Šimanovský, Karel

Karel
Šimanovský
4. 11. 1825
Skřivaň u Rakovníka
14. 5. 1904
Praha
Herec, režisér.

Vl. jm. Karel Šíma. Rok narození uváděn vět­šinou chybně 1826. – Byl mladším synem rol­níka a rodiče mu určili kněžskou dráhu. Začal studovat na gymnáziu v Praze, pro nedostatek prostředků už po prvním ročníku školu opus­til. Vyučil se truhlářem a řezbářem. Spolu s F. J. Čížkem byl iniciátorem několika ochot­nických představení tovaryšů a řemeslníků na Starém Městě, v nichž také hrál (vůdce loupežníků Kust, Cuno: Loupežníci na Chlu­mu; rytíř Rudolf, Körner: Hedvika; Krokovín, Klicpera: Valdek). Zde si ho povšiml J. K. Tyl a doporučil jej řediteli Stögerovi pro český sou­bor Nového divadla v Růžové ul., kde Š. 1845 několikrát vystoupil (poprvé 12. 1. 1845). V té době se živil řemeslem. Od dubna 1847 hrál v českých představeních StD a 1849 se stal členem autonomního českého souboru StD, v němž působil do jeho zániku v říjnu 1851. Necelý rok pak kočoval po venkově s Kul­lasovou společností vedenou Tylem. 1852 se stal řádným členem StD, kam jej angažoval J. A. Stöger po svém opětovném nástupu do funkce ředitele. Na stavovské scéně se Š. uplatňoval hlavně v českých představeních, v německých hrál málo a jen menší úlohy. 1862 přešel s českými herci do PD. Za prus­ké okupace Prahy 1866 vedl s J. Chramostou a barytonistou J. Lvem hereckou samosprávu, jež dočasně zajišťovala provoz (ředitel Thomé opustil divadlo). 1873 byl nominován Umě­leckou besedou na funkci artistického ředitele PD, zvolen byl ale F. Kolár. 1874 byl jmeno­ván režisérem, funkci zastával do dubna 1876, znovu v období 1877 – červenec 1879 a únor 1879 – 1880. Se souborem českého zemské­ho divadla nastoupil do ND, kde působil až do odchodu na odpočinek; naposledy hrál 11. 12. 1898. Za zásluhy o české umění mu bylo 1889 uděleno pražské měšťanství. Byl činný v ÚJČH (od 1894 čestným členem), kde od 1896 zastával funkci místopředsedy a po smrti J. V. Slukova byl 1903 zvolen předsedou. Byl dvakrát ženat, zemřel ovdovělý a bezdět­ný (všech pět dětí z prvního manželství zemře­lo), pohřben byl na pražských Olšanských hřbitovech.

Zpočátku hrál i lyrické milovníky, ale kritik F. B. Mikovec ihned rozpoznal jeho předpo­klady pro hrdinský obor, které Š. záhy potvrdil ztvárněním tit. rolí Tylova Čestmíra a Schil­lerova Dona Carlose. V padesátých letech dostával na stavovské scéně závažné úlohy ve světovém repertoáru: Byl prvním českým představitelem Goethova Fausta a Shakespea­rova Othella. Vedle J. J. Kolára, po němž přebí­ral některé úlohy, vyrůstal v dalšího osobitého reprezentanta českého romantického herectví. Ač se setkával i s postavami negativními (zlo­věstný Tybalt v Romeovi a Julii, intrikánský Don César, Hugo: Ruy Blas), jeho doménou byly role činorodých a čestných mužů sta­tečně hájících spravedlnost a zájmy širšího společenství (Goethův Egmont či Schillerův Fiesco a markýz Posa v Donu Carlosovi), ji­miž naplňoval dobový ideál pozitivního hrdi­ny, zrozený z revoluce 1848. Byl znamenitým představitelem postav Schillerových (Karel Moor, Loupežníci, Mortimer, Marie Stuartov­na, Max Piccolomini, Smrt Valdštýnova) a vý­znamné kreace vytvářel ve hrách Shakespea­rových (vedle Othella ztělesnil Edgara v Králi Learovi a Marka Antonia v Juliu Caesarovi). Herecké vlohy Š. se plně rozvinuly v PD, kde po Kolárově odchodu (1873) jako hlavní inter­pret hrdinských postav nesl veškerou tíhu kla­sického i romantického repertoáru. V nových nastudováních dramat Schillerových a Shake­spearových si zopakoval role, které vytvořil již ve StD, a jejich galerii rozšířil o řadu dalších. Vedle Schillerova Albrechta Valdštýna a Krále Filipa II. (Don Carlos) to byly zejména posta­vy Shakespearovy: Hamlet, Koriolan, Richard III., Lear a Timon Athenský. V pozdně roman­tických dramatech hrál tit. roli Brachvogelova Narcise a hraběte Rysoora v Sardouově Vlas­ti, v hrách českých autorů vytvořil Catilinu (Hálek: Catilina), Jana Žižku (Kolár: Žižkova smrt), Jana Husa (Tyl: Jan Hus), vynálezce Budila (Jeřábek: Služebník svého pána), Falu Eliaba (Kolár: Pražský žid). Pro romantické a antické hrdiny (ty interpretoval na českém je­višti jako první) byl obdařen atletickou, římsky vznosnou postavou a klasicky formovanou výraznou tváří rámovanou bohatými černými vlasy. Jeho zvučný, nesmírně tvárný hlas moc­ně burácel vlastenecké a demokratické výzvy, neméně působivý byl i ve ztišených polohách, kdy jemnými nuancemi vyjádřil tragický bol a vnitřní zoufalství (Narcis, Hamlet). Posta­vy črtal ve velkých základních rysech jako J. J. Kolár, ale malebné patetické gesto (cha­rakteristická byla jeho řečnická póza s napřa­ženou pravicí), ryzí čeština a ozdobné kadence přednesu, které se v rytmických obdobách vra­cely, jej sbližovaly s rétorským deklamačním stylem PD. Jako většina romantických herců tvořil spontánně, emotivně a subjektivně. Ex­celoval v rolích, jež byly blízké jeho přímému a rytířsky noblesnímu naturelu. Postavy, kte­ré hrál po řadu let, mechanicky neopakoval, ale objevoval v nich další významové polo­hy. Např. ve svém prvním ztvárnění Hamle­ta (1863) se soustředil na rytířský charakter mladého prince a pocit bezmoci hluboce ra­něného syna, o více než dvacet let později (1886) zvýraznil důvtipným členěním mono­logů filozofickou dialektiku; v obou případech však potlačil sarkastický prvek při simulování šílenství. S menším zdarem vytvářel povahy rozporuplné a postavy bezcharakterních intri­kánů (např. Richard III.), mimo jeho rejstřík zůstávaly role komické. V Š. herectví i v jeho spontánním přijetí publikem v šedesátých le­tech vrcholila (a v letech sedmdesátých dozní­vala) společenská potřeba pozitivního hrdiny sycená atmosférou doby státoprávních bojů. Jeho vypjatě dramatickému a patetickému pro­jevu konvenoval velký jevištní prostor, v let­ních arénách PD se necítil dobře. V ND se stárnoucí, ale stále mužný Š. dobře uplatňoval v majestátních vladařských a vůdčích typech, v rolích důstojných otců a moudrých starců (král Finn, Zeyer: Legenda z Erinu; zestárlý Pelops, Vrchlický–Fibich: Smrt Hippodamie; Kreon, Sofokles: Antigona). Čestně se zhostil i postav současníků, které mu přinesla fran­couzská salonní dramatika (Doktor Tholosan, Sardou: Mnoho přátel naše škoda; de Pomerol, týž: Fernanda; otec Duval, Dumas ml.: Dáma s kaméliemi) či Sudermannovo drama Domov (plukovník Schwartze). Realistické a na­turalistické divadelní estetice se již nepři­způsobil.

V PD byl režijně činný po odchodu J. J. Ko­lára, po němž se ujal Shakespearových her (Koriolanus, Mnoho povyku pro nic za nicŽivot a smrt Krále Richarda III.). U řady ti­tulů klasického i soudobého repertoáru, pod nimiž byl podepsán jako režisér, šlo o režie převzaté. Samostatně připravil deset inscena­cí, až na jedinou výjimku to byla nová nastudo­vání již dříve provedených her. V premiéře uvedl toliko domácí novinku, Vlčkovo historické dra­ma Milada. Jeho režijní působení nevneslo do inscenační tvorby žádné nové impulsy.

Teatralia

První představení Žižkovy smrti, Divadelní listy 4, 1883, s. 258n.

Role

Nové div. v Růžové ul.

Sokol (J. Nürenberg: Meluzina), Bořivoj Větrohrad (H. Börnstein: Zámecké schody a Ostruhová ulice aneb O jedno patro níž) – 1845.

StD

Mustafa (G. Raeder: Skalní duch aneb Artezská stud­ně), Alamír (J. K. Tyl: Strakonický dudák aneb Hody divých žen) – 1847; Pierre Gringoire (Ch. Birch­-Pfeifferová dle V. Huga: Zvoník u Matky boží), Vok z Valdštýna (J. K. Tyl: Jan Hus, kazatel betlem­ský) – 1848; Tristan (F. Hebbel, ú. J. K. Tyl: Genove­fa, žena nejctnostnější), Votický (J. K. Tyl: Jiříkovo vidění), Rupert (H. Cuno: Loupežníci na Chlumu) – 1849; Falkenštejn (V. K. Klicpera: Soběslav, sedl­ský kníže aneb Boj o knížecí korunu), Don Antonio (P. A. Wolff, h. C. M. v. Weber: Preciosa, spanilé děvče cikánské), Jesenský (V. K. Klicpera: Každý něco pro vlast!) – 1850; Milovín (F. Raimund: Dia­mant krále duchů), Kovařík (N. I. Kola, ú. J. K. Tyl: Poslední dvacetník), Želmír (V. K. Klicpera: Ha­drian z Římsu), Frydolín (F. v. Holbein: Frydolín aneb Cesta do železných hutí) – 1851.

Kullasova spol.  

Karel II., král španělský (Dumanoir, A. Dennery: Don Cesar de Bazano aneb Zasnoubení před po­pravou), Jetřich (W. Vogel dle E. T. A. Hoffmanna: Dědičná smluva pánů Těchobuzských), Švanda (J. K. Tyl: Strakonický dudák aneb Hody divých žen, i StD 1852) – 1851; Hipolit (J. J. Kolár: Moni­ka, i PD 1864) – 1852.

StD

Josef (S. H. Mosenthal: Deborah aneb Křesťan a židovka, i PD 1864), Vavřinec Juranič (T. Körner: Mikuláš hrabě Zrinský aneb Dobytí Sigetu od Tur­ků, i PD 1865), Lancelot (F. Halm: Griselda aneb Zkoušení věrné ženy), Čestmír (J. K. Tyl: Čestmír, i PD 1863) – 1852; Konrád (E. Raupach: Mlynář a jeho dítě), Tybalt (W. Shakespeare: Romeo a Ju­lie), Jan (V. K. Klicpera: Jan za chrta dán), Štefek Langer (Ch. Birch-Pfeifferová: Štefek Langer z Hlo­hova aneb Holandský komín), Orsino (W. Shake­speare: Večer svatotříkrálový aneb Cokoli chcete), Vilím Svojanovský (K. K. Klicpera: Rod Svojanov­ský), Graf Aubespine (F. Schiller: Maria Stuart, něm.), Don Karlos (týž: Don Karlos, infant španělský), Eberard (M. Carlová dle Antonyho: Blázi­nec v Dijonu aneb Šílenec a vrah, i PD 1865), Lert (W. Shakespeare: Hamlet, princ dánský), Lodo­vico (týž: Othello, něm.) – 1853; Jindřich hrabě Richmond (týž: Život a smrt krále Richarda Třetí­ho), Karel (F. Schiller: Loupežníci, i PD 1863), Vít (J. K. Tyl: Slepý mládenec, i PD 1864), Lio­nel (F. Schiller: Panna Orleanská) – 1854; Melzer (J. Böhm dle A. Bäuerleho: Die falsche Pepita), Dimitri Ivanovič (F. B. Mikovec: Dimitri Ivano­vič), Břetislav (K. E. Ebert: Břetislav a Jitka, i PD 1867), Doktor Jan Faust (J. W. Goethe: Faust, i PD 1864), Ondřej (F. Grillparzer: Banko, bán horvat­ský aneb Věrný sluha svého pána), Rafael Salvia­ti – Lazar (J. Bouchardy: Pastýř Lazar), Přemysl (F. Stamm: Libuše, kněžna česká aneb Založení Prahy) – 1855; Edgar (W. Shakespeare: Král Lear, i PD 1863), Záviš (S. K. Macháček: Záviš Vítko­vec, pán z Růže aneb Pokuta za zrádu, i PD 1865), Mortimer (F. Schiller: Marie Stuartka) – 1856; Ondřej (J. V. Frič dle N. V. Gogola: Taras Bulba, ataman kozácký, i PD 1865), První herec (W. Shake­speare: Hamlet, princ dánský), Othello (týž: Othel­lo, mouřenín benátský, i PD 1865), Král Jan (týž: Jan, král Anglický), Fedor Karamzin – Alexander Krasnorok (V. K. Klicpera: Bratří v Archangelsku aneb Psaní z Tobolska), Zdeněk Zásmucký (týž: Blaník aneb Zdeněk Zásmucký), Bedřich Wetter (H. v. Kleist: Katynka Heilbronská aneb Zkoušení ohněm, i PD 1865), Svatopluk (J. V. Frič: Svatopluk a Rastislav), Max Piccolomini (F. Schiller: Smrt Val­šteinova, i PD 1863) – 1857; Makduff (W. Shake­speare: Makbeth, i PD 1869), Ferdinand (F. Schiller: Ouklady a láska), Makcus Antonius (W. Shake­speare: Smrt Julia Cäsara), Kuklovín (V. K. Klic­pera: Soběslav, selský kníže), Moric Saský (E. Scribe, E. Legouvé: Adrienna Lecouvreur), Robert (E. Raupach: Robert ďábel), Romeo (W. Shake­speare: Romeo a Julie), Egmont (J. W. Goethe: Eg­mont, i PD 1863) – 1858; Klaudio (W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic za nic), Karel Škreta (V. A. Svoboda: Karel Škreta, český malíř, i PD 1864), Kníže Vladimír (E. Raupach: Nevolníci aneb Isidor a Olga, i PD 1869), Pavel Kolinský (J. K. Tyl: Praž­ská děvečka a venkovský tovaryš aneb Paličova dcera, i PD 1864, ND 1884), Adolf (A. Bäuerle: Ze­man ze starého času), Jaroslav Šternberk (L. Hans­mann: Jaroslav Šternberk aneb Porážka Mongolů u Holomouce, i PD 1865), Molière (K. Gutzkow: Divadlo a svět aneb Pravzor Tartuffa, i PD 1867), Svatopluk (F. V. Jeřábek: Svatopluk aneb Záhu­ba rodu Vršovského) – 1859; Fiesco (F. Schil­ler: Fiesco, i PD 1864), Gianciotto (J. Neruda: Francesca di Rimini), Don Rodrigo (J. Korzeni­owski: Rodrigo a Isabella, i PD 1864), Carevič Alexej (V. Hálek: Carevič Alexej), Richard Lví srd­ce (J. Auffenberg dle W. Scotta: Lev kurdistanský aneb Růže na poušti) – 1860; Don César de Bazan (V. Hugo: Ruy Blas), Svatopluk (G. Pfleger Mo­ravský: Svatopluk, zhoubce Vršovců), Uriel Akosta (K. Gutzkow: Uriel Akosta) – 1861; Della Rosa (G. Pfleger Moravský: Poslední Rožmberk) – 1862.

PD

Marko (V. Hálek: Král Vukašín), Záviš (týž: Záviš z Falkenštejna) – 1862; Hamlet (W. Shakespeare: Hamlet, princ dánský, i ND 1886), Markrabí Posa (F. Schiller: Don Carlos, infant španělský), Lucius Sergius Catilina (V. Hálek: Catilina), Doktor Tholosan (V. Sardou: Mnoho přátel naše škoda), Petruchio (W. Shakespeare: Zkrocení zlé ženy, i ND 1887), Beaumarchais (J. W. Goethe: Clavigo) – 1863; Kajus Marcius Koriolanus (W. Shakespeare: Koriolanus, vojevůdce římský), Merkucio (týž: Ro­meo a Julie, i PD 1883), Macbeth (týž: Macbeth), Otto z Losů (J. J. Kolár: Don César a spanilá Mage­lona), Narcis Rameau (A. E. Brachvogel: Narcis), Quasimodo (Ch. Birch-Pfeifferová dle V. Huga: Zvoník Notre-Damský), Vít (J. K. Tyl: Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři) – 1864; Essex (H. Laube: Hrabě Essex), Henri de Saint-John (E. Scribe: Skle­nice vody aneb Účinky a příčiny), Richard vévoda Gloster (W. Shakespeare: Život a smrt krále Richar­da III.), Albrecht Valdštýn (F. Schiller: Smrt Vald­štýnova), President z Walterů (týž: Úklady a lás­ka) – 1865; Alcest (Molière: Nevlídník), Theseus (W. Shakespeare: Sen v noci svatojanské), Jan Lu­cemburský (V. Vlček: Eliška Přemyslovna), Amnon (J. Zeyer: Amnon a Tamar), Jan Žižka z Trocnova (J. J. Kolár: Žižkova smrt, i ND 1884), Jan Hus (J. K. Tyl: Jan Hus) – 1866; Leontes (W. Shakespeare: Pohádka zimního večera), Kean (A. Dumas st.: Kean aneb Život hercův), Vok (K. Sabina: Černá růže) – 1867; Olaf Knudson (E. Bozděch: Baron Goertz), Don Alvaro de Atayde (P. Calderón: Sudí zalamej­ský), Don Cesar (A. Moreto, ú. K. A. West: Donna Diana), Záviš z Falkenšteina (U. D. Horn: Pře­mysl Otakar II.) – 1868; Jindřich Percy přezván Hotspur (W. Shakespeare: Král Jindřich IV.), Vasilij Nikolajevič Žadov (A. N. Ostrovskij: Vý­nosné místo), Sigmund (P. Calderón, ú. K. A. West:Život pouhý sen) – 1869; Don Gutierre Alfonso de Solis (tíž: Don Gutierre lékař své cti), Václav Budil (F. V. Jeřábek: Služebník svého pána), de Pomerol (V. Sardou: Fernanda, i ND 1891) – 1870; Falu Eliab (J. J. Kolár: Pražský žid, i ND 1884) – 1871; Aesop (J. Rákosi: Aesop) – 1872; Karel V. (E. Scribe, E. Legouvé: Povídky králov­ny navarské, i ND 1885) – 1873; Hrabě Rysoor (V. Sardou: Vlasť, i ND 1885), Ivan Mazeppa (J. V. Frič: Ivan Mazeppa) – 1874; Filip II. (F. Schil­ler: Don Carlos, carevič hispánský) – 1875; Mefis­to (J. W. Goethe: Faust) – 1876; Lear (W. Shake­speare: Král Lear, i ND 1887), Theseus (J. Ra­cine: Phaedra) – 1877; Timon (W. Shakespeare: Timon Athenský) – 1878; Král Jan Kazimír (J. Sło­wacki: Mazepa), Nejvyšší kněz (F. Grillparzer: Hero a Leander aneb Vlny mořské, vlny lásky)– 1879; Hasdrubal (B. Guldener: Sofonisba), Petr Vok (F. A. Šubert: Petr Vok Rožmberk) – 1880; Ha­velka (týž: Probuzenci) – 1881; Syfax (J. Durdík: Karthaginka, i ND 1885), Pedro Crespo (P. Cal­derón: Sudí zalamejský, i ND 1887), Hrabě Ber­trand z Rancova (E. Scribe: Ministr a obchodník)– 1882; Asjen (J. V. Frič dle V. Drumeva: Asjenův pád), Shylok (W. Shakespeare: Kupec benátský), Rudolf II. (J. J. Kolár: Magelona) – 1883.

ND

Toman Jaroš (B. Adámek: Salomena), Abraham Benjuda (F. V. Jeřábek: Syn člověka) – 1883; Arnošt z Pardubic (J. Vrchlický: Noc na Karlštejně), Leo­nato (W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic za nic) – 1884; Přemysl Otakar II. (V. Hálek: Záviš z Falkenštejna), Julius Caesar (W. Shakespeare: Ju­lius Caesar) – 1885; Finn (J. Zeyer: Legenda z Eri­nu), Rabbi Jehuda Löw ben Bezalel (J. Vrchlický: Rabínská moudrost) – 1886; Menenius Agrippa (W. Shakespeare: Koriolan) – 1887; Valdštejn (F. Schiller: Piccolomini), Albrecht z Kolovrat (V. Vlček: Milada), Václav Hrobčický (L. Strou­pežnický: Václav Hrobčický z Hrobčic) – 1888; Kreon (Sofokles: Antigona) – 1889; Duval otec (A. Dumas ml.: Dáma s kameliemi), Pelops (J. Vrch­lický, h. Z. Fibich: Smrt Hippodamie) – 1891; Titia­no Vecelli (J. Vrchlický: Pietro Aretino), Hospodin (I. Madách: Tragedie člověka) – 1892; Plukovník Schwartze (H. Sudermann: Domov) – 1893; Pastor Kolin (G. Hauptmann: Osamělé duše) – 1895; Gu­tierro Castro (J. Vrchlický: Láska a smrt) – 1897.

Režie

PD

F. Schiller: Maria Stuartka – 1877; J. K. Tyl: Pražská děvečka a venkovský tovaryš aneb Paličo­va dcera, V. Vlček: Milada, J. W. Goethe: Faust, F. Schiller: Panna Orleanská, P. Calderón, ú. K. A. West: Don Gutierre lékař své cti – 1878; G. Paw­likowski: Anežka z Meranu, J. K. Tyl: Měšťané a studenti aneb Obležení Prahy od Švédů – 1880.

Prameny a literatura

SOA Praha: Sbírka matrik, 11 Panoší Újezd, matrika narozených Skřivaň 1784–1843, s. 112, obr. 58. ■ M. [Mikovec], Lumír 2, 1852, s. 549 [návrat doStD], 910n. [Švanda, Strakonický dudák], 1173 [Čestmír]; tamtéž 3, 1853, s. 1028 [Vilím Svoja­novský], 1077 [Don Karlos]; tamtéž 5, 1855, s. 94 [Rafael Salviati, Pastýř Lazar], s. 1148n. [Přemysl, Libuše, kněžna česká]; tamtéž 7, 1857, s. 308 [Othel­lo], 403 [Král Jan], 428 [Don Karlos], vše → F. B. Mikovec: Pražská Thálie kolem 1850, 2010 [zde další referáty]; J. N. [Neruda]: Listy o ledačem II, Obrazy života [1], 1859, s. 77●; ref. Hamlet: nesign., Lumír 13, 1863, s. 43–45, 259n.; J. N. [Ne­ruda], Hlas 6. 1. 1863 + nesign., Rodinná kronika 5, 1864, s. 118n., oboje → České divadlo II, 1951●; G. E. [Eim]: K. Š., Světozor 7, 1873, s. 114; G. Pfle­ger Moravský: K. Š., Divadelní vzpomínka, Osvěta 4, 1874, s. 367–381; J. N. [Neruda], Národní listy  20. 1. 1876 → České divadlo V, 1966 [Mefisto, Faust]; J. Voborník: K. Š., Divadelní listy 1, 1880, s. 34–37 + Š. Lear, tamtéž, s. 218–220; nesign. [J. Neruda]: K. Š., Humoristické listy 22, 1880, s. 17n. → Podobizny I, 1951 + zn. Δ: Pan K. Š. vy­pravuje, Národní listy 17. 3. 1881 → České divadlo VI, 1973●; 40 let herecké činnosti: nesign., Zlatá Praha 3, 1885/86, s. 302; J. L. Turnovský, Světozor 20, 1886, s. 289n. → Kresby, 1887; š. [J. Kuffner], Národní listy 27. 4. 1886●; ref. Hamlet: J. V. [Vrch­lický], Hlas národa 2. 5. 1886; uh [V. Guth], Politik 2. 5. 1886●; š. [J. Kuffner]: Glossy ke králi Learu, Národní listy 23. 11. 1887; P.: K. Š., Světozor 29,1894/95, s. 190; J. Kvapil: K. Š., Národní listy 6. 3. 1895; J. L. T. [Turnovský]: 50 let umělecké čin­nosti K. Š., Zábavné listy 17, 1895, s. 189n., 235; V. Hübner: K. Š., Světozor 33, 1898/99, s. 57n.; A. N.: K. Š., Zlatá Praha 16, 1898/99, s. 70; J. L. Tur­novský: Paměti starého vlastence I, [1901], s. 242n.●; nekrology: Divadelní listy 5, 1903/04, s. 278n.; Sirius, Divadlo 2, 1903/04, s. 410n., 454–456; Ná­rodní listy 14. 6. 1904, odp.; nesign. [J. Vodák], Čas 15. 6. 1904 → Tváře českých herců, 1967; R. J. Kronbauer: Záhadné příběhy a vzpomínky, 1904, s. 55–67; J. Ladecký, in Divadelní kalendář na rok 1905, 1905, s. 20–25●; F. A. Šubert: K. Š., 1905; O. Sklenářová-Malá: Z mých vzpomínek,1912, s. 45n.; K. Šípek: Vzpomínky na Prozatím­ní, 1918, s. 37; M. Hübnerová: Pevný základní sloup ND, Národní listy 18. 5. 1918; K. Želenský: Z pamětí. K. Š., Lidové noviny 22. 6. až 9. 7. 1924 [14 pokr.] → Komedie hrané a prožité, 1926; O. Fischer: Činohra Národního divadla do roku 1900 (Dějiny ND IV) 1933, s. 21–23, 36, 245; L. Novák: K. Š., Stará garda Národního divadla, 1937, s. 205–214; Jan Bartoš: Prozatímní divadlo a jeho činohra, 1937, s. 212–214; K. Engelmül­ler: Patriarcha českého herectví, Divadlo 20, 1944, s. 67 + O slávě herecké, 1947, s. 29–33; V. Busin­ský: K. Š., Divadlo 5, 1954, s. 862–865; DČD III; F. Černý: Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci, 1978, s, 61n., 64, 86 + Kapitoly z dějin českého divadla, 2000, s. 147, 149; J. Šma­ha: Dělali jsme divadlo, ed. F. Černý, Hradec Krá­lové 1982, s. 74, 98n., 234. ■ NDp [chybně *1826], Otto; Laiske, PD-rep

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1003–1008

Autor: Klosová, Ljuba