Vl. jm. Václav Neumann. – Narodil se v rodině pasíře na Novém Městě pražském. 1888 až 1890 a 1893/94 studoval práva, studium však nedokončil (používal titul JUC.). V souvislosti s divadlem se poprvé objevuje 1891 jako autor jednoaktovky Po líbánkách, uvedené v Pištěkově vinohradské aréně. Profesionální divadelní dráhu nastoupil jako herec 1894 u Pištěkovy společnosti, s níž hrál v zimě 1894/95 v ND v Brně. V létě 1897 byl angažován do souboru smíchovského divadla a účinkoval tu i v představeních cyklu iniciovaném spolkem spisovatelů Máj. 1898 byl členem souboru příležitostného Divadla na výstavě (Uranie, červen–říjen), odkud jej angažoval V. Budil. U jeho společnosti v Plzni také režíroval a stal výraznou postavou společenského života města. Ve všech následujících působištích, jež pak rychle střídal, byl činný jako herec, režisér a autor překladů, úprav, dramatizací apod. Od Budila přešel k řediteli F. Lacinovi do ND v Brně (1899/1900), odtud na Smíchov do Švandova divadla, kde zakotvil na šest let; 1902 se oženil s členkou zdejšího souboru Marií Kohoutovou. V sez. 1906/07 působili oba ve slovinském Národním divadle v Lublani, T. i jako režisér a šéf činohry. Po návratu do Prahy získali angažmá v MD Král. Vinohrad, otevřeném v listopadu 1907, avšak umělecky neuspokojeni je opustili již před koncem první sezony. T. zůstal bez angažmá, příležitostně vystupoval u ochotníků. Znovu se manželé vydali na jih, nejprve do chorvatského Osijeku, poté do srbského Bělehradu. Po rozchodu s manželkou (zůstala v Bělehradě) na podzim 1911 se T. vrátil do Prahy (manželství bylo úředně rozloučeno 1922). Uchytil se v Lidovém (Pištěkově) divadle na Král. Vinohradech, 1913 jej ředitelka a koncesionářka M. Pištěková ustanovila uměleckým šéfem (vrchním režisérem). Po převratu založil spolu s dramatikem F. Šormem v Mozarteu Komorní divadlo (květen 1919). Po brzkém zániku ambiciózně koncipované scény nastoupil v září 1919 jako šéf činohry do Stálého divadla v Kladně. V březnu 1920 se připojil k Východočeské společnosti B. Jeřábka a odešel s ní do Bratislavy, kde utvářela základy SND. Na Slovensku působil do 1922, v sez. 1921/22 v zájezdovém souboru SND zvaném Marška. Po návratu do Čech vystupoval v menších rolích na pražských předměstských scénách (Uranie, Pištěkovo divadlo), kde zřejmě svou divadelní dráhu ukončil.
T. byl vzdělanou osobností, dělící své umělecké zájmy do více oborů. Na svou tvorbu či na díla, s nimiž pracoval, nekladl velké nároky – a to jak v případě prací literárních (básnické sbírky povýtce milostných veršů lyrického, respektive satirického charakteru Ve strunách duše, 1899; Z veselých veršů Vilíka Táborského, 1901; povídkové vzpomínkové črty ve sb. Šestero povídek, 1911), tak divadelních. Jako dramatik (konverzační hry Po líbánkách, Zmařené jubileum; sólové výstupy psané zejména pro Marii T.), autor úprav, dramatizací, operetních libret, překladatel či režisér vyhovoval převážně požadavkům nenáročných zábavných produkcí. Se závažnějšími či moderními divadelními díly se setkával méně (překlady: Schiller: Don Carlos; Halbe: Bez domova; Ibsen: Divoká kachna; režie: Ibsen: Divoká kachna, Hedda Gablerová; Wilbrandt: Arria a Messalina; Przybyszewski: Zlaté rouno; úpravy a dramatizace: dle von Schönthana a Dickense Malá Dorritová, dle Bjørnsona Novomanželé). Mezi jeho režiemi se objevovaly vedle rutinně zvládnutých inscenací i díla silného účinu (např. Smrt matky Jugovičů, 1920). Intenzivní režijní činnost vyvíjel za působení na Slovensku, kde připravil kromě většinových českojazyčných inscenací i první profesionální představení ve slovenštině (zvláště hry slovenských autorů, ale i Čechovovy jednoaktovy, Gogolovy Hráče a Ženitbu aj.). Jako herec zaujal již v Brně 1894/95; byl označen za nadějného aspiranta naivního naturburšství, jenž vládne mazlivým, měkkým hlasem. Ztvárnil tu Peška Hlavně (Vrchlický: Noc na Karlštejně), řezbáře Vojtěcha Karáska (Stroupežnický: Zkažená krev), nápadníka Lucentia (Shakespeare: Zkrocení zlé ženy) či prospěcháře Siquiera (Bozděch: Baron Goertz) a Filipa Šťovíka (Štech: Maloměstské tradice). Výrazného hereckého uplatnění dosáhl v Plzni 1898/99, kde se stal prvním hercem souboru, a posléze v Brně 1899/1900. Pro svůj vzhled krasavce a bonvivána byl nejčastěji obsazován do milovnických a hrdinských rolí v hrách salonního a veseloherního typu (Ma-sham, Scribe: Sklenice vody; Karel Horyna, Táborský: Po líbánkách; Percinet, Rostand: Blouznivci; Dr. Česal, Štolba: Na letním bytě), do Zeyerových dramat (Don Pelayo de Irote, Doňa Sanča; Tyr, Neklan; Radúz, Radúz a Mahulena) i klasických děl (Shakespearův Romeo a Hamlet). Vytvořil také řadu rolí z dramatiky realistické a symbolistní (Jan Hartwig, Halbe: Mládí; Gregor Werle, Ibsen: Divoká kachna; Bedřich Lobheimer, Schnitzler: Milkování; Jindra, Hauptmann: Potopený zvon). Vládl hladkým, distingovaným projevem, který jej však často sváděl k ležérnímu a nevzrušivému hraní; svůj přitažlivý zjev nejednou uplatňoval jen vnějškově, avšak herecky rutinně. Vdobě angažmá ve Švandově divadle a posléze v Lublani zaujal především pravidelným hereckým partnerstvím se svou chotí. Vytvořil s ní řadu dvojic v hrách zábavných (Silvio de Fettre, Schönthan–Koppel-Ellfeld: Renaissance; Leonce de Champ-Tourné, Bisson, ú. Wittmann: Delikátní poslání) i vážných (Ďorděvič, Nušić: Tak to musilo býti; Jaroslav Veletovský, Faster: Hříšníci; Pavel Burian, Lukavský: Kamenný ideál). Za vrchol T. herecké kariéry lze považovat charakterní role, ztvárněné v rámci cyklů Kruhu českých spisovatelů (Halvard Solness, Ibsen: Stavitel Solness; Lafont, Becque: Pařížanka; Jiří, Suchý: Matka; Tesman, Ibsen: Hedda Gablerová), které vyžadovaly modernější herecký projev. Herecká činnost T. v době působení ve Švandově divadle (a následně i v dalších divadlech) byla však upozaďována jeho ostatními divadelními aktivitami a stála ve stínu výkonů jeho talentovanější manželky.
Pseudonymy a šifry
V. Mára, Villy Neumann Táborský, Vilouš Táborský, Vilouš Táborský-Neumann, Vilouš, T. Villy, T. Vilouš
Role
Pištěkova spol. ND Brno
Pešek Hlavně (J. Vrchlický: Noc na Karlštejně, i Švandovo div. 1903), Vojtěch Karásek (L. Stroupežnický: Zkažená krev), Emil Drozd-Slavinský (F. a P. Schönthanové: Únos Sabinek) – 1894; Antonín (A. Jirásek: Otec), Vlček (K. Laufs, W. Jacoby: Nevěřící Tomáš), Václav (L. Stroupežnický: Naši furianti), Lucentio (W. Shakespeare: Zkrocení zlé ženy), Lepohlav (V. K. Klicpera: Hadrián z Římsu), Rosenkranz (W. Shakespeare: Hamlet), De Nantya (V. Sardou: Staří mládenci), Filip Šťovík (V. Štech: Maloměstské tradice), Václav (F. A. Šubert: Jan Výrava), Siquier (E. Bozděch: Baron Goertz) – 1895.
Švandovo div.
Max de Simiers (E. Pailleron: Myška), [?] (W. Shakespeare: Othello, benef.), Hrabě Vilém Vchynský + Cajus Valerius Catullus [?] (J. Vrchlický: K životu + Pomsta Catullova, benef.), Jan Hartvig (M. Halbe: Mládí, i Budilova spol. 1898), Max (H. Sudermann: Zápas motýlů), Anatol (A. Schnitzler: Anatol) – 1897; Jan Vockerat (G. Hauptmann: Osamělé duše), Percinet (E. Rostand: Blouznivci, i Budilova spol. 1899) – 1898.
Div. na výstavě (Uranie)
Brádka (V. Štech, K. Šípek, B. Kaminský: Náš dům v asanaci), Alfred Godefroid (A. Bisson: Kontrolor spacích vagonů), Dr. Oestermark (A. Strindberg: Otec), Cornelius Griffin (H. a E. A. Paulton: Nioba) – 1898.
Budilova spol. Plzeň
Masham (E. Scribe: Sklenice vody), Romeo (W. Shakespeare: Romeo a Julie), Buben z Bubnova (G. v. Moser, F. v. Schönthan: Válka v míru), Griša (V. Krylov: Divoška), Don Carlos (F. Schiller: Don Carlos), Lert (W. Shakespeare: Hamlet), Edgar (týž: Král Lear), Karel Horyna (V. Táborský: Po líbánkách) – 1898; Knut (C. O. Wijkander: Berta Malmová), Eugen Vilmar (V. Sardou: Andrea), Max (H. Sudermann: Zápas motýlů, i Švandovo div. 1902), Václav Sokol (Ch. Birch-Pfeifferová: Sedlák Zlatodvorský), Bedřich Lobheimer (A. Schnitzler: Milkování), Don Pelayo de Irote (J. Zeyer: Doňa Sanča), Bassanio (W. Shakespeare: Kupec benátský, i ND Lublaň 1907), Gregor Werle (H. Ibsen: Divoká kachna), Oskar (J. Zeyer: Legenda z Erinu), Jindřich z Lípova (F. v. Schönthan: Hloupý kousek), Cascart (P. Berton, Ch. Simon: Zaza), Vendelín Šebánek (O. Blumenthal, G. Kadelburg: U bílého koníčka), Vojtěch (J. K. Tyl: Paní Marjánka, matka pluku), Lorenco (W. Shakespeare: Othello), Vilém Krátký (F. v. Schönthan, G. Kadelburg: Pan císařský rada), Karel (L. Archleb: Boža) – 1899.
Lacinova spol.
Mocný princ z Hispanie (J. Kvapil: Princezna Pampeliška), Tyr (J. Zeyer: Neklan), Jaroslav Peterka (B. Viková-Kunětická: Neznámá pevnina), Alfred Godefroid (A. Bisson: Kontrolor spacích vagonů), Sabinin (A. S. Suvorin: Taťana Rěpinová), Radúz (J. Zeyer: Radúz a Mahulena), Konrád (E. Raupach: Mlynář a jeho dítě), Dr. Česal (J. Štolba: Na letním bytě, i ND Lublaň 1907) – ND Brno 1899; JUDr. Jaroslav Staněk (O. Blumenthal, G. Kadelburg: To jsem sám rád), Jindra (G. Hauptmann: Potopený zvon, i ND Lublaň 1907), Poručík Svatoš (F. v. Schönthan, G. v. Moser: Válka v míru), Hvězdinský (V. Štech: Třetí zvonění), De Siriex (V. Sardou: Fedora), Hamlet (W. Shakespeare: Hamlet), Marcus (A. Wilbrandt: Arria a Messalina), Jeroným (F. A. Šubert: Jan Výrava) – ND Brno 1900, Stanislav Hošek (J. Hilbert: Vina) – 1900.
Švandovo div.
Aristid Bonardel (H. Bocage, F. Crisafulli: Tatínkův diamant), Victor Brandes (O. E. Hartleben: Anděla) – 1900; Silvio de Fettre (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Renaissance), Orlando della Tore (L. Fulda: Dvojče), Bedřich (J. Šmaha: Tiché jubileum) – 1901; Ďordě Ďorděvič (B. Nušić: Tak to musilo býti), Julien (P. Veber: Vděčný přítel), Leonce de Champ-Tourné (A. Bisson, ú. K. F. Wittmann: Delikátní poslání), Jaroslav Veletovský (O. Faster: Hříšníci), Moricet (G. Feydeau: Pytlácké rozkoše), Henri Bonardel (A. Guinon, M. Denier: Hlupáci) – 1902; Eugen Döhring (M. Halbe: Bez domova), Princ Waleský (A. Dumas st.: Kean), Rudolf (T. Barrière dle H. Murgera: Studenti a švadleny), Dr. Keller (H. Sudermann: Domov), Pavel Burian (J. Lukavský: Kamenný ideál) – 1903; Záhorna (F. A. Šubert: Žně), de Torcy (P. Bilhaud, M. Hennequin: Japonská vása), Forcinal (A. Bisson: Zázraky magnetismu), MUDr. Krása [?] (J. Šmaha: Pátá hodina u Crescencie Berouškové), [?] (G. Hauptmann: Tkalci), [?] (O. Wilde: Na čem záleží) – 1904; Halvard Solness (H. Ibsen: Stavitel Solness), Hubert (M. Donnay: Houpačka), Lothar Brandt (H. Sudermann: Čest), Henri de Sartoris (H. Meilhac, L. Halévy: Frou-Frou), André (V. Sardou: Fernanda), Filip (L. Anzengruber: Farář z Podlesí), Jiří (L. Suchý: Matka), Lafont (H. Becque: Pařížanka) – 1905; Raffael Santi de Urbino (F. A. Šubert: Láska Raffaelova), Anatol (A. Hennequin, A. Millaud: Niniche), Patera (L. Stroupežnický: Na Valdštejnské šachtě), Michael Dara (J. M. Synge: Ve stínu doliny), Cosimo (G. D’Annunzio: Gioconda, i Lublaň 1906), Tesman (H. Ibsen: Hedda Gablerová) – 1906.
ND Lublaň
Staršenski (G. Hauptmann: Elga), Trsten (H. Stobitzer: Na višavah [Na výsluní]), Alexej šl. Gornik (I. Cankar: Za narodov blagor [Pro blaho národa]) – 1906; [?] (H. Nučič dle I. Tavčarja: Antonio Gledjević) – 1907.
MD Král. Vinohrad
Menyhardt z Longivalu (J. Vrchlický: Godiva), Brabancon (H. Lavedan: Markýz Priola), Pan Dumby (O. Wilde: Vějíř lady Windermerové), Vicomte (A. Capus: Slečinka z pošty), Yves de Mell (J. Jullien: Moře), Kunicyn (A. F. Pisemskij: Baal) – 1907; Revír z Chotyše (V. Štech: Deskový statek), Zygmund Przeslawski (S. Przybyszewski: Zlaté rouno), Simon Lavarède (P. Veber: Ruka nevěry), Robert – Narcis (M. Zamaçois: Šaškové), Max (A. Schnitzler: Život volá) – 1908.
Pištěkovo div.
Krištof Rott (K. Schönherr: Domov a víra) – 1914.
Komorní div.
[?] (F. Šorm: Zpověď duší), Robert Dvořák [?] (F. X. Svoboda: Přes tři vrchy) – 1919.
SND Bratislava
Karel IV. (J. Vrchlický: Noc na Karlštejně), Ejlert Lövborg (H. Ibsen: Hedda Gablerová), Tomáš Perout (F. Šrámek: Léto), Marc Arron (S. Michaëlis: Revoluční svatba) – 1920; Podkolesin (N. V. Gogol: Ženitba) – 1921.
Uranie
Peterka (F. X. Svoboda: Ubitý drak) – 1922.
Režie
Švandovo div.
A. Schnitzler: Milkování – 1897; O. E. Hartleben: Anděla, E. Rostand: Blouznivci (i Budilova spol. Plzeň 1899), V. Táborský: Po líbánkách – 1898.
Budilova spol. Plzeň
H. Ibsen: Divoká kachna – 1899.
Lacinova spol. ND Brno
R. Nordmann: Padlí andělé – 1899; A. Wilbrandt: Arria a Messalina, K. Světlá, dram. E. Pešková: Kříž u potoka, Ch. Birch-Pfeifferová dle C. Bell: Sirotek lowoodský – 1900.
Švandovo div.
F. V. Kraus: Konec pohádky – 1902; M. Halbe: Bez domova – 1903; H. Becque: Pařížanka, F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Renaissance – 1905; H. Ibsen: Hedda Gablerová, i SND 1920, G. B. Shaw: Kapitán Brassbound, K. Kolman: Mušky – 1906.
ND Lublaň
G. D’Annunzio: Gioconda, G. Hauptmann: Elga, H. Stobitzer: Na višavah [Na výsluní], W. Shakespeare: Beneški trgovec [Kupec benátský], I. Cankar: Za narodov blagor [Pro blaho národa], G. Hauptmann: Potopljeni zvon – 1906; Molière: Gizdavki [Směšné preciózky], J. Štolba: Na letovišču [Na letním bytě], A. Daudet: Arležanka, O. Mirbeau: Kupčija je kupčija [Obchod je obchod], H. Nučič dle I. Tavčarja: Antonio Gledjević – 1907.
MD Král. Vinohrad
J. Jullien: Moře – 1907; S. Przybyszewski: Zlaté rouno – 1908.
Pištěkovo div.
V. Sardou: V zemi dolarů – 1911; V. Táborský dle anon.: Detektiv z ochoty – 1912; M. Prévost: Polopanny, B. Bjørnson: Novomanželé (i SND – Marška 1921) – 1913; K. Schönherr: Domov a víra, W. Shakespeare: Othello – 1914.
Komorní div.
G. de Porto-Riche: Zamilovaná – 1919.
SND Bratislava
A. a V. Mrštíkové: Maryša, J. Vrchlický: Noc na Karlštejně, W. Shakespeare: Sen noci svatojanské, I. Vojnović: Smrt matky Jugovičů, G. Ohnet: Majitel hutí, B. Nušić: Pustina, A. Daudet: Sappho, F. X. Svoboda: Poslední muž, A. Jirásek: Vojnarka, J. Kvapil: Oblaka, týž: Princezna Pampeliška, J. Gregor-Tajovský: Hriech + V službe, M. Rázus: Hana, F. Šrámek: Léto, K. Čapek: Loupežník, H. Bernstein: Ve víru, S. Michaëlis: Revoluční svatba, J. K. Tyl: Strakonický dudák, L. N. Tolstoj: Vláda tmy, M. Hennequin, G. Duval: Manžel šibal, G.-A. de Caillavet, R. de Flers, E. Rey: Rozkošná příhoda, J. Dvorský [V. Šrobár]: Z otroctva vekov, H. Ibsen: Nora, R. Rolland: Paní Montespanová, A. Dumas ml.: Dáma s kaméliemi – 1920; F. X. Svoboda: Mlsáníčko, G.-A. de Caillavet, R. de Flers, E. Arène: Král, A. Guimerà: Nížina, R. Rolland: Vlci, V. Sardou, E. Moreau: Madame Sans-Gêne, F. F. Šamberk: Palackého třída čís. 27, G.-A. de Caillavet, R. de Flers: Papá, I. V. Špažinskij: Paní majorka, P. Socháň: Sedliacka nevesta, J. K. Tyl: Paličova dcera – 1921.
SND – Marška
J. Palárik: Inkognito, I. I. Mjasnickij: Zajac, F. X. Svoboda: Směry života, M. Béňa: Žena bludnica, N. V. Gogol: Ženba, A. P. Čechov: Pytačky, týž: Medveď, N. V. Gogol: Hráči, B. Viková-Kunětická: Přítěž, J. Štolba: Na letním bytě, F. X. Svoboda: Poupě, L. Stroupežnický: Zkažená krev, M. A. Šimáček: Jiný vzduch, Timrava: Chudobná rodina – 1921; A. Bisson: Bezejmenná, J. J. Kolár: Pražský žid, K. a J. Čapkové: Ze života hmyzu, G. Davis: Katakomby – 1922.
Přaklady her a libret
G. Kadelburg, F. v. Schönthan: Pan císařský rada [Der Herr Senator], spol. P. Švandy ml. Plzeň 1895; O. E. Hartleben: Anděla, Švandovo div. 1898; E. Rostand: Blouznivci, tamtéž 1898, s tit. Romantikové VD 1923, rkp., [1898], DÚk; F. Schiller: Don Carlos, Budilova spol. Plzeň 1898; H. Ibsen: Divoká kachna, tamtéž 1899; O. E. Hartleben: Od pluku + Mravní požadavek, Švandovo div. 1900; T. v. Trotha: Na kluzkých parketách, tamtéž 1900; L. Fulda: Dvojče, tamtéž 1901, hráno i s tit. Blíženka; F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Zlatá Eva, tamtéž 1901, t. b. d.; tíž: Renaissance [Svatba v Káni Galilejské], tamtéž 1901, t. b. d.; F. Herczeg: Mluvte s mama, tamtéž 1901;A. Bisson, ú. K. F. Wittmann: Delikátní poslání, tamtéž 1902; G. Feydeau: Pytlácké rozkoše, tamtéž 1902; A. Bisson: Nebožtík Toupinel [Feu Toupinel], tamtéž 1902; G. Duval, M. Hennequin: Manžel šibal [Le coup de fouet], tamtéž 1902, t. b. d., též s tit. Past na muže, Manžel filuta; M. Halbe: Mládí, tamtéž 1903; týž: Bez domova [Vyděděná, Psanci], tamtéž 1903, t. b. d.; E. Pasqué, O. Blumenthal: Paní Venuše, MD Plzeň 1903; E. Jacobson: Štětka a Kolařík, tamtéž 1903; A. Bisson: Soudce dobrák [Le bon juge], tamtéž 1903; A. Mars, H. Kéroul: Salon Martin [Le Billet de logement], Švandovo div. 1903, s tit. Voják panenka MD Plzeň 1906; A. Roda Roda: Dana Petrovičová, Švandovo div. 1903, t. b. d.; G. Hauptmann: Růžena Berndtová, MD Plzeň 1905; G. Feydeau: Vévodkyně Crevetta [La Duchesse des Folies], tamtéž 1905; V. Léon: Vzdělanci, Uranie 1905; J. M. Barrie: V tiché uličce [Quality Street], MD Plzeň 1905; P. Gavault, A. Bourgain: Dáma z č. 23, Švandovo div. 1905; F. v. Schönthan dle Ch. Dickense: Dorritka, MD Plzeň 1906; K. Kraatz: Muž dvou žen, tamtéž 1906; P. Veber: Když láska procitne, Uranie 1906; A. Mars, A. Barré: Veselí kumpáni, MD Plzeň 1908; M. Dreyer: Dědeček a babička [Großmama], tamtéž 1908; B. Buchbinder: Komtesa kuchařkou [Die Küchen-Comtesse], tamtéž 1908; G. v. Moser, T. v. Trotha: Nebožtík kapitán, tamtéž 1910, t. s tit. Pan kapitán aneb Geniální vynálezce b. d.; S. a J. A. Quinterovi: Radost ze života, Intimní (Švandovo) div. 1912; A. Law: Polní myška, tamtéž 1913; M. Hennequin, P. Veber: Nemáte nic k zdanění?, MD Plzeň 1914; P. Gavault, R. Charvay: Dítě za 10 000 franků [L’Enfant du miracle], tamtéž 1914. ■ H. Morton: Kráska z New Yorku, h. G. Kerker, MD Plzeň 1902, t. b. d.; K. Lindau, J. Wilhelmi: Jarní vánek, h. E. Reiterer dle Jos. Strauße, tamtéž 1903, t. b. d.; M. West, I. Schnitzer: Krajánek Straubinger [Bruder Straubinger], h. E. Eysler, tamtéž 1904.
Hry a libreta
Po dvou měsících, Pištěkovo div. 1891 (pod jm. V. Neumann), t. b. d. s tit. Po líbánkách; Zmařené jubileum, tamtéž 1892, t. b. d.; Recept na nevěrné ženy, Budilova spol. Plzeň 1898; Z mysteria života, t. in Plzeňské listy 1898, č. 49, příl.; Nový Robinson, dle anon., Švandovo div. 1901; Detektiv z ochoty, Pištěkovo div. 1912. ■ Grand Varieté v Paříži, h. R. Piskáček, Švandovo div. 1905; Neviděli jste Bobeše?, dle A. Felixe a H. de Guideraua, h. R. Piskáček, tamtéž 1905; Královniny diamanty, dle A. Dumase st., h. V. Mádlo, tamtéž 1905; Pozdě, h. V. Mádlo, ND Brno 1905.
Prameny a literatura
AMP: Sbírka matrik, JCH O21, matrika oddaných fary u sv. Jindřicha 1900–1904, fol. 184. ■ K. Nosovský, V. Pražák: Soupis česko-slovenské literatury za léta 1901–1925, 1933, s. 504. ■ J. M. [Merhaut], Moravská orlice 31. 10. 1894 [Pešek, Noc na Karlštejně]; Národní listy 20. 11. 1897 [Jan Hartvig, Mládí]; P., Divadlo na výstavě, Světozor 32, 1897/98, s. 574; nb. [P. Nebeský], Plzeňské listy 18. 10. 1898 [Jan Hartvig, Mládí]; 3. 11. 1898 [Buben z Bubnova, Válka v míru]; 5. 11. 1898 [Romeo, Romeo a Julie]; 1. 12. 1898 [Po líbánkách]; 10. 2. 1899 [Percinet, Blouznivci]; 1. 3. 1899 [Gregor Werle, Divoká kachna]; nesign., tamtéž 29. 7. 1899 [T. verše]; 19. 8. 1899 [odchod z Plzně]; Moravská orlice 3. 10. 1899 [Tyr, Neklan]; 7. 10. 1899 [Peterka, Neznámá pevnina]; 20. 10. 1899 [Sabinin, Taťana Rěpinová]; 14. 1. 1900 [Jindra, Potopený zvon]; nesign., Divadelní listy 1, 1899/1900, s. 72 [Jindra, Potopený zvon]; -an [F. Herrman]: Švandovo divadlo na Smíchově, Národní listy 5. 4. 1900; O. F. [Faster]: Švandovo divadlo na Smíchově, Divadelní listy 2, 1900/01, s. 87 [kritika výběru hry Nový Robinson, hra nejmenována]; H., tamtéž, s. 279 [Renaissance]; O. F. [Faster], tamtéž 3, 1901/02, s. 18 [Dvojče];-OVÁ [O. Fastrová], tamtéž, s. 71 [Vděčný přítel], s. 240n. [Konec pohádky + Mezi čtyřma očima + Delikátní poslání], s. 296 [Hříšníci], s. 373 [Pytlácké rozkoše]; nesign., tamtéž 4, 1902/03, s. 66; nesign., Čas 6. 12. 1902 [Henri Bonardel, Hlupáci]; nesign., Divadlo 1, 1903, s. 14 [Döring, Bez domova]; -vs-, Dalibor 27, 1904/05, s. 71 [Pozdě]; K. Hoffmeister, tamtéž, s. 233n., 241n. [Královniny diamanty]; Z., Divadlo 3, 1904/05, s. 262 [Solness, Stavitel Solness]; -v-, tamtéž, s. 411n. [Neviděli jste Bobeše?]; M. Fučík, Divadelní list Máje 1, 1905, s. 111 [Solness, Stavitel Solness]; 241n. [Grand Varieté v Paříži + Neviděli jste Bobeše?]; 2, 1905/06, s. 150n. [Tesman, Hedda Gablerová]; L.: Manželé Táborských…, Divadlo 4, 1905/06, s. 436; Sirius: Marja a Viljem Táborských v Lublani, tamtéž 5, 1906/07, s. 218–220; M. Kučerová: Slovinské zem. divadlo v Lublani, Divadelní list Máje 3, 1906/07, s. 109n.; Lad. T.: Dramatičtí umělci čeští na jiných scénách, Národní listy 12. 1. 1907, odp.; F. Terseglav: Naši igralci. Mara Taborska, Dom in svet [Ljubljana] 20, 1907, č. 1, s. 46n.; K. R., Divadelní list Máje 3, 1906/07, s. 223 [Zápas motýlů]; H., Národní listy 24. 2. 1907 [Malá Dorritová]; Hl., Divadlo 5, 1907/08, s. 196 [Rukanevěry]; J. Ščerbinský [P. Prusík], Divadelní list Máje 4, 1907/08, s. 221 [Šaškové]; nesign.: Manželé Táborští…, tamtéž 4, 1907/08, s. 240; A. B. Dostal: Čtyřicet let divadla na Smíchově, [1911], s. 53, 59, 70, 74, 84, 88, 94; J. Krecar, Divadlo 11, 1912/13, s. 66 [Radost ze života]; O. Schäfer, tamtéž, s. 115 [Polní myška]; M-ý, Samostatnost 11. 9. 1913 [Dvojče]; Ch, Lidové noviny 12. 3. 1920 [Karel IV., Noc na Karlštejně]; K.: Komorní divadlo v Praze, Tribuna 7. 5. 1919; -a, Jeviště 1, 1920, s. 97n. [Maryša + Noc na Karlštejně]; J. Hanka, tamtéž 1, 1920, s. 570n. [Hana]; S, tamtéž 2, 1921, s. 14 [Nora]; nv, Právo lidu 15. 6. 1923 [Romantikové]; F. Hlavatý: Z jevišťátek a z velkých scén, [1931], s. 46, 73, 75●; nekrology: jr, Národní listy 10. 4. 1935; od, Lidové noviny 10. 4. 1935●; L. Pacák: Opereta, 1946, s. 142, 163, 206, 328; J. Švehla: Účast českých umělců na rozvoji Slovenského národního divadla v Bratislavě v letech 1919–1939, rkp., [1948], DÚk, s. 7n., 24n.; O. Borkopec: Úvodem, in I. Cankar: Pro blaho národa, 1956, s. 3–5; A. Javorin: Pražské arény, 1958, s. 220, 235, 237, 250; D. Moravec: Vezi med slovensko in češko dramo, Ljubljana 1963, s. 90, 187, 262, 267–271, 301, 309; J. Knap: Čtyři herečky, 1967, s. 53n., 93, 112, 229; M. M. Dedinský: Pôsobenie českých režisérov v SND, Slovenské divadlo 17, 1969, s. 323–326, 506; DČD III; O. Spalová: Sága rodu Budilova, 1978, s. 203, 265. ■ EDUS, PBJ II, Teichman; Plzeň, VD 25, Lublaň, SND-rep
Vznik: 2015
Zdroj: Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti, II. N–Ž, ed. Eva Šormová, Praha: Institut umění – Divadelní ústav – Academia 2015, s. 1084–1089