Karel
Vaněk
4. 3. 1958
Most
tanečník, choreograf, pedagog

Taneční základy získal jako tanečník VUS UK 1982–83 a na zahraničních stážích v London Contemporary Dance School (1983, 1986–87, 1990), na American Dance Festival 1991, ve studiu Merce Cunninghama 1991. Angažmá: Laterna magika 1984–90, New Prague Dancers 1990–91, sólista Tanečního divadla ve Freiburku 1992–97, s kterým přesídlil 1997 do Bonnu. Se svou manželkou Evou Černou založili 1991 duo Černá & Vaněk Dance a uvedli např. choreografie ► Malé modré nic, společně s hudebníky I. a V. Havlovými (1990) a hudební koláže Více či méně milostné tance, 1992; Applegames, 1997; No Entry!, 1997. Ve Freiburku a Bonnu vytvořil řadu významných rolí v inscenacích tanečního divadla P. Mikuláštíka, např. Morddechaje v Ester (1992), Rossmanna v Americe (1993), Matta v La Strada/Silnici (1995), Wolfganga Weissmüllera v Hodině lásky a tance (1995), Melchiora Gabora v Probuzení jara (1996). Sám byl autorem choreografie Jefte C. Carissimi (Švýcarský komorní balet, Curych 1997). S projektem Stop making sense! vystoupili Černá & Vaněk v Arše (2000) a s inscenací Happy Hour na festivalu …příští vlna/next wave... (2000). Jako pedagog vedl taneční dílny v Mnichově, Stockholmu, Kaunasu, San Francisku, Freiburku aj.


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 349