Šimáček, Matěj Anastázia

Matěj Anastázia
Šimáček
5. 2. 1860
Praha
12. 2. 1913
Praha
Prozaik, dramatik, básník, divadelní kritik, překladatel.

Psán též Anastazia či Anastasia. – Pocházel z pražských měšťanských kruhů. Otec Anto­nín Š., právník, byl prvním nakladatelem a vy­davatelem novin Posel z Prahy, které založila redigoval jeho bratr František Š. (píšící pod pseudonymem Vojtěch Bělák). Matka zemřela při porodu, otec o čtyři roky později. Š. byl vychován prarodiči a pak matčinou sestrou. V Praze nastoupil do německé obecné školy, ale už v sedmi letech přešel na českou, rok strávil v primě Akademického gymnázia, poté vychodil První pražskou českou reálku v Ječ­né ulici a 1878–81 studoval na pražské technice chemii. 1881–84 pracoval jako úředník ve venkovských cukrovarech (v Uhříněvsi, Doksanech a Dymokurech) s výjimkou krát­kodobého působení v redakci Českých novin 1882. 1884 se vrátil do Prahy, kde byl strý­cem Františkem Š. pověřen redakcí rodinného obrázkového časopisu Světozor. Po jeho zá­niku (1899) založil a až do smrti řídil belet­ristický časopis Zvon (1900–12). 1897–1900 byl správcem knihovny na Vinohradech, 1900–13 činoherním referentem Národní po­litiky. Pracoval ve výborech Spolku českých spisovatelů beletristů Máj a Svatoboru. 1895 byl zvolen mimořádným a 1912 řádným čle­nem ČAVU. 1908 získal rytířský kříž Řádu Františka Josefa. 1886 se oženil s Marií Tro­janovou, dcerou sedláka, s níž měl dvě děti. Po její smrti (1903) se 1906 oženil s Polkou Augustou Polívkovou, roz. Borysławskou. Jeho bratrancem a později i zetěm (manželem dcery Milady) byl nakladatel Bohuslav Š., kte­rý převzal po svém otci vydavatelskou firmu F. Šimáček. Š. zemřel po mnohaleté srdeč­ní chorobě a kornatění tepen na akutní zá­pal plic. Pohřben je na pražských Olšanských hřbitovech.

Literatuře se začal věnovat již na počátku svých technických studií. V České včele pu­blikoval epické historické básně (1878), při­spěl do Almanachu české omladiny (1879), od osmdesátých let psal do Ruchu, Květů, Lu­míru, Osvěty, své práce kritické a beletristic­ké uveřejňoval zejména ve Světozoru a Zvo­nu, které redigoval. Vedle přírodní a milostné lyriky přinesl už v poezii do literatury téma tvrdých životních podmínek továrních děl­níků. Básně pak vydal ve sbírkách Z kroniky chudých (1885), V bludišti lásky (1889), Na záletech (1896), Hrobu a životu (1908). So­ciální problematika byla jedním ze stěžejních témat také v Š. prózách. Ovlivněn několika­letým pobytem v cukrovarech vtělil své zku­šenosti s prostředím i charaktery a vztahy dělníků do povídek a povídkových souborů Z opuštěných míst, U řezaček, Duše továrny i románů Bratři, Otec, Dvojí láska. Od de­vadesátých let se prostředí děl mění, Š. píše prózy ze života pražských měšťanských kruhů ovlivněné francouzským naturalismem. Sem patří zejména cyklus sedmi pohledů na sou­dobou pražskou společnost Ze zápisků phil. stud. Filipa Kořínka, uveřejněný pod pseudo­nymem Martin Havel. K nim se řadí i další pokusy o obraz všedních dnů měšťanské ro­diny – povídka První služka či román Ma­xínkův strýc herec. Autorova deterministická víra v absolutní vliv okolností na lidské živo­ty je patrna z románů ze života intelektuálů a umělců (Štěstí, Dvojí láska, Světla minulosti, Lačná srdce, Chci žít!).

Bezprostřední souvislost se Š. prozaickou tvorbou má většina jeho dramat. I ta se odehrá­vají výhradně v současnosti a v českém pro­středí, jejich náměty kopírují v jednotlivých tvůrčích obdobích epická díla. Začátečnickým pokusem romanopisce o divadelní hru byla Pomluva, jediná komedie, jejímž motivem je schopnost zištné intriky málem zničit ně­kolik lidských osudů. Hře, zrcadlící vliv fran­couzské situační veselohry, byla vytýkána vedle kompozičních vad především nevý­razná psychologie postav, nezřetelná motiva­ce jejich jednání, děj vymyšlený jen k ilustra­ci teze o nebezpečnosti pomluvy. Následující drama Bez boje příkře odmítl dramaturg ND L. Stroupežnický. Jeho hlavní nedostatek se skrývá už v názvu hry – trpnost a nečinnost jako ústřední charakteristika hlavní hrdinky, která se z domnělé potřeby oběti ocitá mezi dvěma muži, se neslučují se zákonitostmi dra­matu. Mezníkem v Š. dramatické tvorbě je hra Svět malých lidí, poprvé předvádějící drama­tické dění místo epického výkladu. Tematicky je spřízněna s povídkami a romány ze života cukrovarnických dělníků (přepracování rané novely Manželé Strouhalovi). Hlavním moti­vem je úporná snaha dělnické ženy zůstat bez ohledu na předsudky samostatná a nezávislá na mužových příjmech. Touze po výdělku, který považuje za jediný důkaz práce, obětuje sebe i své blízké. Až pohled na spolupracov­nici, kterou zabila dřina, ji vrátí zpět k manže­lovi a dětem. Souběžně s dějem kolem hlavní hrdinky autor pracuje s řadou volně spjatých obrazů ze života dalších dělnických rodin, které se snaží odlišit i způsobem mluvy, popi­suje nejen prostředí továrny, ale i domácností a hromadných obydlí. Přestože i zde vychází děj víc z vnějších okolností a běhu událostí než z lidské vůle, objevuje se snaha o propra­covanější psychologii postav, o popis nejen hmotné, ale i duševní bídy továrních dělní­ků, kteří nemají sílu na nic víc než na přežití. Na začátku devadesátých let opouští Š. jako epik i dramatik dělnické prostředí a zaměřu­je se na život pražských měšťanských kruhů. Ovlivněn E. Zolou přisuzuje okolnostem ab­solutní vliv na jednání člověka a utváření jeho povahy. Drama Jiný vzduch, hlásící se v tomto smyslu k próze Ze zápisků phil. stud. Filipa Kořínka, ukazuje člověka jako loutku podří­zenou vnějším vlivům. Okolní svět proměňu­je nadějného umělce v řemeslného výrobce, ve slabocha žijícího jen vzpomínkami a tou­hou po penězích. Ideálů dokáže zbavit i vlast­ní dceru, kterou však jedno prostředí zkazí, aby ji vzápětí jiné napravilo – mravní bída je překonána ušlechtilostí a citem. Skromný děj doplňuje kriminální zápletka (pokus o vraž­du), z přepracovaného znění vypuštěná. Patr­ný je přesun od zevního děje k nitru postav a snaha o psychologickou kresbu. Už dobová kritika jí však vytýkala vedle nedostatku ori­ginality námětu zejména šablonovitost a vy­konstruovanost postav, černobílé vidění, málo věrohodný přerod hlavní hrdinky, ke kterému došlo zčistajasna, a nikoli před očima divá­ků. Jako Jiný vzduch jsou i Ztracení pokusem o drama vnitřní, v němž nekomplikovaný děj slouží jen k ilustraci duševních pochodů po­stav, které autor opět líčí jako živočichy podří­zené vlivům okolí. Milenecká dvojice, nemoc­ný dekadentní právník a jemu oddaná číšnice z vinárny, končí dobrovolnou smrtí poté, co se nedovolali pomoci nikoho ze zdravých a sil­nějších. Jejich vinou je nedostatek vůle a sla­bost, s nimiž nedokázali čelit osudu, který jim byl předurčen přírodou a špatnou výchovou. Ozývá se tu znovu Š. sociální cítění – na příbě­hu jednotlivců ukazuje bezcitnost společnosti k trpícím a bezmocným. Drama Ztracení bylo odsouzeno k neúspěchu ze stejného důvodu jako hra Bez boje: Pasivita, trpnost hrdinů je v rozporu s principy jevištní tvorby, postavy jsou románové, nikoli dramatické. Ve všech hrách se Š. zaměřuje více na ženské posta­vy. Ženy většinou nad muži mravně ční, mají na světě větší vliv a větší úkol. Ženské pře­svědčení, že láska spočívá v sebeobětování, je tématem hry Poslední scéna, v níž proti sobě stojí mužova racionalita a ženský cit, hra však trpí schematickými postavami a vnějškovostí. Š. schopnost věcného pozorování a realistic­ké společenské analýzy však nebyla provázena básnickou obrazotvorností.

Divadelní referáty a recenze Š. uveřejňo­val v Národní politice, a především ve Svě­tozoru, který patnáct let redigoval. V polemi­ce s F. X. Šaldou obhajoval kritiku vlídnou, neurážející, bez posměchu a jízlivosti. Jeho hodnocení autorské i herecké práce v ND, publikovaná v jednom z nejčtenějších časo­pisů, měla zpětný vliv i na práci první scény v době vstupu realistického dramatu na české jeviště. Pro ND přeložil Sudermannův Domov a Hauptmannovy Osamělé duše. Výběrem kri­tických studií ze Světozoru o českých spiso­vatelích a hercích jsou Vzpomínky literární, divadelní a jiné, jimiž Š. zakončil svou více než dvacetiletou uměleckou tvorbu. Na moti­vy hry Jiný vzduch natočil M. Frič celovečer­ní film, děj převedli scénáristé V. Wasserman a V. Werner do současnosti.

Pseudonymy a šifry

Jar. Orlov, Martin Havel, Anast. Pražák, M. A. Š., Š., A. Š., J. O., -k.

Hry

Pomluva, Švandova spol. Smíchov 1885, t. 1886; Bez boje, t. 1887, Pištěkova spol. Vinohrady 1889; Svět malých lidí, ND 1890, t. 1891; Jiný vzduch, ND 1894, i t., přeprac. verze ND 1895; Ztracení, ND 1902, i t.; Poslední scéna, ND 1907, t. 1908.

Překlady

H. Sudermann: Domov, ND 1893; G. Hauptmann: Osamělé duše, ND 1895, i t.

Prameny a literatura

LA PNP: osobní fond, inventář → R. Ferklová, 1989. ■ Ref. Pomluva: Cfč. [C. L. Frič], Jeviště 1, 1885, s. 143; J. M. [Merhaut], Moravská orlice 4. 3. 1886; J. V. [Vrchlický], Hlas národa 16. 11. 1886, odp.; F. Zákrejs, Osvěta 17, 1887, s. 263n.●; ref. Bez boje: nesign., Čas 1, 1887, s. 364; š. [J. Kuf­fner], Národní listy 29. 11. 1887; J. Lý [Ladec­ký], Česká Thalia 1, 1887, s. 346; Č. [L. Čech], Literární listy 9, 1888, s. 250n.; O. p. [L. Šolc], Hlídka literární 5, 1888, s. 212–215; F. Zákrejs, Osvěta 19, 1889, s. 282n.; B. Š. [Štěchovský], Česká Thalia 3, 1889, s. 223●; ref. Svět ma­lých lidí: š. [J. Kuffner], Národní listy 24. 11. 1890; X. Y. [V. V. Zelený], Hlas národa 25. 11. 1890; V. Guth, Politik 25. 11. 1890; J. Lý [Ladecký], Čes­ká Thalia 4, 1890, s. 397; Astur [H. G. Schauer], Literární listy 12, 1891, s. 124n.; N., Niva 1, 1891, s. 15; A. Schulzová, Květy 13, 1891, d. 1, s. 122n.; P., Hlídka literární 8, 1891, s. 374–376●; ref. Jiný vzduch: jv. [Vodák], Niva 4, 1893/94, s. 223n.; P., Světozor 28, 1893/94, s. 143; J. Flekáček, Vlasť 10, 1893/94, s. 558–560; A. Schulzová, Zlatá Pra­ha 11, 1893/94, s. 141n.; F. X. Šalda, Rozhledy 3, 1894, s. 280–286, 329–333 → Kritické projevy II, 1950; š. [J. Kuffner], Národní listy 27. 1. 1894; F. Zákrejs, Osvěta 24, 1894, s. 268–274; J. K. [Kva­pil], Zlatá Praha 12, 1894/95, s. 540; F. X. Šalda, Rozhledy 5, 1896, s. 113 → Kritické projevy II, 1950●; ref. Ztracení: nesign. [K. M. Čapek Chod], Česká revue 5, 1901/02, s. 462–465; -s-, Lumír 30, 1901/02, s. 239; J. Lý. [Ladecký], Meziaktí 2, 1901/ /02, č. 147; α [J. Kamper], Obzor literární a umě­lecký 4, 1901/02, s. 149; K. [F. V. Krejčí], Rozhledy 12, 1901/02, s. 601–603; š. [J. Kuffner], Národní listy 18. 2. 1902; -r. [R. J. Kronbauer], Hlas národa 18. 2. 1902; F. Zákrejs, Osvěta 32, 1902, s. 360n.●; K. H. Hilar: Moderní dramatikové čeští. 2. M. A. Š., Český svět 2, 1905/06, č. 16●; ref. Poslední scéna: š. [J. Kuffner], Národní listy 24. 10. 1907; J. Hilbert, Venkov 24. 10. 1907; Hký [K. Horký], Národní obzor 26. 10.,2. 11. 1907; J. P., Osvěta 37, 1907, s. 1130n.; F. Khol, Pražská lidová revue 3, 1907, s. 267; J. Kamper, Lumír 36, 1907/08, s. 69n.; Zr., Máj 6, 1907/08, s. 91n.; J. Karásek ze Lvovic, Moderní revue 14, 1907/08, sv. 20, s. 128n.; NEMO [K. B. Mádl], Zlatá Praha 25, 1907/08, s. 70n.; KMČ. [Čapek Chod], Zvon 8, 1907/08, s. 77n.; -d-, Divadlo 6, 1907/08, s. 41–43; J. B., Divadelní list Máje 4, 1907/08, s. 33–35●; k padesátinám: ne-sign., Rudé květy 9, 1909/10, s. 160; A. Pražák, Zlatá Praha 27, 1909/10, s. 238n.; V. Dresler, Národní listy 4. 2. 1910●; týž: M. A. Š. a jeho dílo, in Sebrané spisy M. A. Š. XX, 1911, s. 159–278; D. Stříbrný: Dramata M. A. Š., Listy filologické 38, 1911, s. 116–122, 254–257, 361–364, 448–452; Tristan [S. V. Friedl]: Životní a literární dílo M. A. Š., Zvon 12, 1911/12, s. 677n., 687n.●; nekro­logy: A. N. [Novák], Přehled 11, 1912/13, s. 366n.; K. Kamínek, Divadlo 11, 1912/13, s. 153n.; Máj 11, 1912/13, s. 278; F. X. Š. [Šalda], Česká kultura 1, 1912/13, s. 318–319 → Kritické projevy IX, 1954; K. V. Rais, Zvon 13, 1912/13, s. 316n. → Ze vzpo­mínek III, 1930; F. Sekanina, Zvon 13, 1912/13, s. 324n.; V. Č. [Červinka], Zlatá Praha 30, 1912/13, s. 285; A. N. [Novák], Národní listy a 15. 2. 1913 [pohřeb + projev K. V. Raise]; A. Nečásek, Venkov 13. 2. 1913; K. [F. V. Krejčí], Právo lidu 16. 2. 1913; V. Morávek, Národní obzor 21. 2. 1913; V. Dresler, Literární rozhledy 6, 1913, s. 33n.; A. M. [Macek], Akademie 17, 1913, s. 223n.; F. V. Vykoukal, Osvěta 43, 1913, s. 865n.; K. [J. Ko­díček], Scena 1, 1913/14, d. 1, s. 28 ●; D. Stří­brný: M. A. Š., Osvěta 44, 1914, s. 248–252, 341 až 348; K. V. Rais: M. A. Š, Almanach ČAVU 24,1914, s. 132–145 + Ze vzpomínek na M. A. Š., Zvon 16, 1915/16, s. 505–508, 524–526, 534–536, 549–551, 565–569, oboje → Ze vzpomínek III, 1930; J. S. Machar: S M. A. Š., Tribuna 20. a 27. 11., 4., 11., 18. a 25. 12. 1927; L. Páleníček: M. A.Š. jako divadelní referent a kritik Světozoru, in Sedmá výr. zpráva veřejné obchodní školy města Kroměříže, 1930, s. 3–10●; 70. výr. narození: nesign., Zvon 30, 1929/30, s. 336; nesign., Národní a Stavovské divadlo 7, 1929/30, č. 24; A. N. [No­vák], Lidové noviny 5. 2. 1930●; 20. výr. úmrtí: jv. [Vodák], České slovo 12. 2. 1933; A. Klášterský: Vzpomínky a portréty, 1934, s. 190–205●; 25. výr. úmrtí: K. P. [Polák], Právo lidu 12. 2. 1938; M. Hý­sek, Venkov 13. 2. 1938●; V. Müller: M. A. Š., in České umění dramatické I, Činohra, red. F. Götz, F. Tetauer, 1941, s. 150–153●; 80. výr. narození: p. [A. M. Píša], Národní práce 4. 2. 1940; V. Šimá­ček, Literární noviny 13, 1940, s. 55n.●; 90. výr. narození: J. H. [Hrabák], Rovnost 4. 2. 1950; B. Slavík, Lidová demokracie 5. 2. 1950●; 100. výr. narození: A. Míšková-Raisová, Lidová demo­kracie 5. 2. 1960; V. Petříková, Práce 5. 2. 1960; -jo- [J. Opavský], Rudé právo 5. 2. 1960●; J. Cí­sař: Život jevišti, 1962, s. 105n.; DČD III ■ LČL, Masaryk, Otto, Otto-dod; NAlb

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 1000–1003

Autor: Trávníčková, Markéta