Šípek, František

František
Šípek
20. 12. 1850
Vídeň (Rakousko)
27. 1. 1906
Praha
Herec, režisér, ředitel divadelní společnosti.

Rok narození někdy uváděn chybně 1857. – Narodil se jako nemanželské dítě ve Vídni, kde matka Češka údajně pracovala jako to­vární dělnice, později jako úřednice (na praž­ských policejních přihláškách uváděna jako učitelka). Po přestěhování do Prahy 1861 na­vštěvoval reálku u sv. Jakuba a v Panské ul., kde prof. V. Zap rozpoznal jeho herecký talent. Ze školy byl pro vzpurné chování v kvartě vy­loučen a začal se učit knihařem. Hrál s ochot­níky v Holešovicích, statoval ve StD, v létě 1868 vystoupil v Kramuelově Aréně v Kra­víně (páže, Tyl: Jan Hus) a po několika lek­cích u tragéda PD K. Šimanovského nastoupil ke společnosti J. Krämera jako epizodista. Už po roce však hrál větší role u P. Švandy ze Semčic v Aréně ve Pštrosce. Od 1869 kočoval po venkově s menšími družinami J. J. Strán­ského, H. Viceny, V. Pázdrala. V létě 1872 hrál u J. Hofa v jeho nové Aréně na Komotovce, po jejím brzkém ztroskotání kočoval s dru­žinou J. Kozlanského. Na přelomu 1872/73byl angažován u P. Švandy, který dělil své působení mezi smíchovskou Arénu v Eggen­berku a plzeňské městské divadlo. V té době se sblížil s herečkou Růženou Sladkou (vl. jm. Douderová, † 20. 1. 1900 Řím) a asi koncem sedmdesátých let se s ní oženil. 1876 přešel k řediteli F. Pokornému, 1878 k J. Pištěkovi, na podzim 1881 opět k Pokornému, s nímž absolvoval zimní sezonu v Plzni. V dubnu 1882 se stal členem české zemské scény, pro nedostatečné uplatnění dal po roce výpověď. Od června 1883 nastoupil znovu u Švandy (smíchovské Divadlo u Libuše, ND v Brně), v souboru setrval po ředitelově smrti za vede­ní P. Švandy ml. do 1892, ale už bez manžel­ky, která jej opustila. Jako herec a režisér pak působil rok u F. Ludvíka, s jehož společností odplul na jaře 1893 do USA. Po návratu ze zá­moří se vrátil k Pištěkovi a s ním do brněnské­ho ND (tři sezony 1893–96). V Brně působil i 1896/97 se společností P. Švandy ml., po je­jím rozpadu stanul v čele krátkodobé herecké samosprávy. V červnu 1897 vstoupil do spo­lečnosti A. Muška spolu s herečkou A. Junko­vou, svou budoucí druhou ženou (sňatek 18. 4. 1900 v Chrudimi). V té době přijal nabídku od krajanů z Chicaga, aby sestavil veseloherní a operetní společnost a přijel s ní do USA, projekt se však neuskutečnil a Š. nastoupil k L. Chmelenskému. V létě 1898 hrál a reží­roval v příležitostném Divadle na výstavě (Uranie), po jeho rozpuštění opět u P. Švandy ml., pak u J. V. Suka, který si divadelní pavi­lon na Výstavišti pronajal a po jeho přenese­ní do zahrady holešovického pivovaru se stal prvním ředitelem Uranie, Lidového divadla v Praze VII. Po Sukově nuceném odchodu v létě 1902 Š. několik měsíců Uranii vedl jako umělecký správce až do nástupu J. V. Sluko­va. Na jaře 1904 byl propuštěn pro neloajalitu (údajně stál za otištěním karikatury ředitele J. Seiferta a herečky A. Košnerové). Založil vlastní společnost, s níž zahájil 15. 9. 1904 v Jičíně, na zimu měl zajištěny štace v Kolíně, Pardubicích a Táboře. Byl členem a 1886 funk­cionářem stavovské organizace ÚJČH. Spolu s J. Buckem, B. Hallou, J. Hurtem a B. Ková­řem vydával od září 1894 měsíčník J. K. Tyl určený zvláště venkovským divadelníkům. 1905 u něho propukla duševní choroba, po­čátkem 1906 byl umístěn do ústavu pro cho­romyslné a po několika dnech zemřel. Pohřben byl na Olšanských hřbitovech (hrob zrušen).

Druhá manželka Anna (29. 1. 1872 – 20. 9. 1921) byla schopnou herečkou. Zastávala obor sentimentálních milovnic a naivek, v br­něnském ND u P. Švandy ml. hrála 1896 např. Belisu (Lope de Vega: Sedlák svým pánem), Marii (Sudermann: Domov), Hermínu (Pail­leron: Myška), Žanku (Šimáček: Jiný vzduch), Hedviku (Hauptmann: Hanička), Nanynku (Šamberk: Palackého třída čís. 27), Helenu Lindnerovu (Kvapil: Bludička), Barušku (Stroupežnický: Zkažená krev) a 1897 Mar­kétu v Goethově Faustovi. Po Š. smrti pro­vozovala společnost, jejíž vedení předala poz­ději J. Hodrovi.

V období prvních úspěchů, které Š. získal jako arénní komik u Švandy a Pištěka, byl čas­to srovnáván se dvěma mistry tohoto oboru, smíchovským J. Vilhelmem a J. Mošnou z PD. Pojila ho s nimi vrozená pohyblivost a mršt­nost, také schopnost maximálního přetělesnění a herectví detailní charakterokresby; od obou se však odlišoval kousavě řezavým a trpkým humorem. Postupem času se jeho výrazná tvář vycvičila i v umění originální mimiky natolik, že se dokázal výmluvně vyjadřovat beze slov a gest (např. němý Jurand ze Spychova v dra­matizaci Sienkiewiczových Křižáků). Byl jako stvořen pro komické role ve veselohrách Šam­berkových; vynikl jako Muchomír Kulíšek (Palackého třída čís. 27) a Bartoloměj Pec­ka (Jedenácté přikázání). Dobře si rozuměl s postavami Nestroyových frašek (Vilibald, Rozpustilí kluci ve škole, Jehlička i Potěh, Zlý duch Lumpacivagabundus, Bulíček, Chce mít švandu) i s komickými rolemi ze Shakespeara (Hrobař v Hamletu, Baltazar v Romeovi a Ju­lii, Tobiáš Říhal ve Večeru tříkrálovém, Klub­ko ve Snu noci svatojanské). Ovládal poin­tovaný přednes časových kupletů a měl dar improvizace; obojí patřilo k výbavě arénního komika. Do frašek často přidával kuplety (tex­ty mu psali žurnalisté J. H. Böhm a E. Züngel) a extemporované promluvy s říznými narážka­mi na současné jevy a události, nejednou poli­tického rázu, za což měl opakovaně oplétačky s policií (už 1872 v Kutné Hoře). Obdařen znělým hlasem a muzikálností uplatňoval se i v komických tenorových rolích v operetách (Jeremiáš Mrkvička, Suppé: Žádný muž a tolik děvčat; Gaspard, Planquette: Zvonky cornevill­ské; Jean Styx, Offenbach: Orfeus v podsvětí), občas v operách (Vašek v Prodané nevěstě). Zlobný sarkasmus velmi brzy využil pro role intrikánů a kariéristů (Rekordat, Tyl: Kutno­horští havíři; Pán z Kalbu, později Wurm, Schiller: Úklady a láska), záhy hrál postavy Shakespearovy, Polonia v Hamletovi a Jaga v Othellovi, Goethova Mefista (Faust), později Molièrova Harpagona (Lakomec) a Franze ze Schillerových Loupežníků. Velké místo zaují­maly v jeho repertoáru postavy Tylovy, které ztělesňoval bez sentimentu a s porozuměním pro reálný základ charakteristiky (Jiřík, poz­ději Severin v Jiříkově vidění, Kalafuna a Na­lejváček ve Strakonickém dudáku, Kuba a No­žejček v Tvrdohlavé ženě, Valenta v Paličově dceři). Talent, mimořádné herecké vybavení, životní zkušenosti a snad i kritiky brněnské­ho J. Merhauta mu napomohly při vytváření komplikovaných charakterů v realistickém re­pertoáru, které se staly druhou nejvýznamnější oblastí jeho tvorby. K realistickému projevu se vypracoval přes žánrové herectví, které se vytříbilo k virtuóznosti na bezpočtu figur a fi­gurek z frašek a operet (Nickamínek, Anno: Nevěsta z Amsterodamu; Tricoche, Meilhac– Halévy: Tricoche a Cacolet; Kašpar Kotě, Moser: Doktor Tlučhuba; kat Ko-ko, Sullivan: Mika­do). Ztvárněním postav ve hrách F. A. Šuberta (Jan Výrava), bratří Mrštíků (Lízal v Maryše), L. Stroupežnického (Jakub Bušek, Naši furian­ti; Šlapák, Zkažená krev; Vrba, Václav Hrobčic­ký z Hrobčic), M. A. Šimáčka (Hladík, Svět malých lidí; Elis, Jiný vzduch) a A. Jiráska (Di­víšek, Otec) se stal v devadesátých letech opo­rou moderního repertoáru v brněnském ND. Podle kritika J. Merhauta byl pro Š. herectví typický tvrdý, ostrý způsob kresby a výrazné, nelomené charakterizování. Byl hercem širo­kého rejstříku, jímž obsáhl několik oborů a na­prosto protikladné typy postav. Do širšího po­vědomí se zapsal jako komik, do divadelních análů jako interpret charakterního oboru a spo­lutvůrce realistického směru v brněnském ND.

Vedle práce herecké se od prvního pobytu u Pištěkovy společnosti (1878–81) věnoval také režii, intenzivně zejména v Brně. Během po­slední ředitelské sezony P. Švandy ze Semčic (1890/91) režíroval především operety a vý­pravné hry; již tehdy upoutal nastudováním Smetanova Tajemství. Pro zahájení nové Aré­ny na Smíchově režijně připravil Dellingerovu operetu Don César (3. 6. 1891). Kolem polo­viny devadesátých let režíroval opery, novou dramatiku realistickou (Svoboda: Útok zisku; Mrštíkové: Maryša; Preissová: Gazdina roba; Stroupežnický: Zkažená krev, Na Valdštejnské šachtě; Šimáček: Jiný vzduch; Štolba: Peníze), psychologickou i symbolistní (Hilbert: Vina; Kvapil: Bludička; Hauptmann: Hanička). Usi­loval o realistickou výpravu v činohře i opeře; v Čajkovského Pikové dámě překvapil věro­hodnou scenérií petrohradského Něvského prospektu, v Gazdině robě uplatnil folklorní prvky, v Davisových Katakombách se pokou­šel utvářet jevištní atmosféru pomocí světla. Pro mimopražskou divadelní režii znamenala Š. činnost průlom do tradičního aranžování v obecných kulisách. U ředitele J. Pištěka a po­sléze u P. Švandy ml., kteří preferovali hudební žánry, byl neoficiálním dramaturgem činohry. Byl dobře obeznámen s pražským divadelním děním a orientoval se v soudobé dramatické produkci domácí i zahraniční. Od 1900 zajišťo­val jako režisér větší část programu společnosti J. V. Suka a divadla Uranie. Ve vlastní společ­nosti uváděl vedle starších kusů Stroupežnic­kého a Vrchlického osvědčená dramata fran­couzská, také však čerstvé novinky pražského repertoáru (Rydel: Navždy; Horáková: Dolo­rosa; Heijermans: Naděje). Pro divadlo Ura­nie napsal několik lidových kusů: truchlohru Václav Hora, myslivec 18. pluku tematizující prusko-rakouskou válku 1866, sentimentálně laděné sociální drama Na starém bělidle a hru Na starém hamru. Příběhy z hereckého života a vzpomínky na cestu a pobyt v Americe (pů­vodně publikované časopisecky) vydal knižně.

Role

Vicenova spol.

Remy (A. Dennery, J. Mallian: Muka chudé že­ny) – 1871.

Švandova spol.

Filip Podhajský (J. K. Tyl: Pražský flamendr) – AP 1869; Louis (F. Pyat: Hadrník pařížský) – 1873; Krištůfek Mefistafl (J. Sixt, ú. J. Mošna: Dok­tor Fousek a Markytka) – 1874; Jiřík (J. K. Tyl: Ji­říkovo vidění, i Pištěkova spol. 1879) – Plzeň 1875.

Pokorného spol.

Bartoloměj (E. Gondinet: Pan prefekt), Bertram, hrabě z Brienu (F. Halm: Fučík aneb Tajemství hra­běcí rodiny), Viktor Zefirin Kladívko (A. L’Ar­ronge: Můj Vojtíšek), Mikuláš (Ch. Birch-Pfeiffero­vá: Miláček Štěstěny), Špargel (A. Langer: Krupa­řovic Pepička), Rekordat (J. K. Tyl: Krvavý soud na Poděbradech aneb Kutnohorští havíři), Jehlič­ka (J. Nestroy: Zlý duch Lumpacivagabundus aneb Ludařský trojlístek, i Sukova spol. 1900) – 1876; Oldřich Janáček (G. v. Moser: Profesor a bursian), Jacques (A. Dennery, E. Cormon: Dva sirotci), Kudrna (F. X. Told, ú. J. K. Tyl: České amazon­ky), Petr Melichárek (L. Feldmann, ú. J. Böhm: Na kovárně, i Švandova spol. 1884), Prokop z Dě­vohrad (K. Haffner: Študenti na Děvohradě)– 1877; Polonius (W. Shakespeare: Hamlet, princ dánský), Jeremiáš Mrkvička (F. v. Suppé: Žádný muž a tolik děvčat, i Pištěkova spol. 1879, Švan­dova spol. 1886), Vavřinec Váhal (O. F. Berg, ú. E. Züngel: Rázná žena) – 1878; Vilibald (J. Ne­stroy: Rozpustilí kluci ve škole), Kuba (J. K. Tyl: Rybrcoul), Zvonek (E. Raupach: Vesnický lazebník aneb Dobrodružství na kočičí hoře), Pán z Kalbu (F. Schiller: Ouklady a láska), Jirka (L. Anzengru­ber: Sedlák křivopřísežník), Vansen (J. W. Goethe: Egmont), Aron Bauchem (J. N. Štěpánek: Čech a Němec), Starý Jan (F. Pyat: Hadrník pařížský), Bulíček (J. Nestroy: Chce mít švandu aneb Ku­pečtí mládenci v jednom městě), Stojmír Bleskota (J. Mikuláš Boleslavský: Katovo poslední dílo), Kroupa (V. K. Klicpera: Blaník), Vojtěch Rokos (F. Kaiser: Darebáci aneb Dobré jádro v špatné skořápce) – b. d.

Pištěkova spol.

Tramio (W. Shakespeare: Zkrocení zlé ženy), Přísný (R. Kneisel: Slepá bába), Baron Jaiteles (F. F. Šamberk dle O. F. Berga: Brno bez šev­ce), Vašek (B. Smetana: Prodaná nevěsta), Žorž Brumbal (H. Müller: Se stupně k stupni), Anto­nín (J. Offenbach: Bandité), Scalza (F. v. Suppé: Boccaccio), Princ Pavel (J. Offenbach: Velkovévod­kyně z Gerolštýnu) – 1879; Murzuk (Ch. Lecocq: Giroflé-Girofla), Gaspard (R. Planquette: Zvonky cornevillské, i Pokorného spol. 1881, Švandova spol. 1887), Advokát Bonpérier (H. Chivot: Ná­jemníci pana domácího) – 1880; Bartoloměj Pecka (F. F. Šamberk: Jedenácté přikázání, i Pokorného spol. 1881, PD 1883, Švandova spol. ND Brno1887, Ludvíkova spol. 1893, spol. P. Švandy ml.1897, Š. spol. 1904) – 1881. 

Pokorného spol. Plzeň

Gilbert Bergolini (F. X. Told dle E. Scribea: Ďáblův podíl), Šimon Lomnický z Budče (J. J. Kolár: Mage­lona), Nickamínek (A. Anno: Nevěsta z Amsteroda­mu, i Sukova spol. 1900), Mefisto (J. W. Goethe: Faust, i Švandova spol. 1888), Barnabáš Pinta (J. K. Tyl: Lesní panna), Don Pomponio (F. v. Sup­pé: Donna Juanita, i Švandova spol. 1884), Ble­cha (H. Wilken: Páni doktoři), Nožejček (J. K. Tyl: Tvrdohlavá žena), Rychnovský (E. Raupach: Mly­nář a jeho dítě, i Pištěkova spol. 1895), Kalafuna (J. K. Tyl: Strakonický dudák, i spol. P. Švandy ml. 1891), Jago (W. Shakespeare: Othello, i Pištěkova spol. 1894), Peprný (G. v. Moser, F. v. Schönthan: Naše ženy) – 1881; Hrobař (W. Shakespeare: Ham­let, princ dánský, i Pištěkova spol. 1895), Plumpu­ding (E. Jonas: Javotte, popelka bostonská), Jobe­lin (E. Labiche, E. Gondinet: Ze tří nejšťastnější), Vendelín (K. Costa: Zuzančin pan kaprál) – 1882.

PD

Cristoval (Ch. Lecocq: Den a noc), První žák (J. W. Goethe: Faust), Pafnucius Ubrousek (F. F. Šamberk: Rodinná vojna), Sirka (H. Wilken, O. Jus­tinus: Bilín – Milín), Noir (M. Anger: Záletníci), Martin (H. Wilken: Ječmínkova rodina), Nalej­váček (J. K. Tyl: Strakonický dudák), Ždímal (F. F. Šamberk: Podskalák), Jan (A. Fredro: Panen­ské sliby aneb Magnetismus srdce) – 1882; Lucer­na (J. J. Kolár: Primátor), Lišák (G. Raeder: Lišák a Smola), Joza (M. Bałucki: Husy a husičky), Ivan (V. Sardou: Fedora), Baltazar (W. Shakespeare: Romeo a Julie) – 1883.

Švandova spol.

Malina (C. A. Raida: Princ Orlovský) – 1883; He­liodor Drmola (F. F. Šamberk: Palackého třída čís. 27), Wurm (F. Schiller: Úklady a láska), Tobiáš Říhal (W. Shakespeare: Večer tříkrálový), Cela (J. Strauss: Netopýr), Moulinet (G. Ohnet: Philippe Derblay), Antonio (W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic za nic), Tricoche (H. Meilhac, L. Halévy: Tricoche a Cacolet), Švanda (J. K. Tyl: Strakonický dudák) – Plzeň 1884; Kořínek (R. Kneisel: Papage­no), Bolšincov (I. S. Turgeněv: Měsíc na vsi), Bar­nabášek (F. F. Šamberk: Kulatý svět), Bobčinský (N. V. Gogol: Revisor, i Pištěkova spol. ND Brno 1895) – Plzeň 1885; Benoit (H. Chivot, A. Duru: Arthurova lest) j. h., Konipásek (A. H. Sokol: Starý vlastenec) – 1887; Klubko (W. Shakespeare: Sen v noci svatojanské, i Pištěkova spol. 1896, Uranie 1904), Potěh (J. Nestroy: Zlý duch Lumpaciva­gabundus), Martin (I. V. Špažinskij: Paní major­ka), Jakub Bušek (L. Stroupežnický: Naši furian­ti), Coquardier (M. Ordonneau, A. Valabrègue: Není Durand jako Durand) – ND Brno 1888; [?] (J. J. Stankovský: Divadlo na divadle, benef.), Kašpar Kotě (G. v. Moser, ú. E. Pešková: Doktor Tlučhuba) – Smíchov 1889, Válek (F. X. Svoboda: Márinka Válkova), Ole Trum (E. Bozděch: Baron Goertz), Veaucourtois (V. Sardou: Staří mládenci), Menhart Mosolygó (G. Csiky: Proletáři), Jakub (A. I. Palm: Starý pán), Něznamov (A. N. Ostrov­skij: Vinný bez viny), Ko-Ko (A. S. Sullivan: Mika­do) – ND Brno 1889; Lord Kockburn (D.-F.-E. Auber: Fra Diavolo), Král Bobeš (J. Offenbach: Modrovous), Pátek (D. Defoe, dram. J. Poláček: Robinson Crusoe), Hans Styx (J. Offenbach: Orfeus v podsvětí, i Pištěkova spol. 1894) – Smíchov 1890, Juan (Lope de Vega: Sedlák svým pánem, i Šípkova spol. 1904), Chapuzot (E. Zola: Rabourdin a jeho dědicové), Parusov (P. M. Něvěžin: Druhá mla­dost), Špigelberk (F. Schiller: Loupežníci) – 1890; Hladík (M. A. Šimáček: Svět malých lidí, i Pištěko­va spol. 1895) – ND Brno 1891.

Ludvíkova spol.

Harpagon (Molière: Lakomec) – 1893.

Pištěkova spol.

Principál komediantů (B. Smetana: Prodaná nevěsta), Baron Puk (J. Offenbach: Velkovévodkyně z Gerolsteinu), Generál de Canavailles (G. Ohnet: Hraběnka Sarah aneb Cikánská krev), Schwart­ze (H. Sudermann: Domov), Krišpian poustevník (E. Pohl: Sedm havranů), Pavel Cicvárek (G. v. Mo­ser: Svůdná Amazonka), Schmiedl (J. Bayer: Krá­lovna loutek), Oldřich z Rosenberka (J. J. Kolár: Královna Barbora), Valenta (J. K. Tyl: Paličova dcera, i Š. spol. 1904), Cyprian vévoda z Pam­fili (J. Offenbach: Princ Methusalem) – 1893; Levi­tán (F. X. Svoboda: Útok zisku), Severin (J. K. Tyl: Jiříkovo vidění, i Uranie 1903), Šimon Moreles (týž: Lesní panna), Passepartout (J. Verne, A. Denne­ry: Cesta kolem světa za 80 dní), Šlapák (L. Strou­pežnický: Zkažená krev, i spol. P. Švandy ml. 1897, Š. spol. 1904), Lízal (A. a V. Mrštíkové: Maryša, i Š. spol. 1904), Danyš (G. Preissová: Gazdina roba), František Elis (M. A. Šimáček: Jiný vzduch), Muchomír Kulíšek (F. F. Šamberk: Palackého třída čís. 27, i Š. spol. 1904), Hanzi Čtyročko (L. Krenn, K. Lindau: Chudá holka) – 1894; Divíšek (A. Jirá­sek: Otec), Doleček (K. Laufs, W. Jacoby: Nevě­řící Tomáš), Hadrián (V. K. Klicpera: Hadrián z Římsu), Václav Vrba (L. Stroupežnický: Václav Hrobčický z Hrobčic, i Šípkova spol. 1904), Petr Dubský (týž: Naši furianti), Ribbing (E. Bozděch: Baron Goertz), Jan Výrava (F. A. Šubert: Jan Vý­rava), Věrnosta z Adlaru (J. J. Kolár: Monika), Hrabě Podevils (E. Bozděch: Zkouška státníkova), Tomáš Peřina (V. Štech: Maloměstské tradice), Matěj Rachota (J. Štolba: Vodní družstvo), Ondřej Šťovíček (J. Pulda: Hloupý Honza na výstavě), Kla­chuba (G. v. Moser: Hypochondr), Rabbi Jehuda Löw (J. Vrchlický: Rabínská moudrost, i Š. spol. 1904), Kořínek (F. A. Šubert: Probuzenci), Baron Siegdorf (týž: Velkostatkář), Křepela (J. Štolba: Pe­níze), Fouché (V. Sardou, E. Moreau: Madame Sans-Gêne, i Sukova spol. 1900), Josef Vlk (H. Wil­ken: Páni doktoři) – 1895; [?] (H. Sudermann: Čest), Šebestian Knejpek (J. Štolba: Krejčí a švec), Frimousse (Ch. Lecocq: Malý vévoda), Bicornet (F. Brentano, K. Tellheim: Jeho bývalá) – 1896.

Spol. P. Švandy ml. ND Brno

Blažej Patrčka (K. Costa, E. Jacobson: Muž z měsí­ce), Jeremiáš Machulka (K. Karlweis: Švec politik), Kurt Trinxaus (F. B. Mikovec: Záhuba rodu Pře­myslovců), Oficiál Bohrmann (G. Davis: Katakom­by), Major Beránek (J. Jarno, H. Fischer: Krkavčí otec), Jan Weiring (A. Schnitzler: Milkování), Loriot (F. Hervé: Mamzelle Nitouche), Materna (G. Haupt­mann: Hanička), Uhlík [Winkelmann] (H. Suder­mann: Půtka motýlů, i Div. na výstavě 1898 s tit. Zápas motýlů), Don Pedro (P. A. Wolff, h. C. M. v. Weber: Preciosa) – 1896; Kassius (W. Shake­speare: Julius Caesar), Anikejev (I. V. Špažinskij: Snadné prostředky), Vévoda Alba (V. Sardou: Vlasť) – 1897.

Div. na výstavě (Uranie)

Stonožka (V. Štech, K. Šípek, B. Kaminský: Náš dům v asanaci), Raoul de St. Médard (A. Bisson: Kontrolor spacích vagonů), Isidor Kapička (J. Štol­ba: Na letním bytě), Vézinet (E. Labiche, M. Mi­chel: Klobouk z italské slámy) – 1898.

Spol. P. Švandy ml.

Martin Luba (I. Maciejowski: Martin Luba) – 1898.

Sukova spol.

Václav Kyselák (O. Blumenthal, G. Kadelburg: U bílého koníčka), Mitrič (L. N. Tolstoj: Vláda tmy) – 1900; John, boxer (A. Dumas st.: Kean), Čer­ný (F. X. Svoboda: Směry života), Vratko (J. Zeyer: Radúz a Mahulena), Oštádal (H. Sudermann: Svatojanské ohně), Schölhofer (K. Karlweis: Režná ko­šile), Prochor Avdějevič Revjakin (I. V. Špažinskij: Trýzeň, i Š. spol. 1905), Jan Grubalský (M. Bałucki: Klepy) – 1901.

Uranie

Kaštyl (V. Štech: Třetí zvonění), Pinta (F. Šípek: Na starém hamru), Jurand ze Spychova (H. Sienkie­wicz, dram. A. Walewski: Křižáci) – 1902; Krákora (L. Stroupežnický: Vojtěch Žák, výtečník), Štěpán Páleč (J. K. Tyl: Jan Hus), Ptáček (E. Krásnohorská: Přišla do rozumu), Franz (F. Schiller: Loupežníci), Falu Eliab (J. J. Kolár: Pražský žid) – 1903; Kaňka (J. Skružný: Darebák), Baron Diethelm z Zähren­bergu (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Svatba  naší Helgy, i Š. spol. 1905), Vilém Cecil lord Bur­leigh (F. Schiller: Marie Stuartovna) – 1904.

Šípkova spol.

Arnošt Bülow (F. Philippi: Trním), Josef Jindřich Flachsmann (O. Ernst: Flachsmann vychovatel), Matyáš Vrána (F. F. Šamberk: Divadelní vlak), Zikmund (E. v. Wildenbruch: Chocholouš), Matěj Krocinovský (J. Vrchlický: Exulanti), Mikuláš Dačický z Heslova (L. Stroupežnický: Paní minc­mistrová) – 1904.

Režie

Švandova spol. ND Brno

A. S. Sullivan: Mikado – 1889; F. v. Suppé: Bocca­ccio (i Pištěkova spol. 1894), Ch. Lecocq: Sto panen, J. Verne, A. Dennery: Cesta kolem světa za 80 dní, K. Millöcker: Žebravý student, O. Feith: Pipino, du­dák savojský, J. Strauss: Cikánský baron, B. Sme­tana: Tajemství (i Pištěkova spol. 1896) – 1890; E. Pohl: Sedm havranů – 1891.

Spol. P. Švandy ml.

R. Dellinger: Don César, J. K. Tyl: Strakonický dudák (i Uranie 1903) – 1891.

Pištěkova spol.

H. Sudermann: Domov, M. Anger: Štědrovečerní sen – 1893; F. X. Svoboda: Útok zisku, L. Strou­pežnický: Zkažená krev (i Š. spol. 1904), J. Ver­ne, A. Dennery: Cesta kolem světa za 80 dní, J. V. Frič: Svatopluk a Rastislav, A. a V. Mrštíko­vé: Maryša (i Š. spol. 1904), L. Krenn, K. Lindau: Bujná krev, tíž: Chudá holka, G. Preissová: Gaz­dina roba, E. Pailleron: Myška – 1894; A. Jirásek: Otec (i spol. P. Švandy ml. 1897), L. Stroupež­nický: Na Valdštejnské šachtě, F. Hervé: Mamzel­le Nitouche, V. K. Klicpera: Hadrián z Římsu, A. Pulda: Čert na zemi, F. Ruth: Písmákova dcera, M. A. Šimáček: Jiný vzduch, E. Bozděch: Zkouš­ka státníkova, J. Pulda: Hloupý Honza na výsta­vě, L. Stroupežnický: Naši furianti, A. Dvořák: Tvrdé palice, F. A. Šubert: Jan Výrava, J. Štolba: Vodní družstvo, H. Sudermann: Půtka motýlů, J. Štolba: Peníze, H. Ibsen: Podpory společnosti, G. Rossini: Vilém Tell, F. A. Šubert: Probuzenci, B. Smetana: Dalibor, G. Hauptmann: Osamělé duše – 1895; W. Shakespeare: Othello, P. I. Čaj­kovskij: Piková dáma, W. Shakespeare: Sen v noci svatojanské, G. Hirschfeld: Dvě matky, A. Bisson, A. Carré: Reduta, G. Meyerbeer: Afričanka – 1896.

Spol. P. Švandy ml. ND Brno

J. Hilbert: Vina, J. Kvapil: Bludička, J. Jarno, H. Fi­scher: Krkavčí otec, F. F. Šamberk: Ravuggiollo, loupežník z Apenin, E. Raupach: Mlynář a jeho dítě, J. N. Štěpánek: Měšťané a studenti aneb Obležení Prahy od Švédů, K. Světlá, dram. E. Pešková: Kříž u potoka, G. Davis: Katakomby, K. Millöcker: Žeb­ravý student, P. I. Čajkovskij: Piková dáma, F. B. Mikovec: Záhuba rodu Přemyslovců, L. Stroupež­nický: Zkažená krev, W. S. Gilbert: Pokračování, M. A. Šimáček: Jiný vzduch, K. Stuchlík: Vina Evi­na, G. Hauptmann: Hanička, E. Pohl: Sedm havranů, J. Zeyer: Z dob růžového jitra, V. Sardou, E. Moreau: Madame Sans-Gêne – 1896; J. Nestroy: Rozervanec, W. Shakespeare: Julius Caesar, V. Sardou: Fedora, F. F. Šamberk: Jedenácté přikázání, I. V. Špažinskij: Snadné prostředky, A. Jirásek: Otec, J. K. Tyl: Pali­čova dcera (i Š. spol. 1904) – 1897.

Div. na výstavě (Uranie)

V. Štech, K. Šípek, B. Kaminský: Náš dům v asana­ci, E. Pailleron: Choulostivý věk – 1898.

Sukova spol.

K. Costa, E. Jacobson: Muž z měsíce, L. Bucek: Je­zulátko, F. Philippi: Cestou trnitou (i Š. spol. 1904 s tit. Trním), H. Sudermann: Zápas motýlů, Ph. Lang­mann: Bartoš Tuřanský, P. Berton, Ch. Simon: Zaza, O. Blumenthal, G. Kadelburg: U bílého koníčka, G. Davis: Katakomby, H. Sudermann: Skryté štěstí, V. Krylov: Divoška aneb Ta třetí, M. A. Šimáček: Svět malých lidí, O. F. Berg: Isák Löwy, L. N. Tolstoj: Vláda tmy, F. Schiller: Úklady a láska, A. S. Suvo­rin: Taťana Repina, A. Dumas st.: Kean – 1900; I. V. Špažinskij: Trýzeň (i Š. spol. 1905) – 1901.

Uranie

L. Stroupežnický: Vojtěch Žák, výtečník, K. Costa: Zuzančin pan kaprál, A. Delacour, A. Hennequin: Ples v opeře – 1903; K. L. Macháč: Za živou vo­dou – 1904.

Šípkova spol.

G. Ohnet: Majitel hutí, J. Vrchlický: Noc na Karl­štejně, L. Rydel: Navždy, O. Ernst: Flachsmann vychovatel, E. Bozděch: Dobrodruzi, J. Vrchlický: Rabínská moudrost, Lope de Vega: Sedlák svým pánem, K. Rakowski: Procitnutí, F. F. Šamberk: Divadelní vlak, V. Sardou: Tosca, B. Buchbinder: On a jeho sestra, E. v. Wildenbruch: Chocholouš,  J. Vrchlický: Exulanti, L. Stroupežnický: Paní minc­mistrová, A. Daudet: Sappho, F. F. Šamberk: Palac­kého třída čís. 27, L. Stroupežnický: Václav Hrobčic­ký z Hrobčic, A. H. Horáková: Dolorosa, H. Batail­le dle L. N. Tolstého: Vzkříšení – 1904; F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Svatba naší Helgy – 1905.

Hry

Václav Hora, myslivec 18. pluku aneb Pražské děti, Sukova spol. Uranie 1901, i t.; Na starém hamru, Uranie 1902; Na starém bělidle, tamtéž 1902, t. 1910.

Teatralia

Šarapatky, 1901.

Prameny a literatura

SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 3678 Chrudim, ma­trika oddaných 1855–1901, fol. 476. NA: fond Policejní ředitelství I, konskripce kart. 596, obr. 848 [Schipek Frang, 1850], 946, 947[Schipek Nothburga, matka]; fond PM 1871–1880, kart. 1241, sign. 8/P6/10/7 [koncese]. ■ Nesign.: Měst­ské divadlo, Plzeňské listy 20. 10. 1881; nesign. F. Š., Divadelní listy 2, 1881, s. 264n.; F. Š. opět odsouzen, Moravská orlice 15. 7. 1881; nesign.: Z městského divadla, Plzeňské listy 20. 10., 8. 12. 1881; O. Hostinský: České divadlo, Národní lis­ty 9. 4. 1882; nesign.: Národní divadlo v Brně, Česká Thalia 2, 1888, s. 27; nesign.: F. Š., čes­ký komik, Český jih 17, 1888/89, s. 230n.; J. M. [Merhaut], Moravská orlice 3. 10. 1889 [Márinka Válkova], 21. 10. 1891 [Tajemství]; nesign.: F. Š., Podřipské listy 6. 3. 1892; nesign.: Činnost našich spolkův a ruch náš hudební, Dalibor 19, 1897, s. 18; Lidové noviny 20. 6. 1897 [ang. k Muško­vi]; A. N.: Z Divadla na Výstavě, Zlatá Praha 15, 1897/98, s. 526n.; Divadlo na výstavě, Dali­bor 20, 1898, s. 360; Zizius III. [L. Kazda]: F. Š., komik český, Pro lože a galerie, 1900, s. 46–48; Šal, ref. Václav Hora, Divadelní listy 2, 1900/01, s. 399n. + ref. Na starém hamru, tamtéž 3, 1901/02, s. 399n.; nesign.: F. Š., tamtéž 4, 1902/03, s. 198n.; er.: 35 let činnosti, Meziaktí 3, 1902/03, č. 212; J. Rudloff: F. Š., Divadlo 2, 1903/04, s. 230–232; nesign.: Aféra Š., tamtéž, s. 308 [propuštění z Ura­nie]; nesign.: Divadelní společnost F. Š., tamtéž 3, 1904/05, s. 9n.; Společnost F. Š., tamtéž 4, 1905/06, s. 101n.●; nekrology: K., Divadelní list Máje 2, 1905/06, s. 108n.; J. Rudloff, Divadlo 4, 1905/06, s. 169–172; -ols-, Máj 4, 1905/06, s. 335; Zlatá Praha 23, 1905/06, s. 204; Lidové noviny 29. 1. 1906; Národní politika 29. 1. 1906; J. Ladecký, Osvěta 36, 1906, s. 371●; A. B. Dostal: Čtyřicet let divadla na Smíchově, [1911], s. 68, 84; MUK: Z pozůstalosti Karla Komarova, Československé di­vadlo 12 (7), 1929, s. 6–8; F. Hlavatý: Z jevišťátek a z velkých scén, [1931], s. 64n.; L. Pacák: Opere­ta, 1946, s. 208n.; J. Průcha: Hrdinové okamžiku, 1948, s. 111–115; A. Javorin: Pražské arény, 1958, s. 109, 252, 276, 280n.; S. Langer: Dokumentace o Uranii, rkp., 1960, DÚk; J. Knap: Umělcové na pouti, 1961, s. 32, 60n., 65, 74, 88n., 92n., 113, 122n., 137, 141n., 153, 165, 194, 196n., 221, 226; R. Deyl: Vavříny s trny, 1973, s. 74–82; DČD III; O. Spalová: Sága rodu Budilova, 1978, s. 74, 111n., 114, 128n., 167, 259. ■ NDp, Otto, PBJ; Brno, PD­-rep. Plzeň, Uranie

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1009–1015

Autor: Klosová, Ljuba