L. Deinhardstein: Jan Sachs aneb Švec a zpěvec norimberský), Nicolo Baldi (G. Lotz: Spáleniště v Burníně), Hranatý (F. Škroup: Dráteník), Lanzov­ský (L. Angely: Ze sedmi ta nejškaredější), Ham­sa Beg (Ch. Birch-Pfeifferová: Petr Szapár aneb Rek v otroctví), Berengar (A. v. Kotzebue: Strážný duch aneb Adelaida, královna italská), Hrdomír (J. N. Štěpánek: Jaroslav a Blažena aneb Hrad Kunětice) – 1841; Karel VII. (F. Schiller: Panna Orleanská) – 1842; Hynek (G. E. Lessing: Mína z Blahodova), Udička (J. Nestroy: Chce mít švan­du) – 1844; Kaifáš Mrzoun (K. Stein dle Wimme­ra: Hiesl, pytlák bavorský aneb Národní slavnost ve Frießlinkách) – 1846; Václav IV. (J. K. Tyl: Jan Hus, kazatel betlemský) – 1848; Mikuláš z Husince (J. V. Frič: Václav IV., král český), Timoteus Zvon (E. L. Svěrák: Klášter svatého Tomáše) – 1849; Mistr Jakoubek ze Stříbra (J. J. Kolár: Smrt Žiž­kova) – 1850.

Nové div. v Růžové ul.

Turek z Rožmitálu (V. A. Svoboda: Skreta, český malíř), Peregrin Brand (F. v. Holbein dle F. L. Schrö­dera: Pantofel a kord) – 1842; Menot (F. Kaiser: Večer, noc a jitro v Paříži) – 1845.

Prameny a literatura

AMP: Sbírka matrik, AP N4, matrika narozených fary u sv. Apolináře 1796–1809, s. 68; AP Z15, ma­trika zemřelých tamtéž 1856–1858, s. 30. ■ Allge­meine Theaterzeitung 19, 1826, s. 576; nesign. [S. K. Macháček]: Stav divadla českého […], ČČM 1, 1827, sv. 1, s. 131; J. K. Chmelenský: Di­vadlo české, tamtéž 2, 1828, sv. 3, s. 128; tamtéž 3, 1829, sv. 1, s. 132; sv. 3, s. 127; tamtéž 5, 1831, sv. 4, s. 451; nesign. [J. K. Tyl]: České divadlo v Praze 1834/5, Květy 2, 1835, s. 292 → Diva­delní referáty a stati, 1960 [zde další referáty]; K-č-k. [F. Klutschak], Bohemia 30. 10. 1838 [Raymund, Jolantha], 19. 1. 1841 [Nicolo Baldi, Spáleniště v Burníně], 2. 11. 1841[Hamsa Beg, Petr Szapár]; J. L. Turnovský: J. K. Tyl, Obraz živo­topisný, in J. K. Tyla sebrané spisy XIII, 1881, s. 392, 412, 599; Vondráček II; DČD II ■ Masaryk, NDp; Laiske

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1031–1033

Autor: Kopáčová, Ludmila