Jan Václav
Kautský
14. 9. 1827
Praha
4. 9. 1896
Sankt Gilgen (Rakousko)
Malíř, jevištní výtvarník.

Křtěn Johann Baptist Wenzel. Psán též Kaucký, Koucký, Kautsky, Kautzky, Koutzky. Data narození a úmrtí v dobovém tisku 13. 9. 1827 a 3. 9. 1896. – Otec, pražský měšťan, byl krejčovským mistrem. K. studoval na pražské akademii 1844–50 figurální malbu u Ch. Ru­bena a od 1847 krajinomalbu u M. J. Hausho­fera. 1850 absolvoval kurs u J. W. Schirmera na malířské akademii v Düsseldorfu. Již jeho raná krajinářská tvorba námětově čerpající z jižních Čech a z pražských motivů (např. Pohled na Hradčany za jitra) byla uznale přijímána odbornými kruhy. K. však slibnou malířskou kariéru počátkem šedesátých let definitivně opustil a cele se věnoval divadlu, k němuž tíhl od studentských let. Patrně již tehdy hrával s ochotníky česko-německého Švestkova divadla v bývalém klášteře u sv. Mi­kuláše na Starém Městě, pro něž pak s E. He­roldem vytvořil několik výprav. Poznal zde řadu budoucích osobností českého divadla (P. Švandu st., A. Čecha, K. Čecha, J. Strakaté­ho, E. Peškovou, F. F. Šamberka) a také malíře StD P. A. Jaicha, s jehož herecky a literárně činnou dcerou Minnou (Wilhelmine Eleonora Anna, 11. 7. 1837 Štýrský Hradec – 1912 Ber­lín) se 1854 oženil. 1861 byl angažován do StD, pro něž pracoval již v padesátých letech. 1862–64 pracoval také pro nově otevřené PD, zemským divadelním malířem českým však jmenován nebyl. 1863 získal místo divadelní­ho malíře ve vídeňské dvorní opeře, s níž ex­terně spolupracoval od 1862. Ve Vídni založil s C. Brioschim 1864 dekorační ateliér, dalším společníkem se stal 1874 H. Burghardt. K. řídil podnik (od osmdesátých let prakticky samo­statně) do 1892, kdy ho převzali synové Hans K. (1864 Vídeň – 1937 Vídeň), rovněž diva­delní malíř, a Friedrich K. (*1857 Praha), di­vadelní technik, ve spojení s F. A. Rottonarou. Zemřel na zápal plic během pobytu v St. Gil­genu na Wolfgangsee. Nejstarší syn Karl (1854 Praha – 1938 Amsterdam) se věnoval politi­ce; po názorovém rozchodu s B. Engelsem se stal hlavním ideologem německé sociální de­mokracie.

Ve StD je K. poprvé doložen 1854 (podíl na úpravě jeviště pro slavnostní projev na po­čest císaře Františka Josefa I. při jeho návštěvě Prahy 6. 6.). V následujících letech maloval pro stavovskou scénu na objednávku typo­vé dekorace a dekorační prvky (např. 1859 gotické město, obrazárna, jižní krajina, skal­ní oblouk). Pro PD namaloval hlavní oponu (s motivy Pražského hradu, Staroměstského náměstí, Vyšehradu, Karlštejna, Řípu a Blaní­ku), mezi oponu, tři šerpy k oponě, dvě pro­scéniové stěny, portálové sufity a v hledišti nástropní alegorické malby v renesančním sty­lu. Byl spolutvůrcem základního fundu obec­ných dekorací (např. pokoj nádherný, pokoje měšťanské, krajina otevřená, síň, červený sál, středověké a gotické město, černý les, vesni­ce, selský neboli pachtovní dvůr, římský sál) a pro konkrétní inscenace zhotovil šestnáct individuálních dekorací. Ceněn byl obzvláště za technicky náročné výpravy s mnoha efekty a triky pro hry z exotického prostředí (Clair­ville – Vanderburch – Laurencin: Oslí kůže; anon.: Společnost Atlanticko-pacifická). Ty­pové dekorace, které vytvořil pro PD, se staly součástí dekoračního fundu ND, 1886 je od­koupili divadelní ředitelé J. Pištěk a P. Švan­da ze Semčic. Kontakty s divadly v českých zemích K. udržoval i po odchodu do Vídně. Vypravil několik inscenací v tehdy již zcela německém StD. Pro Nové české divadlo, let­ní scénu PD, vytvořil 1876 dekorace a opo­nu, účastnil se soutěže na výzdobu ND, v níž uspěl jen návrhem výtvarného řešení prosce­nia a zdobných částí portálu. Odmítnutou opo­nu s antickým výjevem (Apollon a devět Múz) nabídl ND v Brně, kde byla využívána něko­lik desetiletí. Pro první působiště brněnského ND v Besedním domě navrhl jevištní zařízení a portálovou masku, do adaptované budovy na Veveří přispěl výzdobnými doplňky. Vídeňská firma, kterou založil, se záhy stala renomova­ným výrobcem dekorací a zásobovala divadla po celé Evropě i v zámoří. Pražskému ND do ­dala pět desítek dekorací typových (např. antická ulice, řecký sál, románská síň, čes­ká vesnice, tropický prales) a zhruba stejný počet dekorací individuálních, určených pro výpravné opery (Smetana: Libuše; Meyer­beer: Hugenoti; Dvořák: Dimitrij ad.), balety (např. Manzotti–Marenco: Excelsior), fan­taskní férie, historická dramata (Vlček: Li­pany; Kolár: Smiřičtí; Stroupežnický: Krištof Kolumbus ad.) či Shakespearovy hry. Ateliér veškerou svou dekorační produkci označoval jako společné dílo K., Burghardta a Brioschi­ho, nicméně autorství exteriérových deko­rací českých a exotických krajin a typicky českých, případně slovanských interiérů lze s velkou pravděpodobností přisoudit K. Fir­ma zásobovala dekoracemi i pražské německé divadlo, divadlu v Liberci dodala v roce jeho otevření 1883 fundus třiceti scén s množstvím doplňků, 1884 další dekorace dvou pokojů. Bohatým dekoračním fundem vybavila také nové městské divadlo v Karlových Varech (1886). Sám K. se podílel na výpravách diva­del v Poděbradech (1861) a v Plzni (od šedesá­tých let), pro ochotnické divadlo v Žamberku namaloval oponu.

Jeho scénická tvorba vycházela zvláště na počátku z dobové romanticky orientované konvence. Postupně v ní vlivem historických a etnografických studií sílil zřetel k věrohod­nějšímu znázornění prostředí, korespondující s nastupujícím stylem etnografického rea­lismu, který se v K. dílech pojil s tendencí k velkolepé výpravnosti a efektnosti. K dal­šímu vývoji scénografie přispěl K. důrazem na trojrozměrné, prostorové řešení scény, které dosahoval uplatněním různých prvků (prak­tikábly, můstky, schody, mobiliář). Jeho vý­pravy připravovaly nástup realistické iluzivní scénografie, jak ji rozvinul počátkem 20. stol. K. Štapfer v ND. Jako zakladatel a spolutvůrce předního dekoračního ateliéru, jehož produkce určovala podobu jevištní výpravy v prostoru rakousko-uherské monarchie a expandovala i za její hranice, přispíval K. k upevnění a do značné míry i k unifikaci soudobého divadla tzv. velkého stylu.

Výpravy činoher a her s hudbou

StD

Úprava scény pro slavnostní projev k návštěvě Františka Josefa I. a císařovny Alžběty (s T. Möss­nerem a P. A. Jaichem), F. Raimund: Der Versch­wender, i čes. Marnotratník (Skalnaté údolí s proměnou, Zahradní palác a výhled na romantickou krajinu, též Jaich) – 1854; J. W. Goethe: Faust – 1858; J. B. Zahlhaas: Maria Louise von Orleans (1. jedn.) – 1862; O. Feuillet: Montjoye (1. a 4. jedn., s C. Brioschim a T. Mössnerem) – 1864; J. W. Goethe: Faust, 2. díl – 1881.

PD

A. Decourcelle, Lambert-Thiboust: Obědvám s matkou (Nádherný pokoj), E. Augier: Škaredá sestra (Zahrada) – 1862; W. Shakespeare: Král Lear (4. jedn. Les) – 1863; E. Scribe, E. Legouvé: Povídky královny navarské (Salon) – 1864; Clair­ville, E. Vanderburch, P. Laurencin: Oslí kůže (též C. Brioschi, Novom.) – 1866; A. Dennery, E. Cormon: Dva sirotci (B–B–K) – 1876; J. Verne, F. Csepreghy: Carův kurýr, Novom. – 1877; anon.: Mořem, vzduchem aneb Cesta za štěstím (B–B–K), NČD – 1878; anon. [M. Kautská, A. Pulda]: Spo­lečnost Atlanticko-pacifická aneb Poctivý šejdíř (B–B–K), NČD – 1879; J. Verne, A. Dennery: Ces­ta kolem světa v osmdesáti dnech – 1881.

MD Brno

G. Sand: Der Marquis von Villemer (B–B–K, Po­koj), J. Verne, A. Dennery: Die Reise um die Erde in achtzig Tagen (B–B–K) – 1875; M. Jókai: Der Goldmensch (B–B–K) – 1885.

MD Teplice

J. Verne, A. Dennery: Die Reise um die Erde in acht­zig Tagen (B–B–K) – 1875; F. v. Suppé Die Reise nach dem Mond und unter’s Meer (B–B–K) – 1876.

ND

V. Vlček: Lipany (B–B–K), J. J. Kolár: Smiřičtí (B–B–K) – 1881; B. Adámek: Salomena (B––B–K, též R. Holzer), F. A. Šubert: Probuzenci (B–B–K, též bratři Brücknerové, R. Holzer) – 1883; W. Shakespeare: Sen v noci svatojanské (B–B–K, též A. Quaglio), týž: Makbeth (B–B–K, též bratři Brücknerové, R. Holzer, A. Quaglio), P.-A. C. de Beaumarchais: Figarova svatba čili Bláznovský den (B–B–K, též R. Holzer, A. Quag­lio) – 1884; J. Vrchlický: Julian Apostata (B–B–K, též A. Quaglio), W. Shakespeare: Julius Caesar (B–B–K, též A. Quaglio) – 1885; L. Stroupežnic­ký: Krištof Kolumbus (též R. Holzer, Alhambra s pohledem na Granadu, Přístav v Palosu, První pohled na americkou pevninu, Espaňola) – 1886; F. A. Šubert: Láska Raffaelova – 1888; J. Vrch­lický, h. Z. Fibich: Smrt Hippodamie (Palác) – 1891.

Prameny a literatura

AMP: Sbírka matrik, JCH O13, matrika oddaných fary u sv. Jindřicha 1850–1863, fol. 108. Scénické návrhy v Archivu ND a NMd. NA: fond ZV 1791– 1873, kart. 1210 [písemná dokumentace, smlouvy apod.]. ■ Nesign.: Vlastenský malíř p. Koucký, Lu­mír 2, 1852, s. 1174; nesign.: Z umělecké výstavy, tamtéž 6, 1856, s. 548; Č.: Chvalně známý český ma­líř…, tamtéž 7, 1857, s. 1005; J. A. K.: Chvalně zná­mý malíř…, tamtéž 8, 1858, s. 69; M. H.: Výborný malíř pan K., tamtéž, s. 980; Theateralmanach [Prag] 1861, s. 18; 1863, s. 18; J.: Prozatímní diva­dlo české, Lumír 12, 1862, s. 1124 [opona]; J. Neruda: Škaredá sestra, Hlas 3. 5. 1862 → České divadlo I, 1959 + České prozatímní divadlo, Hlas  19. 11. 1862 → České divadlo III, 1954; F. G.: Dekorační malíř p. K., Lumír 13, 1863, s. 69; J. Neru­da: Společnost Atlanticko-pacifická aneb Poctivý šejdíř, Národní listy 13. 5. 1879 → České divadlo V, 1966●; nekrology: Národní politika 5. 9. 1896; Prager Tagblatt 5. 9. 1896; Dalibor 18, 1896, s. 306; F. X. Jiřík: Vývoj malířství českého ve stole­tí XIX., Dílo 6, 1908/09, s. 128; Z. Nejedlý: Opera Národního divadla do roku 1900 (Dějiny ND III), 1935, s. 137; Jan Bartoš: Prozatímní divadlo a jeho činohra, 1937, s. 308; Z. Wirth: Od Kotců k Národ­nímu divadlu, Umění 11, 1938, s. 219–236; J. Port: Národní divadlo – klenotnice českého výtvarného umění, Národní divadlo 29, 1953, č. 4, s. 20; V. Hepner: Scénická výprava na jevišti Národního divadla v letech 18831900, 1955, passim; A. Javorin: Pražské arény, 1958, s. 192; DČD III; E. Reitharová: Malířství, in Praha národního pro­buzení, 1980, s. 400; B. Srba: Der Bühnenbild­ner J. V. K. und seine Arbeit für die tschechische Bühne, SPFF BU 41–42, 1992/93, ř. H – hu­debněvědná 27–28, s. 69–96 + Vývojové proměny systému kulisové dekorace v Pro­zatímním divadle a na jeho filiálních scé­nách 1862–1883, SPFF BU 49, 2000, ř. Q – teatrologická a filmologická 3, zvl. s. 14n., 32n., 39n.; J. Hilmera: Česká divadelní architektura, 1999, s. 31, 41, 70; DČVU III/1; M. Trávníčková: Výtvarná složka repertoáru Prozatímního divadla a její zastoupení ve sbírkách Divadelního oddělení Národního muzea, Divadelní revue 13, 2002, č. 1, s. 94; B. Srba: V zahradách Thespidových, Brno 2009, zvl. s. 188, 190, 193, 196, 199, 206, 208n., 213–215. ■ HD, Kosch, NDp, ÖBL, Otto, PBJ II, Thieme-Becker, Toman, Ulrich; PD-rep

 

Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, I. A–M, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav  –  Academia 2015, s. 422–425

Autor: Velemanová, Věra