Šamberková, Julie

Julie
Šamberková
11. 9. 1846
Březová nad Svitavou
3. 2. 1892
Hamburk (Německo)
Herečka, zpěvačka.

Roz. Knornová (někdy psáno Knorrová), křtě­na Julia Maria Josefa. – Byla prvorozeným dí­tětem národně uvědomělého železničního in­ženýra, který posléze získal místo telegrafního inspektora v Praze, kam se rodina nejpozději 1862 přestěhovala. Žila a byla vychovávána u babičky M. Kuřákové v Podskalí. Studovala zpěv v Pivodově škole a u kapelníka W. Jahna, hru na klavír u F. Vogela a herectví u F. Herbs­tové. Od 1865 zpívala v operním sboru PD, v červenci nastoupila do německého divadla v Olomouci, v září hostovala v PD (Leonora, Verdi: Trubadúr; Aninka, Weber: Čarostře­lec), angažmá však nezískala. V Olomouci se 7. 1. 1866 provdala za herce F. F. Šamberka a po skončení sezony se vrátila do Prahy. V PD pohostinsky vystoupila v několika operních a operetních rolích a představila se i jako he­rečka (Hraběnka Trčková, Schiller: Smrt Vald­štýnova). Když jí postižení hlasivek způsobe­né těžkým porodem (novorozená dcera brzy zemřela) znemožnilo operní kariéru, přeorien­tovala se k činohře. U společnosti P. Švandy ze Semčic, do níž vstoupila na sklonku 1866 a s níž působila do konce léta 1867 v jižních Čechách (v Českých Budějovicích, Tábo­ře), se již uplatňovala hlavně v činohře a jen ojediněle zpívala operní árie. Od září 1867 byla přijata do PD, kde setrvala do července 1876 (s roční přestávkou 1868–69). Man­želský rozkol a neuspokojení z uměleckých úkolů ji odvedly do ciziny. Několik let hrá­la na německých scénách v Berlíně (Victoria Theater), Frankfurtu n. Mohanem, Hambur­ku i New Yorku (Amberg Theater) jako Julia Schamberg. Po návratu hostovala v říjnu 1880 v pražském německém divadle (StD; Clotilde, Sardou: Fernande) a od srpna 1881 do června 1884 byla jeho členkou; v té době jezdila hos­tovat na německé mimopražské scény (např. 1881/82 do Teplic k řediteli Lechnerovi, 1882 do Liberce k řediteli Carlovi, 1883 do Plzně k řediteli Palmovi). V srpnu 1885 byla angažo­vána do ND, kde měla zaplnit mezeru po od­chodu heroiny M. Pospíšilové. Během praž­ských angažmá občas hostovala u Švandovy společnosti. 1886 došlo k dalšímu manželské­mu rozkolu, v červnu t. r. porušila smlouvu s ND vystoupením v berlínském Deutsches Theater a tříletý kontrakt jí byl proto předčas­ně ukončen. Opět opustila Prahu a do vlasti se nikdy nevrátila. Hrála v Deutsches Thea­ter, 1887 krátce v Carlově divadle ve Vídni, hereckou dráhu zakončila 1888 v Americe. Dožila jako nájemkyně přístavního hostince (Restaurant Schamberg) v Altoně-Hamburku. Deprimována postupující hlasovou chorobou, tíživou hmotnou situací a neuspořádanými ro­dinnými poměry ukončila život sebevraždou.

Syn Vladimír Š. (1869–1930) byl původně hercem, posléze se plně věnoval malířství.

Mladá Š., žena majestátní, štíhlé postavy, klasicky modelované tváře chladných rysů, kterou oživovaly výrazné, opálově modré oči a korunovala bohatá hříva zlatých vlasů, byla svým zjevem předurčena pro operní hrdin­ky. Vládla líbezným podmanivým mezzoso­pránem. V Olomouci zpívala Alici (Meyer­beer: Robert der Teufel), Paminu (Mozart: Die Zauberflöte), Markétku (Gounod: Faust), hrá­la i v jednom z mála tamních českých předsta­vení (Markyta, Raupach: Mlynář a jeho dítě; kritika ji chválila za vzornou češtinu). K olo­mouckým operním postavám přidala v PD Li­dunku (Weber: Čarostřelec), Fenici (Gluck: Armida) a pár operetních rolí. Po onemocnění hlasivek nabyl její hlas zvláštní ostrosti, před­nes v činohře postrádal zpočátku téměř všech­nu modulaci, místy byl monotónní, ale dobře vyjadřoval chlad, ironii a pýchu. Zásluhou své školitelky E. Peškové hrála už u Švandy velké role, které později patřily k vrcholům její karié­ry (Eliška Rejčka, Vlček: Eliška Přemyslovna; Eva z Losů, Kolár: Magelona; Lady Macbeth, Shakespeare: Macbeth). V PD se vypracovala v přední sílu souboru a stala se velkou soupeř­kou O. Sklenářové-Malé. Zvučný a energický hlas, který časem zpružněl a nabyl nesčetných odstínů pro individualizaci postavy a diferen­ciaci jejích psychologických stavů, jí pomáhal vytvářet role vznešených aristokratek a kru­tých panovnic (Vévodkyně z Marlborough, Scribe: Sklenice vody; Alžběta, Schiller: Pan­na Orleánská; Princezna Eboli, týž: Don Car­los; Messalina, Wilbrandt: Arria a Messalina; Královna Kunhuta, Hálek: Záviš z Falkenštej­na; Medea v Bendově melodramu), které hrála s chladnou démoničností a s jemnými náznaky smyslnosti. Kurtizány a cizoložnice zpodobo­vala s větší erotickou odvážností, než bylo doposud na české scéně zvykem (Marguerita Gautierová, Dumas ml.: Dáma s kaméliemi; Cesarina, týž: Žena Claudiova). V konverzač­ních rolích z francouzského repertoáru (mj. tit. role, Scribe–Legouvé: Adrienna Lecouvreu­rová; Klotilda, Sardou: Fernanda) a novinek Bozděchových údajně neměla konkurentku. Herectví Š. dozrávající na scénách v Němec­ku vyvrcholilo v první polovině osmdesátých let na pražské německé scéně. Zopakovala zde heroiny z klasické i moderní dramatiky, které hrála předtím česky, a připojila k nim Schille­rovu Marii Stuartovnu, hraběnku Julii ve Fies­kovi, Lady Milfordovou v Úkladech a lásce, Orsinu v Lessingově Emilii Galotti a Eleono­ru Sanvitale v Goethově Torquattu Tassovi. Kultivovaný přednes a královsky majestátní vzezření uplatnila též v roli Heleny ve Faus­tovi. Rozhojnila svou galerii salonních hrdi­nek o další postavy z her Scribeových (Louisa, Okovy), Sardouových (tit. role Fedory a Odet­ty), Pailleronových (Hraběnka de Céran, Svět nudy) a Dumase ml. (Lionetta, Bagdadská princezna, Klára Vignotová, Levoboček, Noe­mi Clarksonová, Cizinka) a o četné role to­hoto typu z dramatiky německé (např. Valerie Sterneck, Moser: Štěstí u žen; Hraběnka Flora, Bauernfeld: Kategorický imperativ). Heroiny a salonní dámy zůstaly její doménou, na české i německé scéně se však osvědčila i v klasic­kých komediích a veselohrách, jako byly Les­singova Mína z Barnhelmu či Shakespearovo (Mnoho povyku pro nic) Blažena a (Zkrocení zlé ženy) Kateřina. K postavám přistupovala spíše rozumově než citově a svým projevem, uplatňujícím především hlasové prostředky a postupy, se řadila k představitelům dekla­mačního hereckého stylu. V závěru působení v ND shledala kritika v její Theodoře (Sardou: Theodora) syntézu sprosťáctví a noblesy; lze předpokládat, že herectví Š. vykazovalo ná­znaky naturalismu.

Role

PD

Leonora (G. Verdi: Troubadour), Aninka (C. M. v. Weber: Střelec kouzelník) – vše j. h. 1865.

MD Olomouc–K. König

Alice (G. Meyerbeer: Robert der Teufel), Adalgisa (V. Bellini: Norma), Pamina (W. A. Mozart: Die Zauberflöte), Gretchen (Ch. Gounod: Faust), Mar­kyta (E. Raupach: Mlynář a jeho dítě) – 1865/66.

PD

Valentina (G. Meyerbeer: Hugenoti), Lidunka (C. M. v. Weber: Střelec kouzelník), Ferosa (J. Offenbach: Krásné Gruzinky), Valenta (týž: Píseň pana For­tunia), Fenice (Ch. W. Gluck: Armida), Hraběnka Trčková (F. Schiller: Smrt Valdštýnova, i Švandova spol. 1867) – vše j. h. 1866.

Švandova spol.

Eliška Rejčka (V. Vlček: Eliška Přemyslovna, i PD 1875), Floretka (Honoré: Sirka mezi jiskrami), Jo­hana (F. Schiller: Panna Orleanská), Markýza de Rio Velez (O. Feuillet: Montjoye), Královna Anna (E. Scribe: Sklenice vody), Eva z Losů (J. J. Kolár: Magelona, i PD 1867, ND 1886), Lady Macbeth (W. Shakespeare: Macbeth, i PD 1869), Kolinetka (V. Sardou: Paragrafy na střeše), [?] (J. Nestroy: Lumpacivagabundus) – 1867.

PD

Blažena (W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic za nic) j. h., Vévodkyně z Marlborough (E. Scribe: Sklenice vody) j. h., Alžběta (H. Laube: Hrabě Essex), Paní z Berny (E. Scribe: Čarovné ruce), Dru­há dáma (W. A. Mozart: Kouzelná flétna), Alžběta (F. Schiller: Marie Stuartka) – 1867; Lea de Clers (E. Augier: Pavel Forestier), Blanka de Guy Châtel (O. Feuillet: Zakletá slečna), Goneril (W. Shake­speare: Král Lear), Juno (J. Offenbach: Orfeus v pod­světí), Jitka (K. E. Ebert: Břetislav a Jitka), Karo­lina (F. Mallefille: Dvě vdovy), Milina (J. Nestroy: Zlý duch Lumpacivagabundus) – 1868; Lady Percy (W. Shakespeare: Král Jindřich IV., I. díl), Arria (J. Wenzig: Arria a Päetus), Henriette Sternayo­vá (A. Dumas ml.: Levoboček) – 1869; Dolores (V. Sardou: Vlasť), Sidonie Landurel (F. Mallefille: Skeptikové), Olivie (W. Shakespeare: Večer tříkrálo­vý aneb Cokoli chcete), Markýza de Pompadour (A. E. Brachvogel: Narcis), Emilie (F. V. Jeřábek: Služebník svého pána), Klotilda (V. Sardou: Fernan­da) – 1870; Oberon (W. Shakespeare: Sen v noci sva­tojanské), Paní Cecilie Lecoutellierová (E. Augier: Otec Guérin), Markéza Anežka (P. Ferrari: Láska bez úcty), Verena (J. J. Kolár: Pražský žid), Božena z Proseče (G. Freytag: Journalisté) – 1871; Adrien­na Lecouvreur (E. Scribe, E. Legouvé: Adrienna Lecouvreur) – 1872; Markýzka de Logny (E. Boz­děch: Z doby kotillonův), Marina (F. B. Mikovec: Dimitri Ivanovič), Marguerite Gauthier (A. Du­mas ml.: Dáma s kameliemi), Wanda Łoniewska (J. A. Fredro: Stará liška nad mladou), Markéta (E. Scribe, E. Legouvé: Povídky královny navar­ské) – 1873; Cesarina (A. Dumas ml.: Žena Clau­diova), Volumnia (W. Shakespeare: Koriolanus), Markéta (týž: Život a smrt krále Richarda III.), Královna Kunhuta (V. Hálek: Záviš z Falkenštej­na), Leonora (O. Feuillet: Dalila), Klotilda (V. Sar­dou: Spekulant a jeho rod) – 1874; Mistress Eva Blounth (V. Sardou: Rabagas), Severina (A. Du­mas ml.: Princezna Georges), Princezna Eboli (F. Schiller: Don Carlos, kralevič hispanský), Ulrika Eleonora (E. Bozděch: Baron Goertz), Me­dea (F. W. Gotter, h. J. A. Benda: Medea) – 1875; Valeria Messalina (A. Wilbrandt: Arria a Messa­lina), Cornelie (týž: Gracchus, tribun lidu), Elisa (E. Bozděch: Světa pán v županu, i ND 1885) – 1876.

StD (Deutsches Landestheater)

Clotilde (V. Sardou: Fernande) j. h., Prinzessin von Eboli (F. Schiller: Don Carlos), Maria Stuart (F. Schiller: Maria Stuart) j. h. – 1880; Valeria Mes­salina (A. Wilbrandt: Arria und Messalina), Donna Diana (A. Moreto, ú. K. A. West: Donna Diana), Aouda (J. Verne, A. Dennery: Die Reise um die Erde in achtzig Tagen), Herzogin von Marlborough (E. Scribe: Ein Glas Wasser oder Ursachen und Wirkungen), Katharina von Rosen (E. v. Bauern­feld: Bürgerlich und Romantisch), Eleonore San­vitale (J. W. Goethe: Torquato Tasso), Pauline (V. Sardou: Unsere braven Landleute), Lionette (A. Dumas ml.: Die Princessin von Bagdad), Mar­garethe (E. Scribe, E. Legouvé: Die Märchen der Königin von Navarra), Gräfin Julia (F. Schiller: Die Verschwörung des Fiesco zu Genua), Cäcilie (V. Sardou: Die guten Freunde), Isabella Weichsel (P. Lindau: Verschämte Arbeit), Gräfin von Ceran (E. Pailleron: Die Welt, in der man sich langweilt) – 1881; Oberon (W. Shakespeare: Ein Sommernachts­traum), Adelheid Kunek (G. Freitag: Die Journa­listen), Franziska (H. Laube: Die Carlsschüller), Marwood (G. E. Lessing: Miss Sarah Sampson), Gräfin Ziska (V. Sardou: Dora), Odette (týž: Odet­te), Adele (H. Bürger: Der Jourfix), Ida von Fel­seck (Ch. Birch-Pfeifferová dle B. Auerbacha: Dorf und Stadt), Lady Milfort (F. Schiller: Kabale und Liebe), Porzia (W. Shakespeare: Der Kaufmann von Venedig), Beatrice (týž: Viel Lärm um Nichts), Prinzessin Lydia (P. Nevsky: Die Danischeff’s), Georgine Fürstin Udaschkina (G. Freytag: Graf Waldemar), Minna von Barnhelm (G. E. Lessing: Minna von Barnhelm), Katharina (W. Shake­speare: Die Widerspenstige), Michael (J. W. Goethe: Faust, 1. Teil), Helena (týž: Faust, 2. Teil), Judith (E. v. Wildenbruch: Die Karolinger), Clara Vignot (A. Dumas ml.: Der natürliche Sohn) – 1882; Sytha (E. v. Wildenbruch: Harold), Marquise de Pompa­dour (A. E. Brachvogel: Narciβ), Anna (L. Schnei­der: Sie ist wahnsinnig), Estella (A. L’Arronge: Die Sorglosen), Valerie Sterneck (G. v. Moser: Glück bei Frauen), Sittah (G. E. Lessing: Nathan der Weise), Jeanne Vanneau (Dumanoir, A. de Keraniou: Die Eine weint, die Andere lacht), Gräfin Orsina (G. E. Lessing: Emilia Galotti, i Deutsches Theater 1886), Adelheid von Waldorf (J. W. Goethe: Götz von Berlichingen), Virginie von Blossac (E. Jerr­mann dle E. de Girardin: Lady Tartuffe), Henriette (R. Kneisel: Die Anti-Xantippe) – 1883; Hortensie von Wallnack (O. Blumenthal: Der Probepfeil), Gräfin Flora (E. v. Bauernfeld: Der kategorische Imperativ), Lady Sarah Waterford (H. Laube: Der Statthalter von Bengalen), Fürstin Fedora Roma­zoff (V. Sardou: Fedora), Goneril (W. Shakespeare: König Lear), Leonie von Renot (E. Pailleron: Der zündende Funke), Louise (E. Scribe: Fesseln), Noe­mi Clarkson (A. Dumas ml.: Die Fremde) – 1884.

ND

Lionetta (A. Dumas ml.: Bagdadská princezna) j. h., Hjördis (H. Ibsen: Oernulfova výprava), Doňa Diana (A. Moreto, ú. K. A. West: Doňa Diana) – 1885; Theodora (V. Sardou: Theodora), Belina (Molière: Ve zdraví nemocný), Hraběnka de Lancy (A. Dumas st.: Antony), Kněžna v divadelní hře (W. Shakespeare: Hamlet), Berta Beaumontová (T. Barrière, J. Lorin: U klavíru), Salomena Smiřic­ká (J. K. Kolár: Smiřičtí), Beatrice (L. Stroupežnic­ký: Krištof Kolumbus) – 1886.

Prameny a literatura

SOA Zámrsk: Sbírka matrik, M-202296, matri­ka narozených Březová n. Svitavou 1838–1872, s. 76; ZA Opava: Sbírka matrik, O III 22, Olomouc matrika oddaných 1844–1873, s. 247, obr. 125. ■ Olomoucké noviny 19. 7., 14. a 31. 10. 1865; J. N. [Neruda]: Paní Š., Národní listy 17. 9. 1867 + Magelona, tamtéž 11. 12. 1867, příl. → České diva­dlo III, 1955 + nesign.: J. Š., Humoristické listy 27, 1885, s. 272 → Podobizny III, 1954; nesign.: J. Š., Světozor 8, 1874, s. 318; Teuber III, s. 767n., 771n.; ß. [J. Kuffner]: Divadelní, Národní listy 22. 6. 1886 + šifra š.: Divadelní, tamtéž 28. 9. 1886; nesign., tamtéž 19. 9. 1886 [něm. ohlasy na debut v Berlíně] J. Arbes: J. Š. Dramaturgická stať, Rozhledy lite­rární 1, 1886/87, s. 59–61, 96–98, 148–151 + J. Š., Česká Thalia 6, 1892, s. 61–64, 73–76 → Z gale­rie českého herectva I, [1911]; E. Pešková: Z ko­čujícího života. Vzpomínka na J. Š., Národní listy 27. 2. 1892; Deutscher Bühnenalmanach [Berlin], 1892, s. 261; 1893, s. 115; F. A. Šubert: Dějiny Ná­rodního divadla v Praze 18831900, 1908, s. 172n.; O. Sklenářová-Malá: Z mých vzpomínek, 1912, s. 92–98; J. Kvapil: O čem vím, 1932, s. 90–95; O. Fischer: Činohra Národního divadla do roku 1900 (Dějiny ND IV), 1933, s. 45n.; L. Novák: Sta­rá garda Národního divadla, 1937, s. 179–204; Jan Bartoš: Prozatímní divadlo a jeho činohra, 1937, s. 264–266; V. Štech: Džungle literární a divadel­ní, [1937], s. 31–34; J. Čičatka: Vývoj divadel­nictví ve střední a severní Moravě, Přerov 1938, s. 11; K. Engelmüller: J. Š., O slávě herecké, 1947, s. 76–79; J. Knap: Umělcové na pouti, 1961, s. 71, 217, 220; DČD III; H. Demetz: Geschichte des deutschen Theaters in Prag V, rkp., 1973, DÚk, s. 45; O. Roubínek: František Ferdinand Šamberk, 1985, s. 102, 158–160, 312, 430–431; F. Kožík: Devět Ofélií, [1988], s. 123–142; J. Štefanides a kol.: Kalendárium dějin divadla v Olomouci (od  r. 1479), 2008, s. 54. ■ Eisenberg, ÖBL, Otto, NDp; NAlb, PD-rep

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 993–997

Autor: Klosová, Ljuba