Hana
Machová
16. 11. 1930
Praha
tanečnice, choreografka

Provd. Jureczková. Absolventka TKP 1949, stáže u A. Aileyho, F. Wagenera. Angažmá: tanečnice Ústí n. Labem 1949–58, šéfka baletu Opava 1958–62, choreografka Karlín 1963–70, 1970–77 byla ve svobodném povolání, šéfka baletu Ústí n. Labem 1977–88. Jako sólistka v Ústí n. L. prošla v choreografiích L. Hrdinové a J. Judla dráhou od lyrických partů, přes dramatické k charakterním a komickým, např. Smrt ve Špalíčku (1950), Zerbinetta v Maškarádě, Čarodějka v Labutím jezeře (1954), Zarema v Bachčisarajské fontáně (1955), Primaballerina v. v. v Plesu kadetů (1955), tit. role v Šeherezádě (1955), Královna ve Sněhurce (1956). Byla choreografkou s výrazným, osobitým a racionálním pohybovým slovníkem, klasiku obohacovala prvky novodobých technik. Dramaturgii přizpůsobovala stavu souboru, orientovala se na původní česká díla a novinky, dbala na režijní proporce a herecké dotváření rolí. Po ukončení interpretační dráhy (1958) odešla do Opavy a nastudovala zde např. Coppélii (1959), Louskáčka (1962), pp. Nové Odysseji V. Brunse (1960), Nikotinu (1960), Lašské tance (1961), Dona Juana V. Kašlíka (1961), Prométhea (1962). V Karlíně spolupracovala např. na muzikálech Kiss me Kate (1967), Hallo Dolly (1966) a Podskalákovi (1969). Spolupracovala s brněnskou Redutou na pp. muzikálu Malá noční hudba H. Macourka (1969) aj.; v Liberci pohostinsky uvedla Vola na střeše a Pulcinellu (1977), spolupracovala i s dalšími operními i činoherními divadly např. Brno, Plzeň, pražský Semafor, podílela se na řadě televizních pořadů. V Ústí n. Labem uvedla Ferdu Mravence (1977), čp. Kaliakry (1978), Návrat ztraceného syna a Dona Juana V. Kašlíka (1980), Popelku (1981), Symfonii V. Jírovce (1981), Z pohádky do pohádky (1981), Novou Odysseu (1983), O loupežníku Rumcajsovi (1983), Sluhu dvou pánů (1984), Prométhea, Hirošimu (1985), Louskáčka (1985), Radúze a Mahulenu (1986), Lašské tance (1986), Čerta na vsi (1987) aj.; připravila i několik výchovných pořadů (Jak se dělá balet, Péťa a vlk). Po odchodu z Ústí n. Labem spolupracovala na choreografiích oper a operet v řadě českých divadel.

Literatura

Aškenazy, L.: H. Machová, Divadelní noviny 1968, č. 20


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 186