Miroslav Melena, 60. léta, fotograf neznámý. Fotografický fond IDU
Miroslav
Melena
16. 3. 1937
Louny (CZ)
9. 8. 2008
Praha (CZ)
Scénický, kostýmní, loutkářský výtvarník, architekt, designér, malíř, grafik, pedagog, režisér, kurátor výstav, fotograf.

Představitel české „akční scénografie“. Podílel se na obrodě loutkového divadla 60. a 70. let. S režisérem J. Schmidem definoval výtvarný styl Studia Ypsilon. Působil také jako divadelní architekt. Styčné body jeho scénografické a architektonické práce spočívaly v estetickém zhodnocení geometrických tvarů a v principu hravého objevování humoru a poezie v technické funkčnosti a strohosti.

Na vývoj M. estetického cítění mělo vliv rodné město Louny, s pozdně gotickým kostelem sv. Mikuláše a krajinou Českého středohoří. Během studia strojní průmyslové školy (1952-56) docházel na soukromé hodiny výtvarné výchovy u V. Mirvalda. 1956-60 studoval výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě UK v Praze u profesorů C. Boudy, K. Lidického, M. Salcmana a asistentů Z. Sýkory a K. Linharta. 1963 absolvoval scénické výtvarnictví na DAMU u prof. F. Tröstera.

Po prvních scénografiích v Šumperku, Mostě, Brně a Zlíně (Gottwaldově) přijal angažmá v ostravském Divadle Petra Bezruče (1965-69), kde se setkal se scénografem O. Schindlerem a pracoval s režiséry Z. Pošívalem (Král jelenem, Idiot) a S. Lichým (Monte Christo).

Od 1969 se v Naivním divadle v Liberci podílel na tvorbě nově připojeného Studia Y i původního loutkového souboru. Ve spolupráci s režisérem, autorem a principálem J. Schmidem pokračoval i po přesídlení Studia Ypsilon do Prahy 1978. Taktéž spolupracoval s hostujícími režiséry E. Schormem, J. Grossmanem, J. Kačerem, I. Zmatlíkem. 1984 se účastnil společného projektu Cesty Studia Ypsilon, Divadla Na provázku, Hadivadla a Divadla Na okraji.

Souběžně pracoval pro Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Těšínské divadlo, Divadlo V. Nezvala v Karlových Varech, Divadlo Na zábradlí, Národní divadlo v Praze i v Brně. Od počátku 80. let se v zemích bývalé Jugoslávie, uplatňoval i jako autor, režisér a divadelní architekt. 1980-81 byl šéfem výpravy v divadle Dramsko pozorište v Mariboru. 1996-97 šéfoval výpravě v Městském divadle v Brně a podílel se na jeho rekonstrukci. 1999 vytvořil výpravu pro lední revui Princezna Zmrzlina Společnosti Jingle Bells.

1973-77 přednášel na katedře scénografie DAMU, 1991-98 vyučoval na tamní katedře alternativního a loutkového divadla, 2001-2002 na katedře scénografie JAMU a 2003-2008 na Fakultě architektury Technické univerzity v Liberci. Uplatnil se jako kurátor a architekt scénografických výstav, jako autor odborných a populárně naučných studií.

Byl otcem režisérky, loutkářky a umělecké manažerky K. Melenové, grafičky T. Melenové a politického aktivisty a truhláře O. Meleny.

Od svých začátků v oblastních divadlech M. pracoval se stylizační zkratkou náznakové scény, jež zobrazovala konkrétní prostředí, nebo umožňovala simultánní využití pro různá dějiště. Scénické objekty a kostýmy odrážely jeho zálibu v písmu a geometrických tvarech, liniích, vzorech (R.U.R., 1964). V dramatizaci Monte Christo (1964) použil konstrukci, jež byla pevnou součástí scény a měla vzhled fragmentů konkrétní historicky zařaditelné architektury; pro Krále jelenem (1965) využil jako herní prvky hrací karty. V inscenacích Kubula a Kuba Kubikula a Česká mše vánoční (obojí 1968) maximálně vyprázdnil scénu o půdorysu půlkruhového ringu pro hereckou akci, ponechal jen střídmý výběr objektů, které hercům sloužily jako akční rekvizity.

Od 1969 s J. Schmidem nezastupitelným způsobem spoluvytvářel vizuální podobu a styl Studia Y. Jejich inscenace vycházely z principu řízené kolektivní improvizace, založené na vynalézavé hravosti a navozování „dětského“ pohledu na věci, zkoumané jakoby „poprvé“.

Vývoj M. scénografie se ubíral od konkrétního stylizovaného vyjádření k abstrakci, která se nezbavovala konkretizujících vlastností, nejen volbou tvaru, ale i materiálu (nejčastěji dřeva a drapérie). Surrealistickou hříčku P. Picassa, rozšířenou o hravou prezentaci umělcovy osobnosti ve formě inscenovaných slovníkových hesel, Picasso a jeho touha chycená za ocas (1969) situoval do místnosti připomínající zašlé veřejné záchodky, přepažené na horizontu patinovanou stěnou s názvem Picassova pařížského ateliéru Bateau Lavoir. Obyčejné kusy nábytku vybíral a připravoval k akčnímu rozehrání situací. Čím otevřenějším tvarem inscenace disponovala, tím variabilněji se chovala M. scénografie. Většinou byla užívána jako stavebnice, jejíž komponenty herci během inscenace přestavovali. Z loutkového divadla si přenesl do činohry středový objekt, který se dal různě rozebírat – dekonstruovat – a znovu sestavovat. Jednotlivé segmenty stavebnice tvořily často rustikální stavební materiály nebo dřevěné součásti obydlí (Balada o Velkém kostlivci, 1973; Ubu králem, 1974; Kovář Stelzig, 1975; Macbeth, 1976; Žebrácká opera, Rozhovory se Sokratem, 1977; Život a smrt Karla Hynka Máchy, 1978). Někdy šlo o konkrétní předměty „denní potřeby“, jindy se vyznačovaly ryze abstraktní podobou (konstrukce komolého jehlanu v inscenaci Rigoletto! Král se baví!, 1973).

Obnažená kostra konstrukce nabývala dalších možností proměn v kombinaci s drapérií (Dvanáct křesel, 1973). Ve vrcholné inscenaci 70. let Michelangelo Buonarroti (1974) představovala jednoduchá věžovitá konstrukce ze světlého dřeva, tvořená prkennými plošinami, fošnami a žebříky, celou renesanční Itálii, s její fortelnou řemeslnou dělností i duchovní posedlostí uměním. Konstrukce, k níž se mohli herci chovat jako artisté (v obdobě postupů 20. let 20. století), se nacházela na malé točně a nabývala funkce otočného sochařského stojanu, na němž jsou modelovány skulptury. Jednotlivé sochy a sousoší vytvářeli herci svými těly. Názorně byly používány i rekvizity: provázek v rukou herců demonstroval dobové objevy a vynálezy (heliocentrický systém, perspektivu) i špagety, bič, pouta.

V 80. letech se M. uchýlil k relativní prostorové stabilitě a střídmosti (Návrat na kruhy své, 1980; v inscenaci věnované J. Haškovi – Voni sou hodnej chlapec, 1983 – stál uprostřed tří stěn vytapetovaných florálním motivem kulečníkový stůl, 1983; Sebevrah, 1988).

Po rekonstrukci sálu SY v Paláci Olympic (1984) nebyl M. odkázán jen na „kukátkovou“ scénu a mohl využívat různé varianty uspořádání prostoru. Centrální objekt konstrukce tvořil v některých případech celou scénu, svícením měnil barvu, zdánlivě i tvar a jeho prostorovou stabilitu narušovaly herecké akce z různých směrů. Abstraktní pyramidální konstrukce v Matěji Poctivém (1985) byla hercům v duchu osvobozeného fyzického herectví meziválečné avantgardy světem dramatu i akrobatickým nářadím; obdobně byla využity rozměrná maketa zvířecí kostry v dramatizaci Dostojevského povídky Krokodýl etc. (1986) i dřevěná a provazová konstrukce lávek a žebříků v Ghelderodově podobenství O ďáblovi, který sliboval hory doly (1986). Pro Kafkovu Ameriku (1989) připravil M. dvě malé točny s rudě nalakovanými dveřními rámy, které umožňovaly neutuchající pohyb a v něm letmá setkávání, míjení, ztrácení, unikání. Po návratu do kukátkového prostoru po rekonstrukci 1996 M. uplatňoval zejména geometrické prvky ideálních tvarů v abstraktních scénografiích, z prostříhávaných drapérií, provazů a mřížového rastru (Bůh; Othello; Romeo, dnes večer, Julie; Hororband; Oprátka). Ve Vianově Hlavě medúzy (1996) využil tyto tvary jako dekorace módně zařízeného bytu.

Na přelomu tisíciletí se i SY přiklonilo k zábavnímu repertoáru a M. scénografie směřovala ke stabilní dekoraci, jejímž základem byla hra s tématem a motivy. Už 1991 vznikla při inscenování Mozarta v Praze textilní variace na perspektivní kulisový systém: byl tvořen černobílými oponkami, které připomínaly klávesy, a perspektivní zkratkou narýsovanou na podlaze a horizontu. M. vracel ke středovému objektu (v podobě astrolábu Pražského orloje v inscenaci Praha stověžatá, 2000) i k motivům dětské stavebnice (puzzle v Prodané nevěstě, 1996; kostky v inscenaci Žito kouzelník, 2001). Nostalgické secesní dekory využil v Rusalce (2003), motivy starých pohlednic a plakátů ve Vinobraní v Ypsilonce (2005) a náznaky gestické malby v kabaretně laděné inscenaci Z jejího života (2008).

Po 1989 se v M. scénografii projevil sílící zájem o architekturu, zejména v prostorech, které navrhoval nebo spoluprojektoval. 1996 využil v MDB v muzikálu West Side Story konstrukční prvky spuštěných technických lávek a žebříků pro balkónovou scénu. Ze segmentů geometrických tvarů barevné dětské stavebnice a s půdorysem a zvětšenými objekty hry „Člověče nezlob se“ vytvořil scénografii pro Rossiniho operu Lazebník sevillský v pražském ND. Na počátku 21. tisíciletí využíval geometrické tvary ve značně monumentalizované podobě (Zorba, 2001; Muž z kraje La Mancha, ND Brno, 2002). I na rozlehlejší jeviště „kamenných“ divadel se pokoušel vnést uvolněnost a experimentálního ducha: ve svých východiscích byl odpůrcem estetiky ošklivosti, ale nevyhýbal vlivu arte pověra a vědomě navazoval na principy meziválečně avantgardy (dadaismus, konstruktivismus, poetismus, surrealismus).

K většině scén navrhoval i kostýmy. Často byly barevně výraznější než scéna. V loutkových inscenacích patřila ke kostýmu herce či vodiče výrazná maska, která spolu s oděvem připodobňovala herce k loutce (Kubula a Kuba Kubikula, 1968). I z kostýmních návrhů je patrná jeho záliba v geometrických tvarech (zvýraznění oblin ženských tvarů v Pekaři a kočce, 1966; mřížkový rastr jako vzor dámských šatů v Plynových lampách, 1966). Přenášel-li dekor ze scénické výpravy na kostým (Othello, 1991; Rusalka, 2003), dělo se tak v rámci principu hravosti než v zájmu výtvarného sjednocení, protože M. výprava směřovala vždy k otevřenosti, nikoliv ke stylově dokonalé nepropustnosti. Inspiroval se historickou a dobovou módou (Praha stověžatá, 2000), i různými typy převleku hereckého a bavičského: od siluety antické komedie, přes oděv středověkých jokulátorů (O ďáblovi, který sliboval hory doly, 1986), k typům commedie dell´arte (Obr Gargantua, jeho smích a život, 1979), až po oblečení cirkusových šašků a klaunů (Depeše a jiné na kolečkách, 1980; Rigoletto! Král se baví!, 1973). Kostýmem tvaroval postavu herce, zdůrazňoval její linie, jen lehce karikoval. V 60. a 70. letech reflektoval dobovou zálibu v retro módě secese (C.k. polní maršálek, Mam´zelle Nitouche) a 20. let (Orfeus v podsvětí, 1970). V kombinaci různých dobových stylů v jedné inscenaci navazoval na jevištní poetiku meziválečné avantgardy a předjímal stylové uvolnění postmoderny. I v pojetí kostýmů převažoval princip promyšlené „řízené“ hravosti, nadsázky a humoru. Jen výjimečně používal současné módní prvky jako jednotící stylizační element (Macbeth, 1976). Nepodléhal líbivosti, ani kostýmům nevnucoval „ošklivost“, téměř vždy jim dával jistý půvab a šarm.

Na loutkových inscenacích Naivního divadla M. spolupracoval 1969-1974. Pokračoval v novátorských postupech J. Schmida, prosazoval neiluzivní zobrazení a „vyčištění“ inscenačního prostoru pro akci loutky a živého herce. Nechával se ovlivnit výtvarným viděním a zpracováním loutek J. Trnky (Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Krakonošův les), ilustracemi literárních předloh (Ferda mravenec, Bubáci a hastrmani). Podobu loutky dovedl prodchnout osobním zaujetím a vtisknout jí punc líbeznosti. I tady využíval praxe akční scénografie (hrací kostky v pohádce Anička skřítek a slaměný Hubert, 1970; popelnice v inscenaci Trosečníci a Bububu, 1971), geometrických tvarů jako základního scénografického motivu (Tři zlaté vlasy děda Vševěda, 1971; Krakonošův les, 1973). V parodické podobě přivedl loutky na jeviště i v inscenaci SY Život a smrt Karla Hynka Máchy (1978). Od 80. let se loutkovému divadlu věnoval v zahraničí, hlavně v zemích bývalé Jugoslávie. Důraz na loutku kladl v inscenacích pro nejmenší (Mateřská školka u Staré kozy, 1982; Malá čarodějnice, 1985), kostým a nápadná maska pro živého herce (inspirované antickým divadlem) byly prioritou v produkcích pro dospělé a mládež (Božská komedie, 1982; Odyssea, 2004). Loutky Erbenovy Kytice (2001), inscenované v apsidě kostela v Zadaru, vyrobil z papírových trubek na svinuté látky a koberce. V 90. letech inscenoval s J. Kroftou dvě loutkové inscenace v Ženevě. V ČR se ve spolupráci s dcerou K. Melenovou podílel na inscenaci Čarodějnice v budějovickém Studiu dell´arte (1995), navrhl stan pro adaptaci Hraběte Monte Christa, který pod názvem Pomsta uvedly Buchty a loutky (2002).

M. práce v oboru divadelní architektury byla vedena zkušeností divadelníka, zainteresovaného na technickém zázemí jevištního provozu. Zároveň směřovala k vytvoření místa s přesahem, jež je součástí širšího světa, který symbolizuje. Jeviště a hlediště vnímal jako jeden „shromažďovací“ prostor, byť respektoval jejich oddělení portálem. M. úhel pohledu vycházel z antického vzoru starověkého řeckého divadla v jeho ideální podobě. Antickou inspiraci neslo už jeho zastřešování přírodních amfiteátrů membránovými střechami (Liberec, Děčín). Motiv večerní hvězdné oblohy v osvětlení sálů zanechal v kopuli Horáckého divadla Jihlava i v obráceném vrchlíku interiéru Městského divadla v Brně. V teoretické reflexi operoval termínem „psychologie prostoru“, které přisuzoval vliv na scénickou tvorbu a její vyznění. I v oboru architektury se osvědčil jako týmový tvůrce.

M. projektoval interiéry repertoárových divadel i stagion (Městské divadlo Sokolov, Divadlo Bazilika České Budějovice). Multifunkčnost zařízení souvisela s variabilitou prostoru. Nejdůslednější je v tomto směru pražská Archa se dvěma sály, z nichž ten větší disponuje hydraulicky ovladatelnými plošinami. V projektech divadel s pravidelným repertoárem respektoval dispozici rozdělení prostoru na jeviště a hlediště, vymýšlel ale možnosti, jak toto řešení rozvolnit a obohatit (Divadlo Semafor v Dejvicích obdařil pohyblivým portálem i horizontem).

Celkový prostor divadla koncipoval jako scénografii, technické vybavení vkomponoval do estetické podoby celku. Pracoval s géniem loci místa a budovy, respektoval poetiku souboru (představa „lidového“ divadla v projektu Divadla Na Fidlovačce, zvětšené kresby J. Suchého na stěnách a oponě obou polistopadových působišť Divadla Semafor). Ocenění Grand Prix Obce architektů získal za symbiózu historických a moderních prvků v řešení rekonstrukce Divadla Reduta v Brně. Pro interiéry vícekrát volil teplou červenohnědou barvu cihel, evokující intimní „domácí“ prostředí (Městské divadlo Brno, Divadlo Na Fidlovačce, Karlínek), jeho oblíbenými materiály bylo dřevo a kov, nevyhýbal se ani textilu.

Architektonicky rekonstruoval a upravoval také divadla na Slovinsku a v Chorvatsku. Z nerealizovaných projektů je třeba připomenout přemístění (vzhledem k rokokovému letohrádku Bellarie monstrózního) otáčivého hlediště ze zámeckého parku v Českém Krumlově do plenéru za městem.

Výprava

DISK

J. a K. Čapkové: Ze života hmyzu, Joseph Haydn: Lest a láska – 1962; V. Majakovskij: Štěnice – 1963; J. Fletcher, F. Beaumont: Rytíř hořící paličky – 1975.

Severomoravské oblastní divadlo Šumperk

G. Weisenborn: Balada o Enšpíglovi, Peříčku a tlusté Pompaně – 1962; B. Brecht: Matka Kuráž a její děti – 1963; G. Gorin: Tyl Enšpígl, F. M. Dostojevskij, E Schorm: Bratři Karamazovi – 1978.

Divadlo pracujících Most

A. a M. Radokovi: Podivné příhody pana Pimpipána – 1962; S. Oubram: Jak se kradou princezny – 1975.

Divadlo Julia Fučíka Brno

G. Bellak, P. Quentin: Rugby – 1963.

Divadlo pracujících Gottwaldov

A. Christie: Past na myši – 1963; J. Brdečka, J. Rychlík, V. Hála: Limonádový Joe, K. Čapek: R.U.R.– 1964; B. Thomas: Charleyova teta – 1995.

Divadlo Petra Bezruče Ostrava

C. Gozzi: Král jelenem, F. Dürrenmatt: Frank V., M. Twain, B. Hertlová: Dobrodružství Toma Sawyera – 1995; Z. Mahler: Mlýn, Molière: Don Juan, S. Lichý: Kouzelná lampa Aladinova, V. K. Klicpera: Hadryján, J. Steinbeck: O myších a lidech, M. Twain, S. Lichý: Kamarád Huckleberry – 1966; V. Rozov: Šťastnou cestu, M. Hastings: Mlčení Lee Harveye Osvalda, J. Kesselring: Jezinky a bezinky – 1967; F. M. Dostojevskij, Z. Pošíval: Idiot, A. Dumas st., S. Lichý: Monte Christo, V+W: Těžká Barbora, V. Vančura, K. Vašíček: Kubula a Kuba Kubikula, M. Calábek: Česká mše vánoční – 1968; J. Foglar, J. Nedvěd: Tajemství jezerní kotliny, P. Kohout: August August, august, L. Smoček a A. Solženicyn, S. Lichý: Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, Ve stanici – 1969.

Státní divadlo Ostrava

M. Pagnol: Pekař a kočka – 1966.

Naivní divadlo

J. Středa: Červená karkulka – 1969; O. Sekora, L. Dvorský: Ferda Mravenec – 1970; K. J. Erben, F. Pavlíček: Tři zlaté vlasy děda Vševěda, O. Augusta: Trosečníci a Bububu (i loutky), M. Pavlík: Jdi tam – nevím kam, přines to – nevím co! – 1971; L´. Feldek: Botafogo, J. Lada, P. Polák: Bubáci a hastrmani, J. Wilkowski: Ťulpínek (i režie) – 1972; O. Augusta: Krakonošův les (i loutky), O. Augusta: Boj o Tomka (i loutky), K. J. Erben, F. Sokol: Kytice (i loutky) - 1973; K. J. Erben, F. Sokol: Kytice (i loutky) – 1979.

Studio Ypsilon (soubor Naivního divadla)

kolektiv: Řeči, P. Picasso, J. Schmid: Picasso a jeho touha chycená za ocas – 1969; J. Schmid: Swingový večer, takzvaný na přidanou, kolektiv: Opožděný Silvestr, včasný a předčasný, J. Offenbach: Orfeus v podsvětí – 1970; Ch. D. Grabbe: Žert, satira, ironie a hlubší význam, L. Andrejev: Láska k bližnímu – 1971; J. Schmid, L. Sobota: Anča a dva klauni, G. Verdi, A. Dumas ml., J. Schmid: La Traviata – Pobloudilá s kaméliemi, E. A. Longen: C.k. polní maršálek, kolektiv a E. Pascha: Vánoční program (Vianočná omša F dur, Podkrkonošský betlém) – 1972; F. M. Dostojevskij, J. Schmid: Věčný manžel, J. Schmid, V. Hugo, F. M. Piave, G. Verdi: Rigoletto! Král se baví!, I. Ilf, J. Petrov: Dvanáct křesel – 1973; J. Schmid: O krasavci mezi savci, A. Jarry: Ubu králem, A. Campanile, E, Flaiano: Zločin ve vile Roung, Žena ve skříni, R. Ibrahimbekov: Žena za zelenými dveřmi, J. Schmid: Michelangelo Buonarroti  – 1974; J. Schmid: Třináct vůní, V. Kaplický, J. Schmid: Kovář Stelzig, R. Ibrahimbekov: Dům na písku  – 1975; F. Hervé: Mam´zelle Nitouche, W. Shakespeare: Makbeth, B. Vian: Budovatelé říše – 1976; E. Radzinskij: Rozhovory se Sokratem – 1977; J. Schmid: Život a smrt Karla Hynka Máchy – 1978.

Kladivadlo

P. Fiala: Dejte mrtvé na zelenou – 1970.

Divadlo Na forbíně

J. Hašek, E. E. Kisch, E. A. Longen: Cesta parníku Lana 8 z Prahy do Bratislavy za 365 dní, J. Bednář: Škrtič zvaný Zpěvník a Dostaveníčko v prasečinci – 1970.

Divadlo F. X. Šaldy

J. Offenbach, J. Schmid: Orfeus v podsvětí – 1970; J. Krček, M. Varga, P. Eben, V. Kučera, F. Pokorný: Hledání čistého pramene – 1973; G. Gorin: Enšpígl, M. A. Mejerovič, Z. Šikola: Pantobalety - 1980; M. A. Mejerovič: Strašný sen občana K aneb Koncert pro triangl a orchestr – 1982; F. Pokorný: Dva v tom aneb Anatomie lásky – 1984; L. Fišer, E. Viklický, A. N. Skrjabin, R. Růžička, V. Zamazal, F. Pokorný: Labyrint světa – 1987.

Západočeské divadlo Cheb

D. Fo: Isabella, tři karavely a podfukář – 1973.

Ateliér-Ypsilon

J. Schmid, F. Rabelais: Obr Gargantua, jeho smích a život – 1979; I. Druce: Návrat na kruhy své, J. Schmid, V. Nezval: Depeše a jiné na kolečkách (podruhé) – 1980; J. K. Tyl: Jiříkovo vidění, J. Schmid, G. Rossini, P. de Beaumarchais: Lazebník sevillský aneb Bartolova svatba – 1981.

Ateliér

F. Pokorný: Třesk aneb Doučovací hodina pro havarované – 1979.

Cvoci

J. V. Kratochvíl, A. Klepáč, M. Horáček: Kasaštyk – 1982.

Studio Ypsilon

R. Mazzucco: Průběh – 1982; J. Schmid: Voni sou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška, J. Schmid: Y = 2 x 10 (Dvacet let s úsměvem) – 1983; E. Radzinskij: Divadlo za časů Nerona a Senecy, kolektiv: Společný projekt na téma Cesty (spolu s Divadlem na okraji, HaDivadlem Prostějov a Divadlem na provázku, výprava spolu s výtvarníky ostatních divadel) – 1984; A. Dvořák, L. Klíma: Matěj poctivý, J. Schmid: Večírek – 1985; F. M. Dostojevskij, A. Goldflam: Krokodýl etc., M. de Ghelderode: O ďáblovi, který sliboval hory doly – 1986; J. N. Tyňanov: Vosková figura, kolektiv: Tak jako tak neboli Takzvaný večer na přidanou – 1987; F. Kafka, Z. Hořínek: Amerika, kolektiv: Co se nevešlo do Lucerny – 1989; W. Allen: Bůh, H. Pinter: Správce – 1990; J. Schmid, J. Etlík, Z. Mahler, M. Kořínek, W. A. Mozart: Mozart v Praze, W. Shakespeare: Othello – 1991; Ch. D. Grabbe: Žert, satira, ironie a hlubší význam – 1994; J. Schmid: Hororband koncert aneb Drakula, Frankn Štajn a jedna paní – 1995; B. Vian: Hlava Medúzy, J. Schmid, M. Kořínek, B. Smetana, K. Sabina: Prodaná nevěsta aneb Pojď domů, ona brečí  – 1996; J. Schmid: Praha stověžatá aneb Praha zlatá, magická, matka měst a zkrátka naše, A. Dumas st., J. Schmid, J. Etlík: Tři mušketýři jdou aneb Přicházejí báječní páni – 2000; J. Brdečka: Žito kouzelník – 2001; G. B. Shaw: Pygmalión – 2006; M. Twain: Vdovou proti své vůli – 2007; J. Just, J. Schmid: Z jejího života aneb Kabaret Průvan, čili Buduj vlast, posílíš mír, Arnolde! – 2008.

Divadlo Vítězslava Nezvala

W. Shakespeare: Večer tříkrálový – 1975; K. Gärtnerová, E. Bryll: Malováno na skle – 1983.

Krajské a oblastní divadlo Český Těšín (Těšínské divadlo), Polská scéna

A. Vampilov: Rozstanie w czerwcu – 1976; J. Patrick: Každy kocha Opale - 1977; A. Arbuzov: Ten mily, stary dom – 1988; J. Slowacki: Balladyna - 2002.

Hanácké divadlo Prostějov

A. Saint-Exupéry, J. Kovalčuk: Hra na malého prince – 1977.

Národní divadlo

V. K. Klicpera: Každý něco pro vlast a ještě něco – 1981; G. Rossini: Lazebník sevillský - 1997.

Divadlo J. Průchy Kladno a Mladá Boleslav

J. Švarc: Drak, J. K. Tyl: Jan Hus – 1981.

Městská divadla pražská

M. Horníček: Třináctá sestra – 1984.

Jihočeské divadlo České Budějovice

G. Figueiredo: Liška a hrozny – 1984.

Satirické divadlo Večerní Brno

Ivo Fischer: Zítra touhle dobou – 1986.

Slovácké divadlo

P. Ustinov: V půli cesty na strom – 1989.

Opera Mozart

W. A. Mozart: The Best of Mozart – 1990.

Divadlo Na zábradlí

O. A. Jurjev: Malý pogrom v nádražním bufetu, F. Werfel, A. Goldflam, K. Steigerwald: Dům radosti, dům smutku – 1992.

Divadlo Franze Kafky

J. Kolář, J. Schmid: Franz K. – Franz Kafka je z Prahy… – 1992.

Studio dell´ arte

K. Melenová: Čarodějnice (scéna a loutky s K. Melenovou) – 1995.

Těšínské divadlo, Česká scéna

N. R. Nash: Obchodník s deštěm – 1995.

Městské divadlo Mladá Boleslav

G. Figueiredo: V tomhle domě spal bůh – 1995.

Umělecká agentura Foibos

R. Fulghum, E. Zulia: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce – 1998.

Divadlo J. K. Tyla Plzeň

Z. Lukáš: Veta za vetu – 1999.

Společnost Jingle Bells

M. David, M. Nesvadba: Princezna Zmrzlina (lední revue) – 1999; D. Patrasová: Pohádky s Dádou – 2001.

Národní divadlo v Brně

J. Kander, J. Stein, N. Kazantakis: Zorba – 2001; M. Leigh, D. Wasserman: Muž z kraje La Mancha – 2002.

Semafor

J. Suchý: Život je náhoda v obnošené vestě – 2002.

Komorní opera JAMU

C. Monteverdi, D. Milhaud, B. Martinů: Ariadna – 2002.

Buchty a loutky

V. Brukner, A. Dumas st.: Pomsta aneb Jak čet´ Michal Monte Crista (výprava s M. Kokoškovou, M. návrh stanu) – 2002

Scéna

Divadlo pracujících Gottwaldov

A. Christie: Neočekávaný host – 1964.

Divadlo Petra Bezruče Ostrava

A. Jirásek: Lucerna – 1967; A. Vostrá: Na koho to slovo padne – 1969.

Studio Ypsilon (soubor Naivního divadla)

O. Batěk: Petruška ženichem aneb Vyhraje to Petruška! – 1970; O. Augusta: S. O. S. – 1971; M. de Ghelderode: Balada o Velkém kostlivci – 1973; J. Schmid: Sesedni a pobuď – 1976; J. Gay: Žebrácká opera – 1977.

Naivní divadlo

V. Nezval, J. Středa: Anička skřítek a Slaměný Hubert – 1970.

Divadlo F. X. Šaldy

S. Prokofjev, D. Šostakovič, I Stravinskij, L. Fišer, V. Zamazal: Raport o stavu tohoto světa – 1976; K. Mareš, E. Bass: Klapzubova jedenáctka – 1984; L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky – 1989; R. Sikora: Smetení Antigony – 2003.

Státní divadlo Brno

N. Jordanov: Moped – 1977.

Krajské a oblastní divadlo Český Těšín (Těšínské divadlo), Polská scéna

G. B. Shaw: Pigmalion – 1979.

Cvoci

A. Klepáč, J. V. Kratochvíl, M. Horáček: BOX aneb Cvoci v ringu – 1985.

Státní divadlo Oldřicha Stibora

Ch. Gounod: Faust a Markéta – 1979.

Krajské divadlo Příbram

Č. Ajtmatov, J. A. Osnos: Jasmínek můj v červeném šátečku – 1979.

Středočeské krajské kulturní středisko

Z. Hanzlová: Mezistanice země – 1986.

Divadlo Vítězslava Nezvala

B. Henleyová: Zločiny srdce – 1987.

Studio Ypsilon

N. Erdman: Sebevrah – 1988; J. Schmid, J. Etlík, I. A. L. Diamond, B. Wilder: Horké to někdo rád, W. Shakespeare: Romeo dnes večer, Julie – 1993; K. Poláček, J. Schmid: Vše pro firmu – 1997; R. Ibrahimbekov: Oprátka – 1999; J. Schmid, M. Kořínek, A. Dvořák, J. Kvapil: Rusalka aneb Kdo je stará Háta? – 2003; J. Schmid, J. Kolář: Franz K. je z Prahy – 2004; J. Schmid, O. Nedbal: Vinobraní v Ypsilonce aneb Dožínky operety – 2005.

Městské divadlo Brno

L. Bernstein, A. Laurents: West Side Story, T. Williams: Tramvaj do stanice Touha – 1996; E. Albee, G. Cooper: Všechno je v zahradě, P. Ulrych, S. Moša, J. Zeyer: Radúz a Mahulena – 1997.

Polymnia

L. Bernstein: Mše (koncert, III. nádvoří Pražského hradu) – 1997.

Národní divadlo moravskoslezské

P. Calderón de la Barca: Život je sen – 2002.

Kostýmy

Divadlo Petra Bezruče

P. Hamilton: Plynové lampy – 1966; S. Lichý: Fripiri – 1968.

Divadlo J. K. Tyla Plzeň

G. Verdi: Nabucco – 1967.

Studio Ypsilon (soubor Naivního divadla)

J. Schmid, L. Da Ponte, T. de Molina: Don Juan – 1970; V. K. Klicpera: Veselohra v neckách – 1971; V. Nezval, J. Schmid: Depeše a jiné na kolečkách – 1972.

Divadlo Vítězslava Nezvala

V. K. Klicpera: Ženský boj – 1986.

Zahraniční inscenace

Scéna

Huszonötödik Színház, Budapest

E. Fejes: Svatba Margarity Czerepesové – 1976.

Slovensko narodno gledališče, Maribor

A. Ch. Adam: Giselle – 1980.

Pozorište mladih, Sarajevo

Aristofanés: Ptáci (i kostýmy a masky) – 1980.

Lutkovno gledališče, Maribor

A. Goljevšek: Dům (i kostýmy) – 1982; O. Preussler, J. Synková: Malá čarodějnice – 1993.

Lutkovno gledališče, Ljubljana

P. Kovač: Mateřská školka U Staré kozy (i loutky), M. Dekleva: Sen o mluvící třešni (i loutky) – 1982; A. Goljevšek: Dům (i kostýmy a masky) – 1983.

Kazalište lutaka, Zadar

I. V. Štok: Božská komedie (i kostýmy, masky a loutky) – 1982; K. Čapek: Pošťácká pohádka (jen režie) – 1984; A. Pirjevec: Byl jednou jeden les (výběr loutek) - 1991; O. Preussler, J. Synková: Malá čarodějnice (i režie, kostýmy, masky a loutky) – 1995; K. J. Erben, M. Melena: Kytice (i režie a loutky) – 2001.

Pozorište na Terazijama, Beograd

J. Hašek, J. Řeřicha: Švejk – 1987.

Théatre des Marionnettes de Genève

E. T. A. Hoffmann, J. Krofta, L. Bělohradská: Coppélia (i kostýmy, masky a loutky) – 1992; H. Ch. Andersen, J. Krofta: Sněhová královna (i loutky) - 1993.

Zagrebačko kazalište mladih, Zagreb

Homér, M. Melena: Odyssea (i režie; scéna, kostýmy, masky a loutky s A. Mikulkou) 2004.

Architektonické projekty (výběr) – Československá a Česká republika

Letní kino Bažantnice Děčín – 1977; Letní scéna Libereckých výstavních trhů, Přírodní divadlo Starkoč u Náchoda – 1978; Letní amfiteátr Liberec, Zastřešení stadionu Strážnice – 1980; Kongresové centrum Praha (Společenský sál) – 1981 (1982, 2000); Kulturní dům Dukla Pardubice – 1982; Přestavba letního amfiteátru Rtyně v Podkrkonoší – 1985; Letní scéna v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka (spoluautoři J. Koza, J. Kadlec, O. Mucha, J. Tůma) – 1983 (1989, 1991-5); Zastřešení letního kina Valašské Meziříčí – 1988; Divadlo Gag a Klub osamělých srdcí, Praha (spoluautor V. Králíček) – 1990-1991; Divadlo v Celetné, Praha – 1992; Divadlo Archa, Praha (spoluautoři O. Hrab, I. Plicka, R. V. Novák), Městské divadlo Brno – 1994; Horácké divadlo Jihlava (spoluautoři T. Brix, V. Králíček, V. Krátký, J. Vančura) – 1996; pódium na Hradčanském náměstí pro produkci Mše L. Bernsteina (spoluautoři C. Richter, S. Moša, A. Kučerová) – 1997; Divadlo Semafor – Karlínek, Praha (spoluautor J. Suchý) – 1997-1998; Divadlo Na Fidlovačce, Praha (spoluautor P. Sadil), Městské divadlo Sokolov,– 1998; Šapito pro Studio dell´arte (spoluautor K. Melenová) – 1999; pódium v Hale Rondo Brno pro produkci Mše L. Bernsteina (spoluautor S. Moša) – 2001; Semafor, Praha (spoluautor J. Suchý), Reduta, Národní divadlo Brno (spoluautoři R. Smejkal, P. Valenta, A. Novák, E. Štěrba, K. Kučerová, D. Knoflíček, R. Prachař) – 2004; Víceúčelové kulturní centrum a divadlo Bazilika, České Budějovice (spoluautoři M. Krupauer, J. Střítecký), Otočné hlediště Český Krumlov (soutěžní studie) – 2005; Janáčkovo divadlo, Brno (soutěžní studie rekonstrukce) – 2006-2007; Uffo, Společenské centrum, Trutnov (spoluautoři R. Vopalecký, L. Štefek) – 2010.

Zahraniční architektonické projekty (výběr)

Primorsko dramsko gledališče, Nova Gorica, Slovinsko (spoluautor V. Ravnikar) – 1994; Slovensko narodno gledališče, Ljubljana, Slovinsko (spoluautoři T. Veber, J. Ačanski-Veber) – 1998; Zagrebačko kazalište lutaka, Zagreb, Chorvatsko (spoluautor N. Kondža) – 2000-2004; Putovní plující divadelní scéna, Bled, Slovinsko (studie, model) – 2000; Kazalište lutaka, Zadar, Chorvatsko (spoluautoři S. Bačič, P. Marušič) – 2004; Nafukovací střecha letního divadla, Velenje, Slovinsko – 2005.

Výstavy se zastoupením scénografické a architektonické tvorby (výběr)

Skupinové: Medunarodni trijenale pozorišne scenografie i kostima (Novi Sad 1972, 1975); Pražské quadriennale (1971, 1979, 1983, 1987, 1995 – komisař a architekt české expozice); Současná česká scénografie (Reggio Emilio 1977); Národní přehlídka prací českých scénografů (Dům umění, Opava 1977, 1981, ÚLUV, Praha 1986, 1989); Salon české scénografie (Nová scéna, Praha 1991, Valdštejnská jízdárna, Praha 1995 – komisař a architekt výstavy); Metaphor and Irony (putovní výstava po USA: Ohio, Texas, Kansas 2000-2001); The Scenographer´s Art (Newe Delhi, Bombay, 2003).

Samostatné: M. M. – Výstava scénických prací (Divadlo na Vinohradech, Praha 1978); Sarajevo 1980; M. M. – scénografie a divadelní architektura (Muzeum loutkářských kultur, Chrudim 1998); 40 let s Ypsilonkou (Studio Ypsilon, Praha 2008); Ve službách divadla (Staroměstská radnice, Praha 2011, Galerie města Loun, 2012, Klášterní kostel sv. Antonína Paduánského, Sokolov 2014).

Autorství a architektonické řešení výstav (výběr)

František Tröster – Výstava jevištních prací, Výstavní síň ÚLUV Praha (spolupráce S. Marešová) – 1991; Česká expozice PQ´95, Výstaviště Praha (spolupráce J. Zubák) – 1995; František Tröster – Básník světla a prostoru, Obecní dům Praha (prostorové řešení, spolu s M. Trösterem) – 2007.

Ocenění

Bronzová medaile za scénografii, Kolektivní zlatá medaile za scénografii, Kolektivní stříbrná medaile za kostýmy na výstavě Medunarodni trijenale Novi Sad, Cena Svazu dramatických umělců na výstavě Opava´ 77, Cena města Děčína za zastřešení Letní scény Bažantnice – 1977; Cena Svazu dramatických umělců – 1988; Stříbrná medaile na architekturu na PQ´95, Cena za vítězný projekt rekonstrukce Horáckého divadla Jihlava – 1995; Grand Prix Obce architektů za projekt rekonstrukce Divadla Reduta v Brně – 2006.

Prameny

IDU: Scénografická sbírka, Fotografický fond.

Dědicové: soukromý archiv M. M.

Literatura (výběr)

Recenze inscenací

J. Krbec: August August, august, Acta scenografica 9, 1969, č. 11-12, s. 214-215; J. Holý: Další úspěch Ypsilonky, Průboj 22, 1970, č. 271, s. 5; E. Stehlíková: Eduard Radzinskuj, Rozhovory se Sokratem, Dialog 1, 1978, č. 7, s. 11-12; J. Someš: Glosy ke kritice, kterou snad napíše někdo jiný, Dialog 2, 1978, č. 1, s. 22-24; R. Erml: Kruh, s kterým je legrace, Scéna 15, 1990, č. 24, s. 4; J. Kolář: Mozart in Prague, Theatre Czech and Slovak, 1992, č. 3, s. 48-51; M. Reslová: Malá židovská tragédie, Svět a divadlo, 1992, č. 5, s. 77-81; J. Kerbr: O nejslavnějším ze všech Franzů, Svět a divadlo, 1992, č. 6, s. 116-117; F. Fröhlich: Odvážný mladý Othello na létající hrazdě, Scéna 17, 1992, č. 1, s. 4; N. Lohman Staub: Coppelia, Loutkář 43, 1993, č. 10, s. 224; E. Vítová: Lazebník sevillský, Harmonie, 1997, č. 8, s. 7; J. Herman: Lazebník spletený z provázků, Týden 4, 1997, č. 27, s. 64-65; J. Schmid, J. Machalická: K českému tématu patří i to, že divák usne, Lidové noviny 11. 5. 2000; I. Gerová: Praha s prsty Michelangela, Divadelní noviny 9, 2000, č. 13, s. 4; R. Hrdinová: Brněnskému Zorbovi chybí srdíčko, Právo 12. 3. 2001, s. 10; J. Etlík: Fenomén hry: Schmidův Mozart 1991, Disk 1, 2002, č. 1, s. 121-124; R. Erml: Až bude včela jen žihadlem, Divadelní noviny 12, 2003, č. 19, s. 5; Z. A. Tichý: Díky Studiu Ypsilon opereta v Česku nejspíš nevyhyne, Mladá fronta Dnes 4. 2. 2005; Z. A. Tichý: Jak se žije malířům po smrti, Divadelní noviny 17, 2007, č. 2, s. 4.

Články o výstavách

R. Hrdinová: Scénograf Melena v Muzeu loutek, Právo 21. 9. 1998; P. Kosová: Architekti: Klasika dožívá, Mladá fronta Dnes 6. 4. 2001; V. Hulec: 40 let s Y, Divadelní noviny 17, 2008, č. 19, s. 2.; T. Kábrt: Dílo architekta Meleny v klášteře i v divadle, Sokolovský deník 28. 4. 2014; V. Ptáčková: M. Melenovi v nebi, Divadelní noviny 20, 2011, č. 13, s. 15; E. Papánková: Vernisáž výstavy M. M. přilákala milovníky divadla i architektury, Divadlo.cz 9. 6. 2011 (online cit. 6.4.2021), URL: Vernisáž výstavy Miroslava Meleny přilákala milovníky divadla i architektury | divadlo.cz; Co se ještě neví o M. M., Lidové noviny 9. 6. 2011.

Články o M. M., rozhovory

A. Bartušek: Ke scénografii našich školních divadel, Acta scaenographica, 1962, č. 3, s. 50-52; V. Ptáčková: Konfrontace scénografů, Tvorba 21. 1. 1976; V. Ptáčková: Kousek místa pro scénografy, Amatérská scéna 14, 1977, č. 8, s. 24; E. Šormová: Referát o výstavě. PQ 1979., Dialog 3, 1979, č. 1, s. 1-10; J. Majerová: Loutkářská scénografie na Pražském quadriennale 1979, Interscena 3, 1983, č. 1-2, s. 50-58; J. Schmid: Poznámky ke scénografii, Scénografie, 1987, č. 55, s. 75-80; V. Ptáčková: The Czechoslovak Exposition at the Prague Quedrennial 1987, Theatre Czech and Slovak, March 1991, č. 1, s. 74-80; M. Melena: Nesnáším estetiku špíny, Divadelní noviny 3, 1994, č. 21, s. 10; M. Melena, R. Erml: Možnosti tu jsou, Divadelní noviny 3, 1994, č. 17, s. 1; O. Hrab, M. Melena, V. Polednová: První sezóna nového pražského divadla Archa, Svobodné slovo 10. 9.1994; J. Hilmera: Česká divadelní architektura poválečného půlstoletí (2. část), Divadelní revue 6, 1995, č. 2, s. 49-64; M. Melena: Jak se z krabice na boty dělá divadlo, Dokořán 1995/96, 1996, č. 1; Z. A. Tichý: M. M. přitahují velké prostory, Mladá fronta Dnes 29. 4. 1997; R. Váňa, J. Horský: Cestou divadla aneb se scénografem M. M. a teatrologem Petrem Pavlovským nejen o scénografii a architektuře, Architekt, 1999, č. 8, s. 25-30; M. Melena: Rekonstrukce Divadla Na Fidlovačce, Architekt, 1999, č. 8, s. 23; M. Šimek: Prostor pro divadlo, Architekt, 1999, č. 8, s. 47-50; J. Zuziaková: Nová točna v Č. Krumlově by se prý ani nemusela točit!, Českobudějovické listy 30. 3. 2001; D. Unruh: The Shattered Mirror: A Theatre in Search od Itself, Theatre Design & Technology 38, 2001, č. 1, s. 42-52; J. Středa: České profesionální loutkářství XIII., Loutkář 52, 2002, č. 4, s. 156-158; M. Melena, P. Kosová: Moderní divadlo potřebuje komorní prostor, Mladá fronta Dnes 7. 9. 2002; J. P. Kříž: Semafor bude v novém, Právo 30. 5. 2003; The Opening of a New Puppet Theatre Building… , Unima Magazine, 2005, č. 4, s. 74; M. Melena: Divadelní architektura dnes, A2 3, 2007, č. 24, s. 15; M. Melena: M. M. o základních věcech, Dokořán 14, 2008, č. 136, s. 7.

Nekrology

S. Moša: V srpnu tohoto roku…, Dokořán 14, 2008, č. 136, s. 8-9; Scénograf M. M. zemřel, Lidové noviny,11. 8. 2008; Odešel scénograf M. M., Právo 11. 8. 2008; J. Tuček: Odešel kamarád Polárky Mirek Melena, Kam v Brně 14, 2008, č. 10, s. 20-21; Zemřel docent M. M., Liberecký deník 13. 8. 2008; ula: Zemřel architekt M. M., Mladá fronta Dnes 16. 8. 2008.

Publikace

J. Etlík, J. Schmid: Čtení o Ypsilonce, Praha 1993, s. 143; J. Kolář, J. Etlík: Legenda jménem Ypsilon, Praha 2004, s. 340; J. Brandesky: Czech Theatre Design in the twentieth century. Metaphor and Irony revisited, Iowa City 2007, s. 7; M. Zdeňková, J. Vomáčka: Miroslav Melena / Scénograf a architekt, Praha 2011.

Internetové odkazy

M. M. – Profil osobnosti, in Internetová encyklopedie dějin Brna (online, cit. 6.4.2021), URL: Miroslav Melena - Profil osobnosti (brna.cz); J. Tuček: Mudrování (nejen) nad divadlem (No 367), Divadelní noviny 18. 8. 2018 (online, cit. 6.4.2021), URL: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 367) – Divadelní noviny (divadelni-noviny.cz).

 

Vznik: 2023

red. Petra Honsová, Věra Velemanová

Autor: Zdeňková, Marie