Alberti, Werner

Werner
Alberti
21. 1. 1860
Hnězdno, Polsko
29. 11. 1934
Berlín, Německo
zpěvák

Vl. jm. Krzywonos. Studoval zpěv jako bankovní úředník (jeho učitelem byl mj. M. de Padilla), koncertně debutoval v Berlíně 1887. Přítomný ředitel pražského německého divadla A. Neumann mu nabídl dlouhodobé hostování, jež trvalo do 1895. A. měl nápadně malou postavu, jíž bylo třeba přizpůsobovat scénická aranžmá, a jeho role by patrně nenaplnily celý úvazek. Proto nebýval (s výjimkou Královské opery v Pešti 1900–02) trvale angažován a vystupoval jako stálý host. Uplatnil se na všech velkých evropských scénách, včetně italských, též jako koncertní pěvec. 1896–1907 byl zván do pražského ND se svými typickými rolemi (Eleazar, Halévy: Židovka; Richard, Verdi: Maškarní ples; Radames, Verdi: Aida; Manrico, Verdi: Troubadour; Arnold, Rossini: Vilém Tell; Canio, Leoncavallo: Komedianti), dále zpíval v Teplicích (zvl. 1896/97), v českém divadle v Plzni, Karlových Varech a v Brně. Od 1907 žil v Berlíně, hostoval zvl. v Krolloper a vyučoval. Natočil řadu gramofonových desek.

Pražské německé divadlo, v němž poprvé vystoupil 29. 2. 1888 jako Manrico (Verdi: Der Troubadour), mu otevřelo cestu k pěvecké kariéře. Společně s ním se od března 1888 načas přestěhoval do Prahy i jeho učitel M. de Padilla, aby dokončil vzdělání svého žáka a byl jeho barytonovým partnerem v románském repertoáru. Oba zpívali i v německých představeních italsky. Největší ohlas získal A. jako Chapelou (Adam: Der Postillon von Lonjumeau, poprvé 14. 10. 1888) a jeho výkon se na dalších deset let stal měřítkem pro jiné pražské pěvce. Pro wagnerovské role, jež byly na pražském německém jevišti zvláště důležité, neměl A. dispozice a jeho jedinou wagnerovskou postavou zůstal Lohengrin (poprvé 21. 1. 1893). V italských a francouzských operách okouzloval obecenstvo dokonalou intonací a snadnou, zvukově krásnou interpretací vysokých tónů. Pražská německá kritika označovala jeho působení za „etapu vysokého C“. Patřil k nejlépe placeným silám Neumannova souboru a odešel z Prahy zejména proto, že ředitel nemohl dlouhodobě konkurovat honorářovým nabídkám jiných scén. 

Role (v něm. divadle)

1888–89: Manrico (Verdi: Der Troubadour), Chapelou (Adam: Der Postillon von Lonjumeau), Arnold (Rossini: Wilhelm Tell), Vévoda (Verdi: Rigoletto), Radames (Verdi: Aida), Lyonel (Flotow: Martha), Alfred Germont (Verdi: La Traviata), Raoul (Meyerbeer: Die Hugenotten), George Brown (Boieldieu: Die weisse Dame), Eleazar (Halévy: Die Jüdin); 1890–91: Danilovič (Meyerbeer: Der Nordstern), Florestan (Beethoven: Fidelio), Marsille (Bretón: Die Liebenden von Teruel), Turiddu (Mascagni: Cavalleria rusticana); 1892–94: Voják Eduard (Enna: Die Hexe), Canio (Leoncavallo: Der Bajazzo), Lohengrin (Wagner: Lohengrin), Poustevník (Bretón: Garin), Georg (Mascagni: Die Rantzau), Amenophis (Rossini: Moses), Carlo (Grünberger: Die Heimkehr, prem.), Albert (Buongiorno: Etelka).

Prameny a literatura

Prager Zwischenactszeitung 1. 3. 1888 [Manrico], 17. 4. 1889 [kritiky z hostování v zahr.]; Bondi 1907, s. 130, 179; F. Kříž: Divadlo města Plzně, Plzeň 1927, s. 48, 98; M. Kaufmann: Musikgeschichte des Karlsbader Stadttheaters, Karlsbad 1932; Rosenheim, s. 90, 98; L. Hájek: Paměti Augustina Bergra, 1942, s. 211; Němeček 1963; Němeček: Kovařovic. • Eisenberg; ODS; Słownik biograficzny 1994; Kutsch 1997; Neues deutsches Theater. 


Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 16–17

Autor: Ludvová, Jitka